Az autóritkaságok iránt rajongók érdekes előadást hallgathattak a közelmúltban arról, hogy az 1931-ben gyártott Tatra 54 felújítása során milyen nehézségekkel néztek szembe az azon dolgozó szakemberek. A beszámolót ugyan Jászfényszarun tartották, az évekig tartó munka azonban megyénkben, egészen pontosan Bátonyterenyén zajlott.
– Az előadáson az autó négy egykori tulajdonosa is megjelent, köztük jómagam, valamint a jelenlegi, Kiss Dávid Sándor is. Ő nyomozta ki, hogy a járművet elsőként egy ukrán orvos használta, majd egy felvidéki magyarhoz került, onnan pedig Magyarországra. Az első hazai tulajdonosa is él még, el is látogatott az előadásunkra – mesélte Földi Balázs.
Ez az egyetlen példány hazánkban
Mint mondta, 2010 körül vásárolta meg az autót, vagyis annak csak az alváza volt már használható. Először egy kisteherautót akart belőle építeni, de egy németországi ismerőse révén, kalandos úton vásárolt egy Tatra 30-as típusú járművet, amiről kiderült, hogy valójában Tatra 54-es karosszériája van, így szinte a semmiből annak mintájára építették fel eredeti állapotára a régi járművet. Ez az egyetlen példány van belőle Magyarországon.
– Reviczki Róberttel 20 éve ismerjük egymást, kezdetben csak kedvtelésből, munka mellett újítottuk a veterán autókat, ma már főállásban tesszük ezt. A Tatra 54 restaurálása volt az egyik legjelentősebb közös munkánk. Ebből a típusból összesen 470 darabot gyártottak, de még azok sem teljesen egyformák – fogalmazott Földi Balázs, aki arra is kitért, hogy az autón közel 3000 munkaórát dolgoztak, felújították az alvázat, szinte minden alkatrész a kisterenyei műhelyben készült, saját maguk gyártották le azokat, a csavaroktól a kárpitozásig. Többnyire ugyanis már nem lehet alkatrészt kapni az autórégiségekhez, ha mégis, akkor csillagászati áron.
A háború előtti autók szinte alkotások
– Elsősorban a nagyon régi, háború előtti autók mozgatják meg a fantáziámat. Abban az időben még a közlekedési eszközök minden egyes elemét kézzel készítették. Azokban még felfedezhető az emberek munkája, ötleteik és gondolataik. Szinte alkotások voltak, ma már csak sorozattermékeket gyárt az autóipar – vélekedett Földi Balázs, hozzátéve: – Amikor kigurul a műhelyből egy régi fényében ragyogó jármű, az semmihez sem fogható öröm és büszkeség számunkra, hiszen a két kezünkkel alkotjuk újra azokat, mondhatni egy ócskavasból.
– Esetemben a szükség hozta, hogy elkezdtem régi járműveket helyreállítani. Amennyiben szerettem volna egy kerékpárt, annak az volt a legegyszerűbb módja, ha felújítottam egy használaton kívülit – veszi át a szót Reviczki Róbert. Mint mondta, 1990 körül vásárolt magának egy 1957-ben forgalomba helyezett Moszkvicsot, ami már akkor veteránnak számított.
A Moszkvics történetét is ismeri
Egykor a Nógrád megyei főállatorvos szolgálati gépjárműve volt. Teljesen szétszedte és másfél év alatt építette újra, ez volt az első autó, amit felújított. Eredetileg gépészmérnöknek készült, azonban elkeveredett a jelentkezési lapja, így géplakatosnak tanult. Ez a szakma jó alapnak bizonyult, amihez az elmúlt évek alatt sokféle ismeretet elsajátított, volt, amit autodidakta módon. Ilyen például a fa megmunkálása a veterán járművek karosszériájához.
– Úgy gondolom, hogy minden szakmához alázattal kell állni, és a legjobb tudásunk szerint elvégezni az általunk vállalt feladatot. Először a karosszériák acélhéjalását készítettem, de már a ponyvatetőt és a kárpitozást is megcsinálom. Bármihez fogok, abból alaposan felkészülök, utánajárok – fogalmazott Reviczki Róbert.
Az elmúlt évek alatt számos autót tervezett és épített fel, szinte a nulláról. Volt közöttük több olyan is, amit renoválást követően a Közlekedési Múzeumban állítottak ki.
– Mindegyik jármű, ami elkészül és kigurul a műhelyből, nagy öröm és büszkeség számunkra – fogalmaz a két szakember.
Népszerűek a fiatalabb veteránok és a youngtimerek is
Jelenleg két Jaguar E-type-on dolgoznak, valamint egy Mercedes fecske és egy Tatra 603-as is hamarosan régi fényében ragyoghat a Bátonyterenyén dolgozó autórestaurátorok kezei által. Mondhatni, hazánkban ők rendelkeznek a legtöbb tapasztalattal a VW Karmann Ghia típusok tekintetében, hiszen ebből újították fel a legtöbbet. Mint hangsúlyozták, a 60-as, 70-es évek autói a legnépszerűbbek a régi járművek szerelmesei között. Már azonban az úgynevezett youngtimereket, a 80–90-es évek járműveit is keresik.
Korábban a Közlekedési Múzeum megbízásából egy 1902-ben gyártott Nesselsdorfert is restauráltak, a típusból összesen 36 darabot készítettek annak idején. Jelenleg egy nagy projektre készülnek: a múzeum ugyanis kiválasztott hat darab autót a gyűjteményéből, amelyek helyreállítására közbeszerzési pályázatot írtak ki. A két nógrádi szakember is beadta az ajánlatát, várják az elbírálást és bíznak a pozitív eredményben.