Miért nevezem titkosnak? Mert míg a magyar Audi, Mercedes, Opel és Suzuki benne van a köztudatban, hányan hallottak egyik legmenőbb járműgyárunk létezéséről? Nagyon kevesen, mintha csak rejtett hadiüzem lenne… És ki vágja kapásból, hol van Tószeg? Pedig ez a Szolnok melletti község helyezte fel hazánkat a kerékpáripar világatlaszára!
Nagyon rászoktunk az autózásra, a világ iparának, kereskedelmének egyik húzó ereje, életmódunk alapvető eleme. Pár évtized alatt futott fel zenitjére, de már túl van rajta: általánosan tudatosodott túlzott nyersanyagigénye, környezeti kártétele, ráutaltsága a globális szállítási láncokra, részint okozója, másrészt elszenvedője válságainknak, amelyek korlátozzák gyártókapacitását, megdrágítják a kocsikat, és további megrázkódtatás Európa erőltetett átállása az e-mobilitásra. Egyre többen szállnak át egészséges és olcsóbb kerékpárra, e tendenciát erősítette a Covid, mert sokan idegenkedtek a közösségi közlekedéstől. Új lendületet adott a könnyen hajtható, gyors elektromos bicikli, a Pedelec (Pedal Electric Cycle), amelynek gyártásában nagyhatalomnak számít az Accell Hunland. A cégcsoport jelmondata: „A kerékpározás előre viszi a világot”.
A hollandiai központú Accell Group 15 országban foglalkoztat 3300 főt, több, mint 80 országban értékesíti termékeit. Közép- és felsőkategóriás kerékpárok, e-bringák, alkatrészek és kiegészítők piacvezetője Nyugat-Európában és az USA-ban. Sok kerékpármárka gyártója, ismertebbek a Haibike (Tószeg csúcsmárkája), a Winora, a Ghost, a Lapierre, és a Raleigh. Gyártási központja Tószegen van, legfontosabb felvevőpiacai Németország, Franciaország és az Egyesült Királyság mellett az észak-európai országok.
Az Accell Hunland látványában is nagyon modern, ápolt környezetű üzeme megkapta az ISO 14001 környezetirányítási tanúsítványt. Új kerékpárút köti össze Szolnokkal, és dolgozóinak tizede kerekezve jár be munkahelyére – az arány még növekedhet… Magyarország vezető kerékpár-összeszerelő üzeme és elektromoskerékpár- gyártója, a 100 legnagyobb magyar vállalat között tartják számon. Lapunk olvasóinak apró érdekesség, hogy ügyvezető igazgatója, Szabó-Lukovszki Béla, az autóiparból érkezett. A gyártókapacitás évi 300 ezer darab, a termelés 98%-a elektromos kerékpár, de szeretnék néhány éven belül százra növelni. Egy bringa 130-150 alkatrészből áll (zömük ázsiai beszállítóktól érkezik), átlagosan 43 perc alatt készül el, de jelentős idő- és munka-ráfordítási különbség van a sportgépek (országúti versenybringára hasonlító, mountain bike, trekking) és a jól felszerelt (sárvédő, csomagtartó, világítás) városi és általános használatú biciklik között.
Sok személy- és teherautógyárban jártam, némelyikben „dolgoztam” is, van összehasonlítási alapom. A tószegi üzem nagyon jól szervezett, minden szabályozva van, annyira, hogy fotózni nem engedtek, noha büszkélkedhetnének bármelyik részlettel, de azért adtak néhány képet. A jubileumi sajtónapon megnéztük például a fényezőcsarnokot, ahol meglepett, hogy mennyire tisztán kidolgozottak a hegesztések, simák, szálcsiszoltnak látszók a felületek. Érthető, hogy gyönyörűen érvényesül a hol fényes, hol matt hatású festés – ahogy felsőkategóriás, nem éppen olcsó (némelyik áráért tisztességes használt kocsit lehetne venni) bringákhoz illik.
A szerelde egy műszakban dolgozik, a többi technológiai terület kettőben. Futószalagos a termelés, konvejorról függve vándorolják végig a gyártósort a kerékpárok, de lévén súlyuk százada az autóénak, gyakran mozgatják kézzel az egyre komplettebb bicikliket. Gyakorló bringásként sokféle szerelési feladatot megoldok magam, de fekete mágiának tűnik a kerékfűzés. Tószegen egy nesztelenül működő félautomata gép előtt ülő asszonyság feladata ez, percek alatt kerül ki keze alól egy korrektül beküllőzött kerék, a szomszédban férfi kolléga teszi fel a gumiabroncsot, szintén gépi segítséggel. Van egy külön műhely is, a mintaszerelő központ, ahol új módszereket, innovációkat próbálnak ki, hogy tökéletesítsék a munkafolyamatokat, növeljék a termelékenységet, csökkentsék az emberek terhelését.
Természetesen, ha csak röviden is, az üzem belső útjain, felültem egy Yamaha motoros Haibike modellre, kiváló a minőségi összbenyomás, egy valódi high tech jármű, modern műszaki alkotásokra fogékony autósnak is vonzó alternatíva lehet költséges, dugóban araszoló kocsija helyett. Akárhányan szánnák rá magukat a nagy életmódváltásra, nyugodtak lehetnek, hogy nem fognak csalódni a Tószegen gyártott biciklik tartós megbízhatóságában és praktikumában.