A külsőhöz passzol a modern belső. Sok helyen használ újrahasznosított anyagokat a Kia, a lebegő középrész alatt méretes tárolórekeszt találunk. Fotó: Stefler Balázs, Kia

Miközben sok gyártó már temeti a belsőégésű motorokat és különböző merész céldátumokat fogalmaznak meg a teljes elektromos átállásra, a Kia sokkal józanabb jövőképet vázolt fel. Előrejelzéseik szerint 2030-ra a globális értékesítésük 40%-át teszik ki a plug-in hibrid és elektromos autók. A tudatos és fokozatos építkezés egyik fontos eleme az EV6-os, amely a 11 új, 2026-ig megjelenő elektromos Kia közé tartozik.

Enyhén magasan ülünk az autóban, a kormány a nagyobb termetűeknek zavaróan alacsonyan van. Bármelyik felső-középkategóriás utazólimuzin megirigyelhetné az EV6-os lábterét, az ülések viszont nem annyira kényelmesek

A 11 típus közül 7, köztük az EV6-os is a kifejezetten villanyautók számára készített E-GMP alapra épül, ám a modell önmagában az újszerű külső miatt is érdemes a figyelemre. A 4,7 méter hosszú, crossoveres beütésű ötajtós formáját úgy tudnám tömören leírni, hogy emészthetően futurisztikus. Első pillantásra is látszik rajta, hogy nem egy hagyományos autó, a far kialakítása tanulmánymodelleket idéz, és bizony az erőteljes kerékjárati ívek is jól állnak neki. Műszaki rokonához, a Hyundai Ioniq 5-öshöz képest lágyabb és simulékonyabb a megjelenése, ám a Kia is tömzsinek, masszívnak hat, hasmagassága alig marad el a Sportage-étől. Vaskosak a küszöbök is, amivel nem is lenne baj, az viszont rögtön feltűnik, hogy az üléspozíció nem kedvez a magasabb termetűeknek – az ember ölében van a kormány és a körkilátás sem éppen megfelelő. Szerencsére az üléskomfortra és a praktikus részletekre sem lehet panaszunk. A tárolórekeszek száma átlag feletti, az első ülések közötti lebegő konzol pedig zseniális, hiszen egyrészt növeli a térérzetet, másrészt az alsó rész rengeteg holmit képes elnyelni. Bár a felhasznált anyagok zömében egyszerűek, a belső a nagy képernyők és a minimalista berendezés ellenére is otthonos, ráadásul a kezelhetőségre nem lehet panasz, a hőfokot hagyományos tekerőgombbal szabályozhatjuk.

A panorámatető csak az 1,35 millió Ft-ért elérhető Premium csomag részeként választható

Mivel az EV6-os tengelytávolsága 2,9 méteres (akkora mint egy Volvo S90-esnek) a hátsó lábtér hatalmas, akár keresztbe tett lábakkal is utazhatunk. Az már más kérdés, hogy a fejtér legfeljebb átlagos, a magas padló miatt az üléshelyzet is eltérő ahhoz képest, mint amit egy hasonló méretű, hagyományos autóban tapasztalhatunk. A 490 literes raktér önmagában is dicséretre méltó egy elektromos modellnél, de azért külön elismerést érdemelnek a konstruktőrök, hogy a töltőkábeleknek az autó orrában alakítottak ki helyet. Vagyis ha tele van a csomagtartónk, nem kell mindent kipakolni, hogy hozzáférjünk a kábelekhez.

Az elektromos autók mezőnyében ritkaság az ennyire praktikus raktér, a befogadóképesség 490 liter. Ügyes megoldás: nem a csomagtartóban, hanem a frontrésznél kialakított üregben találjuk a töltőkábeleket

Az új Kia a 800 voltos akkumulátor miatt sem számít átlagosnak. Ez azért fontos, mert eddig leginkább olyan modellekbe építettek ilyen feszültségű rendszert, mint a Porsche Taycan vagy az Audi e-tron GT, most pedig itt egy viszonylag elérhető ferdehátú Kia egy 800 voltos teleppel. Az előnye a 400 voltos rendszerekhez képest elsősorban az, hogy nagyobb, akár 240 kW-os töltést is fogadhat, így például egy Ionity villámtöltőn 18 perc alatt 10%-osról 80%-osra tölthető az akkumulátor. Az EV6-os másik ütőkártyája a széles kínálat, hiszen eleve kétféle kapacitással létezik (58 vagy 77 kWh), és emellett hátsó- vagy összkerékhajtás közül is lehet választani. Ami a hatótávolságot illeti, a tesztünkben szereplő hátsókerékhajtású, 77 kWh-s akkuval rendelkező, 228 lóerős kivitelé a legnagyobb, a gyári adatok szerint városban akár 740 kilométer is elérhető. Ugyan ennek a közelébe sem értünk, a Kia azon kevés elektromos autó közé tartozik, amely a gyakorlatban is tudja a lélektani határnak számító 500 kilométeres hatótávolságot. Mindezt ráadásul nem egy hatalmas, 90-100 kWh-s, hanem egy 77 kWh-s teleppel. A 228 lóerős teljesítménnyel természetesen a gyorsulása és erőtartaléka átlag feletti, a nyomaték azonban nagyon finoman érkezik, vélhetően a hátsókerékhajtás miatt ennyire óvatos a hangolás. Az ötlengőkaros hátsó futómű is az igényességről árulkodik, de a 20 colos felnikkel a komfort nem kiemelkedő, az új Kia inkább a jó minőségű utakon érzi magát elemében. Kvalitásai fényében nem lepődhetünk meg azon sem, hogy nem az olcsó villanyautók szegmensét erősíti. A bázismodell 20,9 milliójára még további 1 300 000 Ft-ot kell rászámolni, ha valaki a nagyobb akkus verziót szeretné a garázsában tudni.

A felniméret és a futómű hangolása miatt egyértelműen a jó minőségű utakra való az új Kia

TETSZETT
• hatótávolság
• szerény fogyasztás
• lábtér hátul
NEM TETSZETT
• üléspozíció, fejtér
• rossz körkilátás
• sávtartó működése

ÖSSZEGZÉS
Az EV6-os már tényleg olyan villanyautó, amely kevés kompromisszumot követel. Hatótávolsága és praktikuma is a legjobbak közé emeli, vagyis abszolút érthető, hogy tavasszal odaítélték neki a 2022-es Év Autója díjat. A méretéhez képest szerény fejtér és a szokatlan üléspozíció árnyékolja be az összképet.

Kia EV6 e228 RWD
Max. teljesítmény: 168 kW/228 LE
Max. nyomaték: 350 Nm
Hossz./szél./mag.: 4680/1880/1550 mm
Tengelytáv: 2900 mm
Fordulókör: 11,6 m
Tömeg: 1910 kg
Csomagtér: 490-1300 l
Akkumulátor kapacitás: 77,4 kWh
0-100 km/h: 7,3 s
Max. sebesség: 185 km/h
Hatótávolság (WLTP): 504-528 km
A típus alapára: 20 890 000 Ft (EV6 e170 RWD, 245 LE)
A tesztelt verzió ára: 22 190 000 Ft