Tavasszal sokan újra előveszik motorkerékpárjaikat, kerékpárjaikat és akár naponta használják is azokat, ezért fontos, felhívni a figyelmet arra, hogy a balesetmentes közlekedés alapfeltétele, hogy minden közlekedő betartsa a KRESZ-szabályait és odafigyeljen egymásra. Tavaly összesen 549 személysérüléses közúti közlekedési baleset részesei voltak a motorosok és 501-esetben a segédmotorosok. A HUMDA Mobilitás-fejlesztési Ügynökség célja, hogy minél kevesebb baleset történjen a közutakon, ehhez empátiára és együttműködésre van szükség az összes közlekedő részéről. A közlekedési balesetek kellő körültekintéssel megelőzhetők – mondta Szabó Henrik, az Ügynökség szakértője.

– A tavasz talán az egyik legspeciálisabb évszak a közlekedésbiztonság szempontjából, különösen a motoroknál. Mi ennek az oka?
– Több hónapnyi szünet után sokaknak éles váltás, hogy újra két keréken közlekednek a forgalomban. Érhető, hogy szeretnék kihasználni a jó időjárás előnyeit mind a motorosok, mind a kerékpárosok, de ilyenkor sokkal jobban oda kell figyelni, mint mondjuk nyáron, amikor már felelevenítették tudásukat és több hónapja folyamatosan részt vesznek a közlekedésben. A több hónapos téli kihagyás miatt nincsenek meg azok a rutinszerű megoldások, amelyek kritikus helyzetekben akár életeket is menthetnek. Ezeket a kockázatokat fel kell ismerni és számolni kell velük, ezért javasoljuk a motorosoknak, hogy minden évben vegyenek részt vezetéstechnikai tréningen, ezeken frissíthetik tudásukat. A HUMDA is szervez egy ilyen országos képzési sorozatot, amely hét helyszínre látogat el. A Moto Safety-n egy a piaci árnál jóval alacsonyabb regisztrációs díj megfizetésével lehet részt venni, ahol biztonságos közlekedéshez elengedhetetlenül szükséges, magabiztos járműkezelést sajátíthatják el az érdeklődők.

– Hogyan lehet felkészülni a balesetek elkerülésére?
– A legfontosabb, hogy legyünk tisztában a képességeinkkel és a határainkkal, illetve alaposan ismerjük a járművünket is. A felkészülésben nemcsak az a fontos, hogy mi gyakoroljunk, hanem a motornak vagy az autónak is megfelelő műszaki állapotban kell lennie. Például az évszaknak megfelelő, jó minőségű abroncsok használata is alapvetőnek számít. A HUMDA számára a motorosok mellett egyébként az autósok és minden más közlekedő is fontos, ezért nekik is szervezünk képzéseket, a Drive Safety az autósoknak, a Road Safety a jövő közlekedőinek, a gyerekeknek, a Truck Safety pedig a kamionsofőröknek szól. Mindenkinek figyelembe kell vennie, hogy tavasszal jobban kell koncentrálni a vezetésre., A Központi Statisztikai Hivatal egy évvel ezelőtti adati alapján télen 810 súlyos sérüléses baleset történt, míg tavasszal már 1044. A közlekedési balesetekben elhunytak száma is emelkedett,116-ról 129-re. Azért kell most odafigyelnünk, mert a nyár rendszerint még több balesetet és közúti halálesetet hoz. Így, ha életeket akarunk megmenteni, akkor nagyobb hangsúlyt kell helyeznünk a rendszeres képzésekre. A motorosoknál egyébként sokat számít megfelelő védőruházat használata is, hiszen csökkentheti a sérülések súlyosságát.

– Kiket érint a legtöbb balesetet a közutakon?
– Tavaly összesen csaknem 15 ezer személysérüléses közúti közlekedési baleset történt. Ezeknek 85 százalékát személyszállító, 8 százalékát pedig teherszállító járművek, 5 százalékát pedig a gyalogosok okozták. A fennmaradó 2 százalék az egyéb balesetei kategóriába tartozik. Az autósok 9900, a motorosok 550, a segédmotorkerékpárosok pedig 500 balesetben voltak érintettek. Ha a baleseti adatokat összevetjük azzal, hogy Magyarországon 4,1 millió személyautó és 210 ezer motorkerékpár van forgalomban, akkor látszik, hogy a járműállományban elfoglalt arányhoz képest az autósok kevesebb, míg a motorosok több baleset előidézői. A járműállomány 82 százaléka személyautó és az autóvezetők a balesetek 80 százalékát okozzák. A motorok az állomány 4,2 százalékát teszik ki, ám a balesetek 4,5 százaléka kötődik hozzájuk, és ebbe az adatba még nem számoltuk bele a segédmotoros kerékpárokat. Mindehhez kapcsolódóan figyelembe kell venni azt is, hogy a motorosok döntő többsége az év harmadában, felében nem is használja járművét. Ha hozzávesszük, hogy egy autós átlagosan 15-20 ezer kilométert megy egy évben, míg egy motorosnál ez az adat inkább 3-5 ezer kilométer átlagosan, akkor elmondható, hogy a motorosok háromszor vagy akár hétszer nagyobb eséllyel részesei személysérüléses közúti közlekedési balesetnek. Világosan látszik, hogy ezek nagyon magas számok, így a képzéseinkkel és felvilágosító kampányainkkal minden tőlünk telhetőt megteszünk azért, hogy csökkenjen a balesetek száma. A 2022-es őszi-téli közlekedésbiztonsági kampányunk egyébként áprilisban kapott két platina díjat a világ egyik legrégebbi és legnagyobb kreatív versenyén, a dallasi Hermes Creative Awards-on. De az igazi munka a motorosoké, az autósoké, a kerékpárosoké, nekik kell jobban odafigyelniük minden egyes kilométeren. Másként nem érhetjük el azt a hazai és EU-s célt, hogy 2050-re balesetmentessé váljon a közlekedés, azaz senki se halljon meg közúti balesetben.

 

– Mire figyeljen oda egy motoros és egy autós az utakon?
– Először is nem lehet eleget hangsúlyozni a legfontosabbat: mindenki tartsa be a szabályokat. Csak ezzel az egyszerű megoldással drasztikusan csökkenthetnénk a halálos kimenetelű balesetek számát. 2021-ről 2022-re sajnos 467-ről, 473-ra enyhén nőtt a halálos balesetek száma. 2020-ban ez az adat még csak 423 volt, ebben persze szerepe lehetett annak, hogy a koronavírus-járvány miatt nagyot csökkent a közúton megtett kilométerek száma. Azon vagyunk, hogy ne térjenek vissza a 2018-as és 2019-es 567-es és 530-as adatok. A motorosoknak és az autósoknak is arra figyelniük tavasszal, hogy az utak zsúfoltabbá válnak és bár többnyire melegebb van, de kevésbé kiszámítható, változékonyabb időjárás. Gyakrabban esik az eső és többször szeles az idő. Megkezdődnek a mezőgazdasági munkák, amelyek sárfelhordásokat okozhatnak, ezek különösen veszélyesek az autósoknak, de a motorosoknak is kiemelten oda kell figyelniük az ilyen szakaszokon. A sebesség megfelelő megválasztása mindenkinek sokat segít. Ha valakinek hónapokig állt a motorja, akkor a tavaszt a levegőnyomás, az akkumulátor és a fékeket ellenőrzésével kell kezdenie. A folyadékszintek ellenőrzése az autóknál sem hanyagolható el.