Az időjárás mindig kulcsfontosságú szerepet tölt be a Japán Nagydíjak esetében. 2019-ben egy szupertájfun és a vele érkező égszakadás-földindulás keverte meg a hétvége időrendjét. A Japánra lecsapó Hagibis tájfun miatt a szombati Forma-1-es eseményekből a harmadik szabadedzést törölték, az időmérő edzést pedig helyi idő szerint vasárnap reggelre, a verseny előttre tették át. Vasárnap már szikrázóan napsütéses, de nagyon szeles időjárás fogadta a Forma-1-eseket a szuzukai pályán. A verseny végkimenetelébe végül nem szólt bele az időjárás.
2022-ben az időjárás ismét főszerepet játszott, s ha ez nem lett volna elég, a versenygyőztes Max Verstappen a verseny utáni interjún élő adásban tudta meg, hogy világbajnok lett. A második helyezés Sergio Perezé lett, aki végig a harmadik helyen autózva úgy szerezte meg ezt a pozíciót, hogy Charles Leclerc a verseny végén egy pályaelhagyásért sokak által vitatott öt másodperces büntetést kapott. A monacói így csak harmadik lett, s ennek a büntetésnek köszönhetően lett itt világbajnok a Red Bull akkor 25 éves pilótája.
Tavaly a szombati tiszta időjárási körülmények között zajló időmérő edzést követően vasárnap már esőzések fogadták a mezőnyt Szuzukában. Ennek ellenére elrajtoltatták a mezőnyt, de két kör elteltével a pályán lévő nagy mennyiségű víz és a rossz láthatósági viszonyok miatt megállították a versenyt. Két órás várakozás után egy 45 perces nem különösebben érdekes, rövidített versenyen végül teljes értékű pontokat kaptak a pilóták.
A Forma-1 újfent egy épített pályára érkezik, így ismét a Red Bull pilóták várhatók az élre. Fontos lesz ez a futam a Red Bull számára, hiszen akár már itt megvédheti világbajnoki címét az osztrák csapat. Max Verstappen címvédése is beszédtéma. A várakozások szerint a holland pilóta leghamarabb a következő futamon, Katarban ünnepelheti harmadik egyéni világbajnoki címét. A hétvége Juki Cunodának is fontos lesz, hiszen bennfentes források szerint a hazájában rendezett futamon, a hétvégén bejelentik szerződéshosszabbítását az AlphaTaurival. Így kérdés, hogy mi lesz a sorsa Liam Lawsonnak. Katarban már visszatér a kéztöréséből lábadozó Daniel Ricciardo, de nem mehetnek el szó nélkül a Forma-1-es paddockban a beugró új-zélandi pilóta teljesítménye mellett.
A 2014-es Japán Nagydíjról mint mindig, most is meg kell emlékeznünk. Ekkor szenvedett itt borzalmas balesetet Jules Bianchi, a Marussia versenyzője. A futamot piros zászlóval intették le a francia pilóta balesete miatt, aki a következő év júliusában belehalt a sérüléseibe. A Japán Nagydíj most már örökre egybefonódik ezzel a tragédiával.
A verseny és a pálya
A sokak szerint a belga Spa-Francorchamps-i vagy éppen a monzai pályára hasonlító szuzukai aszfaltcsík gyors és egyúttal kanyargós pálya. Itt nagy aerodinamikai leszorítóerőt és stabil felfüggesztést biztosító beállítás szükséges, hogy a legnagyobb sebesség mellett is a lehető legstabilabbak maradhassanak a versenyautók. A pályán minden megvan egy jó versenyhez: gyors kanyarok, sikán és hajtűkanyar. Emellett kiváló előzési lehetőségeket rejt ez az egyedülálló nyolcast leíró pálya, amelynek a felülete – egy korábbi újraaszfaltozás ellenére – elég durva. Az olyan gyors kanyarok, mint a 130R vagy éppen a Spoon nagyon igénybe veszik a gumikat.
A Japán Nagydíj szeptember 24.-én, helyi idő szerint 14 órakor veszi kezdetét (Európában reggel 7 órakor). A szokatlan vonalvezetésű, 5,807 km hosszú szuzukai aszfaltcsíkon a pilóták egy 53 körös versenyen mérik össze tudásukat. Kiemelt jelentőségű a jó szereplés az időmérő edzésen, mivel nehéz a pályán az előzés. A teljes versenytáv 307.471 km. A pályarekordot, amely sokáig Kimi Raikkönen nevéhez fűződött 2005-ből, Lewis Hamilton 2019-ben megdöntötte és azóta is tartja. A brit pilóta ideje 1 perc 30.983 másodperc volt.
2022-ben Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg a futamot Sergio Perez (Red Bull) és Charles Leclerc (Ferrari) előtt. A holland pilóta ideje 3:01:44.004 volt, ami az időjárás miatti hosszú leállásnak volt köszönhető.