Kevés márka büszkélkedhet olyan széles modellpalettával mint a Honda, a CB500X és az Africa Twin között tátongó űr mégis sokáig betöltetlen maradt. Logikus lépés volt, hogy a japánok leporolják az egy évtizede nyugdíjazott Transalp nevet, mely mindig is egyet jelentett egy sokoldalú és felhasználóbarát motorral. Azonos platformon érkezik a csupasz Hornet mellé a vadonatúj Transalp, a korszellemnek és az építőkocka elvnek megfelelően soros, 2 hengeres erőforrással, 21 colos első és 18 colos hátsó kerékkel.

Széles kormánnyal irányíthatjuk a Transalpot, a vezetőt 5 colos digitális kijelző tájékoztatja

Első ránézésre sugárzik róla a kaland ígérete, a múltidéző trikolór fényezést nézegetve nem is nehéz magam elé képzelni a sziklás ösvényeket és a kopár hegyeket. Szerencsére a látszathoz műszaki tartalom is párosul, a 210 mm-es hasmagasság, valamint az elöl 200, hátul 190 mm-es rugóút jelzi, hogy a terepes kihívásoktól sem riad vissza. Rugóutak ide vagy oda, különösebb tornamutatványok nélkül fel lehet kapaszkodni a kényelmes nyeregbe és már az első méterek után harmonikus és kiegyensúlyozott gép benyomását kelti – éppúgy, mint a korábbi modellek. Szintén fontos első benyomás, hogy a kipufogóból kellemesen dübörgő basszus keveredik a légszűrőház jóleső szívóhangjával. Mókás, hogy a kipufogó tervezéséért felelős japán mérnök civilben egy Ducatit hajt. Tökéletes inspiráció, az biztos!

Az időnként hegyi felfutóra emlékeztető felvezetés mögött roppant szórakoztatónak bizonyul a teljesen új fejlesztésű 755 cm3-es, 92 lóerős blokk. Már 2000-es fordulatról rángatás nélkül és erőteljesen gyorsít, ugyanakkor szereti, ha pöröghet, akár a 10 ezres skáláig is elkergethetjük a mutatót. Nincs meg benne az Africa Twin lórúgásszerű nyomatéka, de pillanatra sem éreztem kevésnek a tolóerőt, nincs is szükség a vajpuha váltóval sokat babrálni. A 3. igazi univerzális fokozat, a lassú kanyarokban éppúgy ez az ideális, mint az országúti előzéseknél. A finom teljesítményleadással összhangban a felfüggesztés nyugalmat áraszt, kanyarban fékezéskor nincs zavaró felállítónyomaték, a hosszanti barázdákra és a töredezett burkolatú aszfaltra csak megvonja a vállát. A 21 colos első kerék ellenére kifejezetten könnyű ívre billenteni a menetkészen 208 kg-os gépet, az előfeszítésen állítható futómű nyújtott íveken is semlegesen fordul, a nagy kormányelfordulási szög pedig szűk kanyarokban előnyös. Hektikus rohanás helyett jobban szeret túrázni, nagyobb tempónál hajlamos kissé hintázni és időnként a lábtartók is leérnek. Ami a versenypálya minőségű aszfalton hátrány, az a mindennapokban, kirándulós szerpentineken és hosszabb túrákon kifejezetten előnyös.

A gyári tartozéklistáról többféle doboz választható. Az Africa Twin után itt az újabb példa arra, hogy egy megfelelő kipufogóval egy soros kéthengeres is szólhat jól! A hagyományőrzés jegyében a felnik aranyszínűek

Túraendúrós mércével is kényelmes a Transalp, a széles kormánynak és laza térdszögnek hála a világból is kimennék ebben az üléspozícióban. Egy rövid off road szakaszon áldásnak bizonyult a nem túl harapós fékkel párosított, finoman működő ABS, és ugyan az 5 fokozatban állítható kipörgésgátló a nagytestvérhez képest kevésbé megengedő, a csúszós, zúzalékos talajon mégis fontos biztonsági hálót ad. Álló helyzetben a lábtartó kissé közel van a kormányhoz, így nehéz előre dőlve aktív testtartást felvenni, azonban a 16,9 literes tankra ügyesen rá lehet szorítani.

Könnyen fordul a Transalp, de forszírozott tempónál a lábtartók karcolhatják az aszfaltot

Természetesen igény és pénztárca szerint feláras csomagok komplett arzenáljából választhatunk, többek között gyorsváltót, kézvédőt, magasabb szélvédőt, túradobozokat vagy haspáncélt rendelhetünk. Végezetül nem mehetünk el szó nélkül a szemrevaló 5 colos TFT kijelző mellett, amelyen az előre beállított menetmódok (sport, standard, eső, murva) mellett egy felhasználói profilt is el lehet menteni. Ez esetben szabadon állítható a motorerő, a motorfék és a kipörgésgátló működése. Az új Transalp tovább hordozza az elődmodell értékeit megspékelve egy csipetnyi dinamikával és érzelemmel. 4 189 000 Ft-os áráért sokat ad, így igazi magas labda azoknak, akik egy teljes értékű, szórakoztató túraendúrót keresnek.

A Unicam hengerfej
Az új Transalp megörökölte a krosszgépekből és az Africa Twinből ismert Unicam rendszert, vagyis egyetlen vezérműtengely emelőtőkével működteti a szívószelepeket és egy kétkarú villás himbával a kipufogószelepeket. Legfőbb előnye, hogy kompakt méreténél fogva kisebb és alacsonyabb lehet a blokk, ami alatt több hely marad a leömlőknek és a katalizátornak. A hagyományos DOHC építési móddal szemben a kevesebb forgó tömeg csökkenti a giroszkóp hatást, ezzel is segítve a manőverezhetőséget.

HONDA XL750 TRANSALP
Összlökettérfogat: 755 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 67,5 kW (92 LE) 9500/perc
Max. nyomaték: 75 Nm 7250/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1560 mm
Ülésmagasság: 850 mm
Üzemanyagtank: 16,9 l
Fék elöl/hátul: 2×310/256 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 90/90 R21 / 150/70 R18
Menetkész tömeg: 208 kg
A modell alapára: 4 189 000 Ft