Harcias népség a városlakó. Ragadozóként küzd a szabadon maradt parkolóhelyekért, a forgalmi sávok koncáért. A fényezett lökhárítók elsőként válnak a forgalomban részt vevők nemtörődömségének áldozatává, viszont a praktikus fekete műanyag rendszerint a fapados kivitelek velejárója, márpedig ez sokak számára elfogadhatatlan opció. Ezért zseniális az XTR. Olyan, mint a jól ápolt borosta, amely a szabadon burjánzó szőrzettel ellentétben nem az igénytelenséget, hanem a szabadság szeretetét, a senkinek be nem hódoló férfiasságot hirdeti. Persze gazdaságosabb nem borotválkozni, mint hetente mesterfodrászhoz járni, de a stílusnak mindig megkérik az árát. A C3 esetében ez ott kezdődik, hogy az extrém kivitel csak a drágább, 16 szelepes motorokkal rendelhető, ettől eltekintve viszont egészen olcsón megússzuk a dolgot: épp csak 85 ezer forinttal fizetünk többet, mint az azonos felszereltségű SX modellért. Már akkor pénzünknél vagyunk, ha csak a pluszként szériában kínált elektromos tükröket és Moduboardot nézzük – a lényeg tehát már ráadás.
Nem járja
Ez pedig az extrém pakk. Nem csak a lökhárítók feketék, hanem a küszöbburkolat és a hűtőmaszk is, ami a körkörös és hathatós védelem érzetét kelti. A plasztiköv komorságát elöl aluszínű keretbe foglalt, mélyen ülő ködlámpák, hátul tankvédő lemezt imitáló betét oldja. Velem mindenen átgázolhatsz, bírom a gyűrődést! – sugallja a C3 XTR, s hajlamosak is vagyunk elhinni neki. Annál is inkább, mert a megjelenés tudatában az eleve magas üléshelyzetet még emeltebbnek érezzük. Akár többről is lehetne szó, mint érzéki csalódásról, hiszen egyes országokban 30 mm-es futóműemelés is rendelhető az autóhoz, Magyarországon azonban ez az opció nem szerepel a kínálatban… Így az autó terepkészsége nem haladja meg az alapmodellét – a gond csak az, hogy a látvány túlzottan magabiztossá teszi vezetőjét. Akkora öntudattal futunk neki egy-egy rámpának vagy magas járdaszegélynek, mintha mondjuk pick-upban ülnénk. Ilyenkor jön jól a fekete műanyag, amin nem látszanak meg az ütések, horzsolások; az opciós motorvédő lemez azonban vékonyka, legfeljebb a kavicsoknak állja útját.
Igás paripa
A terepjárós imázshoz ugyanúgy hozzátartozik a tetősín, mint Cindy Crawfordhoz az arcán lévő apró anyajegy. A Citroën azonban nem elégedett meg holmi hagyományos megoldással: a fekete hossztartók öblében ugyanis ott lapulnak a látványos, fémszínű keresztlécek is. Ezek az utasülés alatti fiókban található készlet segítségével különösebb bonyodalmak nélkül leszerelhetők, majd a mellékelt tappancsokkal „üzemi irányban” rögzíthetők. A megoldás előnyei nyilvánvalóak: mindig nálunk van a tetőcsomagtartó, de nem foglal helyet és a légellenállást sem rontja, arról nem is beszélve, hogy jó érzés magunkénak tudni bármit, ami ennyire agyafúrtan ötletes. Műszakilag semmi újat nem hoz az XTR, egyedül a viszonylag friss, 16 szelepes HDi motor érdemel említést. A változó geometriájú turbóval felszerelt dízel takarékos, robbanékony, s magas fordulatszámon sem fogy ki a szuflából. Hangja azonban – és ez a nagy fajlagos teljesítmény sajnálatos velejárója – nyers és tolakodó, gyorsítás közben pedig időnként elúszik a kép a tükörben. De sebaj: ezzel csak még jobban emlékezteti tulajdonosát a nagy példaképekre, a vérbeli sárdagasztókra.