A 2014-ben debütált XC90-es még mindig jól fogy és ezért kínálatban marad, ugyanakkor a paletta csúcsáról egy pozícióval lejjebb csúszik az EX90-es érkezése miatt. Az alapjaiban új topmodell a Volvo elektromos stratégiájának egyik fontos pillére, hiszen az ígéretek szerint a svéd márka 2030-tól már kizárólag villanyautókat kínál. A 2023-ban gyártásba kerülő típus Európába érkező verziói a cég amerikai üzeméből gördülnek majd ki, de kis csúszással Kínában is megkezdődik az összeszerelése.
Az újdonság a Volvo történetének legnagyobb szabadidő-autója, az XC90-eshez viszonyított 8,7 centis plusszal a hosszúság átlépte az 5,0 méteres lélektani és fizikai határt. Formai szempontból inkább egy evolúciós lépcsőnek tekinthetjük, mint forradalminak, ugyanakkor kifejezetten érdekes részletekkel is találkozhatunk, például a hátsó oszlopba integrált lámpa abszolút egyedi.
Ami a belteret illeti, még inkább minimalista stílusra váltottak, a középkonzolt uraló hatalmas, 14,5 colos kijelző (Google alapú) alkalmazása lehetővé tette, hogy a fizikai gombok száma a többi Volvóhoz képest tovább csökkenjen. A 7 üléses verzióban is elérhető újdonság ugyanakkor már jóval túlmutat azon, minthogy egyszerűen csak egy tágas és praktikus szabadidő-autóként tartsuk számon. 8 kamera, 5 radar, 16 ultrahangos érzékelő és egy lézeres letapogató információit dolgozza fel az Nvidia processzorával felvértezett modellt, amely akár 250 méteres távolságról is felismeri a gyalogosokat. A vezetőtámogató rendszerek jóvoltából már a piaci bevezetéskor képes 20%-kal csökkenteni a baleseti rizikót az EX90 elektronikai arzenálja, és ez csak fejlődik majd azzal, ahogy az úton futó autók által küldött adatok elemzésével finomítják a rendszer működését. Ha ez nem lenne elég, 2 kamera figyeli a vezető éberségét, sőt, ha valamilyen okból a sofőr már egyáltalán nem ura az autónak, az EX90-es képes magától biztonságosan megállni. Fontos, hogy hardver már most lehetővé tenné a teljes önvezetést, amikor pedig már jogilag is lehetséges lesz, a tulajdonosok előfizetéssel aktiválhatják majd ezt az extrát.
Az újdonsághoz vadonatúj akkucsomagot fejlesztettek, a 111 kWh-s telep 2 villanymotort táplál. A Twin Motor verzió 408 lóerős teljesítménye sem kevés, de a Perfomance kivitel 517 lóerős és 910 Nm-es produktuma 4,9 másodperces 0-100 km/órás sprintidőt tesz lehetővé (a végsebesség elektronikusan 180 km/órára korlátozott). Bár a modell 2,8 tonnás tömege szinte sokkoló, a hatótávolságra biztosan nem lesz panasz, az újdonság két töltés között 580-585 kilométert tud megtenni. A 250 kW-tal tölthető telep kétirányú, azaz ha szükség van rá, a nagy Volvo akár energiaforrásként is szolgálhat, áramszünet esetén egy háztartást is elláthat energiával. Bár a 408 és 517 lóerős verzióknál egészen biztosan lesz szerényebb teljesítményű kivitel, a bevezetésnél elérhető modellek alighanem a Volvo eddigi legdrágább autói lesznek. Azt is mondhatnánk, hogy a svédek az XC90-eshez képest egy másik ligában játszanak az EX90-essel: Ultra felszereltséggel 41 990 000 Ft az alapár…