A nyári gumira való átálláskor, tavasszal még 20–30 százalékos drágulásról lehetett hallani. Egy debreceni kereskedő szerint azóta romlott a helyzet: gyakorlatilag kéthetente emelkednek az abroncsok árai.
– A tavalyihoz képest a személyautók esetében 40 százalékos drágulás tapasztalható. A mezőgazdasági és a tehergépjárművek esetében pedig 60–70 százalékkal drágábbak az abroncsok. Az orosz gyártmányú traktorok helyzete a leginkább katasztrofális, ezeknél a duplájára emelkedtek az árak – mondta a Haonnak Ignéczi Norbert, a Gumiabroncs Kft. ügyvezetője.
Szünetel a háború miatt
A manapság tapasztalható „drága, de legalább van” elv az abroncsokra nem igazán érvényesül. Aki mégis fogát szívva, de zsebre nyúlna, akkor sem biztos, hogy hamar hozzájuthat az autójára való gumikhoz, akár több hetes várólistára is lehet számítani egyes modelleknél. A szakember szerint ugyanis a drágulás mellett az alapanyaghiány sújtja az ágazatot. Az európai gyártáshoz szükséges egyik fontos összetevő, az ipari korom jelentős része alapesetben főként Ukrajnából és Oroszországból érkezik. A beszállítás a konfliktus következtében jelenleg szünetel. Emellett a forint–euró-árfolyam is negatív hatással van az abroncsokra, hiszen a gyártók inkább Ausztriába és Németországba szállítják a késztermékeket, mivel ott többet fizetnek értük.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség korábbi közleménye szerint a két szembenálló ország konfliktusa az ellátási lánc megszakadásához vezetett. Mint írják, ez főként a korom és a szintetikus gumi, az acélkord és a peremhuzal behozatalát érinti. Az inflációs nyomás hirtelen megugrása csorbítja a fogyasztói bizalmat és a vásárlóerőt, az elemzők pedig felére csökkentették az európai GDP növekedésére vonatkozó előrejelzésüket. A magas üzemanyagárak következménye a megtett járműkilométerek csökkenése lesz, amely a csereabroncsok értékesítésére is kihat – írja a szövetség.
A drágább gumik mellett a vásárló a szolgáltatói árak emelkedésével is szembesül. A szervizekben érthető módon a bérköltségek, a megnövekedett rezsiárak miatt az abroncsok szakszerű felszerelése is drágult.
Nyári és téli
– Az utóbbi években kiemelkedően nőtt a piaci igény a négyévszakos gumikra, az emberek többsége próbál erre átállni. Míg a keveset használt autók esetében jó alternatíva lehet, de ahogy papucsban sincs olyan, amit télen és nyáron is tudunk hordani, a négyévszakos abroncs – véli Ignéczi Norbert. A vállalkozó szerint mivel minden drágul, az autógumi az, amin tudnak spórolni az emberek. Rengeteg autón lehet még látni a téli abroncsot, amit tavasszal nem cseréltek le, mert már akkor sem volt pénzük rá. Ez várható télre is. Mivel sokan előbb a kenyeret vagy a fűtésszámlát fizetik ki, lehet, hogy ki sem állnak a garázsból.
Ignéczi Norbert szerint a korábban tapasztalható túltermelés sem volt normális, amikor olcsón lehetett kínai abroncsokhoz jutni. Ennek ellenére kétségbeejtőnek tartja a jelenlegi drágulást, de az sem biztonságos megoldás, hogy addig koptatják az abroncsokat, amíg a drót kiáll belőle. A használt gumi iránt ráadásul fellendült a kereslet, de az is csak egy kompromisszum a szakember szerint.
Ugyanis a minőség terén is tapasztalható némi csökkenés. A szakma úgy tartja, hogy egy abroncs élettartama hat év, azonban valójában 2–3 évnél többet nem bírnak. A téli gumi esetében lényeges, hogy puha maradjon, mivel a fagyos időben – pláne helytelen tárolás esetén – megkeményedik, főként, ha a megfelelő mennyiségű gumi mellett műanyagot is tartalmaz. Azonban a túltermelés miatt nincs annyi kaucsuk a világon, mint amennyi autógumit gyártanak.
Az olcsó abroncs fogalma megszűnt. A téli gumik ára darabonként jelenleg 55–60 ezer forinttal indul. Ez minimum 220–240 ezer forintos költség egy személyautó esetében. Azt tapasztaltuk, hogy a kereskedők készletén gyakran már csak néhány darab található ezekből az „olcsóbb” példányokból, így elképzelhető, hogy rövidesen a 60 ezres gumi is hiánycikk lesz.
Nyitókép: MW-archív