Egyre több adatot gyűjtenek a gépjárművek a használókról, utóbbiaknak pedig lényegében semmi esélyük arra, hogy kontrollálják vagy akár hogy kiderítsék, mit is kezd az autógyártó ezekkel az esetenként nagyon is bizalmas jellegű adatokkal – derül ki a Mozilla Alapítvány által 25 autómárka vizsgálata alapján végzett adatvédelmi felmérésből. A szervezet szerint az eddig vizsgált technológia szektorok közül az autógyártók működése a legátláthatatlanabb, kivétel nélkül az összes megbukott a vizsgálaton, egyik se felelt meg az alapítvány által felállított Minimális Biztonsági Szabványnak. Még azt se sikerült kideríteni a vizsgálat során, hogy az autók titkosítva tárolják-e a fedélzetükön az összegyűjtött adatokat, így előfordulhat, hogy mások (használtan értékesítés után a következő tulajdonos) hozzáférhetnek azokhoz.
Kamerák, mikrofonok, párosított telefonok, alkalmazások és járműdinamikai érzékelők jeleit gyűjtik az autógyártók, és ezeket megosztják – jellemzően pénzért – harmadik cégekkel/szervezetekkel. A vizsgálat során a Mozilla Alapítvány kutatói mintegy 600 munkaórát töltöttek az autógyártók által közreadott adatvédelmi szabályzatok tanulmányozásával, és természetesen mindegyiket megkeresték külön is, hogy nyilatkozzanak az ügyben – választ csak a Mercedes-Benz, a Honda és a Ford adott, de azok se volt érdemi tartalmúak.
Rossz minősítést egyedül a Renault és a Dacia márka kapott, azok is csak azért, mert az EU-ban érvényben lévő GDPR előírások miatt náluk az ügyfélnek lehetősége van töröltetni a róluk gyűjtött személyes adatokat.
A Mozilla Alapítvány vizsgálatáról szóló írást angol nyelven itt találják.