Építőanyag-kereskedésekben megvásárolható, vagy a neten rendelhető a rapidaszfalt márkanéven futó hidegaszfalt, amelyet a gyors javításokra találtak ki. Az anyag az aszfaltok közé tartozik, ott is a hidegaszfalt kategóriába, annak egy mai, modernizált változata. A gyártója spanyol, a keverék kialakításánál a könnyű és mindenkori bedolgozhatóság és a tartósság volt az elsődleges szempont. Ez utóbbit szolgálja például az anyag öntömörödő képessége. Tehát, mint régen az amalgán fogtömés, a terhelés hatására sűrűsödik a szerkezete, így a javított, vagy eleve hidegaszfalttal burkolt felület a használat során ellenállóbbá válik.

Fotó: HelpEnergy

MI AZ A RAPIDASZFALT?
Egy melegaszfalt technológiával gyártott hidegaszfalt keverék. Az úgynevezett hidegaszfalt technológia lényege, hogy melegítés helyett a bitument emulgeáló szert alkalmazva vízzel keverik, másnéven emulzió készítése történik. Előnye ennek az eljárásnak, hogy akár a szélsőséges időjárási viszonyok esetén, vagyis a téli időszakban minőségi fedőréteg alakítható ki a sérült útfelületeken, -20 és +50 Celsius fok között használható. Csomagolásában tárolva 3 évig felhasználható.

Az aszfaltozásról elsősorban nagy gépek, kivonuló munkáscsapatok és gőzölgő aszfaltszállítók jutnak az eszünkbe. Amikor hidegaszfalttal kátyúznak, vagy dolgoznak járdákon, ahhoz is legalább egy mini-úthengert látunk a munkát segítendő. És amúgy a klasszikus hidegaszfalt sem annyira hideg, hogy a téli időszakban használni lehessen („szobahőmérsékleten” használható, ezért is jellegzetes nyári útjavító anyag). Ezért is érdekes a rapidaszfalt, ami a speciális adalékanyagai által hidegben is teríthető, sőt, csapadékos időben is lehet dolgozni vele. Így jó alternatívát jelenthet a halaszthatatlan kátyúzások megoldásaként útfenntartói, önkormányzati szinten is.

A zsákos aszfalt kötése nem hőmérsékletfüggő, a terítést követően 3-4 órával már használatba vehető, ez jelentősen gyorsabb, mint a beton esetében

A zsákos kiszerelés előnye, hogy lényegében bármilyen autóval, kisteherautóval a helyszínre szállítható az anyag, nem kell bérelt speciális eszközt igénybe venni, illetve nem teszi tönkre a meglévő járművet. A javítandó felület előkészítése hasonló a melegaszfaltos javításhoz, tehát a kátyút ki kell söpörni, takarítani, ha repedést javítanak, azt kiszélesíteni, hogy megfelelő mennyiségű tapadó javítóanyag kerülhessen a résekbe. Azonban ezen túl nincs szükség más előkészítésre, például emulziószórásra, mert az anyag nem igényli, a keverék tartalmaz minden szükséges adalékanyagot.

Földkábelek kivezetése a javított részen. A rapidaszfalt jelentősen rövidítheti a munkafolyamatokat

A kátyúzásokon túl többféle célra jó a 10 éves élettartamra tervezett rapidaszfalt. Közösségi szinten például járdázásra, üzletek utcai külső előtereinek burkolására. És van benne fantázia a háztartási, otthoni felhasználáshoz is – nem csak kocsibeállók kialakításához, vagy azok hibáinak javítására. Az aszfalt jó vízzáró képessége miatt tervezetten készíthető belőle a ház köré csepegőjárda, vagy folyóka, kialakítható aknafedelek keretburkolása, vagy akár külső szabadtéri konyhák-tűzrakók padlója, nyílt tűzrakók alapzata. Mindemellett akár aljzat nélküli pincék, vagy kis gazdasági-tároló helységek, műhelyek padlója is leteríthető a zsákos aszfalttal. Bárhová is terítik le, a munkaterület előkészítése fontos, hogy minél kevésbé tartalmazzon laza részeket, szennyeződéseket. Hibajavításkor a kátyúszéleket addig kell eltávolítani, amíg lazák, hiszen a már nem kötött helyzetű anyaghoz hozzákötve az új javítás is instabillá válhat. Új felület kialakításakor a szélrészek pontos kialakítása fontos az esztétikai szempontok miatt, tehát érdemes zsaluzni ott, ahol nem eleve kontúrozott a leterítési felület – például egy kisműhely padlójánál a külső falak határolják a felületet, így nem szükséges zsaluzni.

A terítés nem jár olyan kosszal és szaggal, mint például a melegaszfaltnál, ráadásul nem kell annyi eszközt letisztítani és a környezetet is könnyebb visszarendezni

A varázslat számunkra a házi felhasználási lehetőségben rejlik. Mert az útfenntartó az átlagember szempontjából teszi a dolgát, a közlekedő csak azt várja, hogy ne legyen kátyú, hogy mivel oldják meg az a hivatal dolga. Na de a „háziaszfalt” már érdekes lehet, mert amúgy házkörüli aszfaltozásokhoz egy mennyiségi határ alatt ki sem megy a vállalkozó, a háztulajdonosok többsége pedig céleszközök és segédanyagok hiányában nem is számol az aszfaltozással, mint megoldási lehetőséggel. A 20 kg-os zsákokban a felhasználási helyig lehet vinni, ott pedig teríteni, amihez elég a lapát. A tömörítés szintén megoldható akár kézi döngölővel is, nagyobb, látványosan sima felületeknél esetleg lapvibrátorral. De korábban aszfaltozott, azonban már kátyússá vált kocsibeálló rapidaszfaltos javításakor az egyik tulaj az autójával tömörítette sikerrel az anyagot, fel-alá gurulva a javításon.