Fotó: László Gyöngyi, Stefler Balázs

A csúcsok csúcsát több különböző autó képviseli a BMW kínálatában, a limuzinok kedvelői a 7-es sorozatban, a szabadidő-autók rajongói az XM-ben, a villanyautók barátai az iX-ben, az elegáns gran turismót keresők pedig a megújult 8-asban találhatják meg a számításukat.

A Merino bőrkárpit és az M-es kormány is alapáron jár, az óriásinak tűnő, szépen integrált kijelző a frissítés eredménye. Jó az ergonómia, de a magas műszerfal korlátozza a kilátást

Bár az árlistában 340 lóerős 840d xDrive dízel és 625 lóerős M8 Competition változat is szerepel, az 530 lóerős, biturbó V8-as benzinmotorral felszerelt M850i xDrive karakterét tekintve arany középútnak nevezhető. Legendás, 1989-es elődjénél ugyan kevésbé jellegzetes, a szemnek mégis kellemes megjelenésű 8-as formatervén a 2022-es frissítés során keveset változtattak a bajorok, új lökhárítókat, fényezéseket és könnyűfém felniket kapott, még a legfeltűnőbbnek nevezhető elem, a megvilágított vese is csak sötétedés után tűnik fel. A tesztautó Motorsport logója az M divízió 50. évfordulóját ünnepli, a látványos Individual fényezés viszont már nem rendelhető. Mivel igazi élményautó, nem vitás, hogy megér 2 990 000 Ft-ot a nyitható tető, a nekünk tetsző 20 colos felnikért a megújult V8-asoknál úgysem kell felárat fizetni, egyébként háromféle Merino bőrkárpit is alapáron jár. A feketével kombinált elefántcsont színű belsővel éppen olyan exkluzív ez az összeállítás, ahogy egy több mint 50 milliós autótól elvárjuk…

50 km/órás tempóig működtethető a 15 másodperc alatt nyitható és csukható vászontető, mellyel zárt állapotban is jól mutat a 8-as Cabrio

Az nem vitás, hogy egy ilyen konfiguráció természeténél fogva hosszabb utazásokra született, a zsúfolt városi forgalomban azonban egyszerűen nem érzi jól magát. Országútra, autópályára kell mennünk vele, szó szerint ki kell szabadulnunk a városból ahhoz, hogy kihasználhassuk a képességeit. Ha csak legális keretek között is, de végre ráléphetünk a gázra, a 8-as szinte fellélegez, kinyújtózkodik és élvezi, ahogy falja a kilométereket. 48 voltos lágy hibrid motorját képtelenség zavarba hozni, német V8-asként magabiztosan, kultúráltan morog, és ha éppen úgy hozza a forgalmi helyzet, lő ki rakétaként kihasználva bőséges, 750 Nm nyomatékát. Az általános kifinomultság nem megy az élmény rovására, gyorsításnál következetesen hallható a BMW-k klasszikus orgánuma a V8-asok jellegzetes hangzásával fűszerezve. Futóműve az autópályás közegben a nagyautók stabilitásával és ringatózó kényelmével járul hozzá a bent ülők komfortjához. Bármennyire eltalált a kis erőszükségletű, mégis precíz kormányzás, egy hosszabb út során jól jön a radaros tempomat és a sávtartó közreműködése.

Látványos, de kényes a világos belső, kompromisszummal a hátsó ülések is használhatók, a digitális kijelzőn a navigáció egyszerűsített képe is megjeleníthető. A tetőnek fenntartott helyet leszámítva is használható méretű a csomagtartó, az M Performance modellhez elöl négydugattyús fékek járnak és a 20 colos felni is alapáras

Üléseiben meg sem lehet érezni egy 500 kilométeres utat, pedig szinte egyhuzamban jutottunk el a 67C jelű országút kiindulópontjáig, Szászsebesig. A kiváló minőségű – egy rövid szakasz kivételével – frissen épült A1-es autópályán haladva volt időnk tanulmányozni az új, 12,3 colos képernyőn keresztül (is) működtethető központi rendszert, és meg kellett állapítanunk, hogy még mindig az iDrive-val lehet a legkönnyebben navigálni a különböző funkciók között. Nem biztos, hogy a kabrióhoz jó választás a 253 300 Ft-ért kínált, üvegből készült tárcsa és váltókar, mert ha a tető nyitva van, a napfény erősen csillog a felületén. Az autópályáról letérve nem is vártunk a kabriózással, már csak azért sem, mert a Nap már lemenőben volt. Kissé magasan beépített műszerfala és lapos szélvédője mögött bár megtaláltuk az ideális vezetési pozíciót, miután a vászontető eltűnt a két utas számára kellemes méretű csomagtartóban, felüdülést jelentett a korábbinál intenzívebb szabadságérzet. Az oldalablakokat és a szélfogót felhúzva minimális szellőtől borzolt hajjal érhető el az optimális helyzet az M850i Cabrióban. Szemünk sarkából látjuk az ablakkeretet, és érezzük, ahogy kibővül a látóterünk, közelebb kerülnek a táj illatai, hangjai. Egy sűrű fenyves mellett tükörsima aszfalton haladva aligha kívánhatnánk jobbat! A 219 500 Ft-os nyakfűtés és a hangszórókat is magába foglaló hangulatvilágítás már az esti időszakban mutatta meg előnyeit, amikor egyre magasabbra kapaszkodtunk fel közeledve a szállásunkhoz. Már a 67C elnyújtott kanyarjaiban is éreztük, hogy itt teljesedik ki igazán az, amire a BMW képes, de másnap a fő attrakciónak számító, szűk kanyarokkal és elképesztő visszafordítókkal teli szakaszon még mindig tudott meglepetést okozni.

Jót tesz a 8-as Cabrio egyensúlyának, hogy a 8 fokozatú váltóval párosított V8-ast a lehető legjobban hátratolták

Az M850i ahol lehet, igyekszik megcáfolni a fizika törvényeit. Jól kontroll alatt tartható, bőséges ereje 2125 kg-os tömegének, összkerék-kormányzása 2822 mm-es tengelytávjának hátrányait dolgozza le, a kormánya mögött úgy éreztük, bármilyen szűk fordulóval elbír. A sportosság és a kényelem határán egyensúlyozó, szerethető gran turismo ráadásul nem fogyasztott többet 11,3 liternél 100 km-en, nem csoda, hogy a fellegekben jártunk.

Az 1 485 900 Ft-os M Karbon csomag szénszál-erősítésű műanyagból készült elemeket tartalmaz

TETSZETT
• stílus, hangulat
• műszaki háttér
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• kényelmetlen övbekötés

ÖSSZEGZÉS
Tudását és árát tekintve is luxusnak számít a BMW gran turismója, mégis olyan kifinomult és műszakilag fejlett konstrukció, hogy vezetése közben mindez nem tűnik túlzásnak. Bár a mai világban is megállja a helyét, minden amit képvisel, a régi időknek állít emléket, ezért bátran nevezhetjük nagybetűs autónak!

BMW M850i xDrive Cabrio
Összlökettérfogat: 4395 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32 biturbó
Max. teljesítmény: 390 kW (530 LE) 5500-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 750 Nm 1800-4600/perc
Hossz./szél./mag.: 4851/1902/1345 mm
Tengelytáv: 2822 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1627/1642 mm
Fordulókör: 11,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 2125/465 kg
Csomagtér: 350 l
Üzemanyagtank: 68 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,0 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 10,8-10,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 11,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 246-248 g/km
A modell alapára: 42 160 000 Ft (840i xDrive, 333 LE)
A tesztelt verzió ára: 50 143 000 Ft