A murvás mediterrán ralik közül az Akropolisz Rali kétségkívül a legnagyobb presztízsű és egyben a legkedveltebb is. A görögországi viadalt először 1950-ben rendezték meg és már azelőtt a sport egyik klasszisának számított, mielőtt 1973-ban létrehozták a Rali Világbajnokságot. Azóta sokat változott maga a rali is. Eddig arról volt híres-hírhedt, hogy nagyon sziklás utakon kell hajtania itt a mezőnynek, de tavaly a vártnál puhább, kellemesebb utak fogadták a ralisokat.

Az Akropolisz Rali tavalyi visszatérése valószínűleg a koronavírus járványnak köszönhető. Ugyanis a Rali Világbajnokságban 2019-ben debütáló Chile Rali került volna sorra eredetileg ebben az időpontban. A járvány alakulása és az amiatti korlátozások miatt idén is az európai versenyek vannak előnyben, s így kerülhetett sor a görögországi ralira. Az európai őszkezdetre eső Akropolisz Rali poros, murvás útjai hírhedten forróak embernek, gépnek egyaránt. Az úton heverő nagy kövek durván felsérthetik az abroncsokat még akkor is, ha mára már az utak simábbak, puhábbak az itt szokásosnál. A gyorsasági szakaszok továbbra is nehezek, és a pilóták számára nagy kihívást jelentenek. Az évnek ebben a szakában jellemző igen meleg éghajlat újabb terheket ró az autók motorjaira, az áttétekre és a felfüggesztésekre.

Idén rekordszámú nevezés volt az Akropolisz Ralira. A kilencszeres világbajnok Sebastien Loeb is részt vesz ezen a megmérettetésen. Nem véletlenül, ezt a legendás versenyt senki nem akarja kihagyni. Loeb csapata, az M-Sport Ford egyébként egyedülálló módon hat autóval vesz részt a hétvégi megmérettetésen. Loeb mellett Craig Breen, Adrien Fourmaux, Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet és a korántsem fiatal Jourdan Serderidis áll majd rajthoz Ford Pumával. Utóbbi állítólag egy Sebastien Loebbel történő szaunázást követően döntötte el, hogy raliversenyző lesz. És lám, már a Rali Világbajnokságban áll rajthoz!

A háromszoros görögországi győztes Loeb kicsit tart a versenytől, amely sokat változott azóta, hogy a francia utoljára 2012-ben rajthoz állt itt. „Azt hiszem mindössze két gyorsaságin mentem korábban az ideiek közül, de mivel az is 10 éve volt, nem igazán emlékszem rájuk. Nulláról fogok kezdeni, ami mindig nehézkes. Azt hiszem idén sok új szakasz lesz mindenki számára.” Az M-Sport veteránja 2005-ben, 2008-ban és 2012-ben nyert Görögországban, de tavaly nem vett részt ezen a ralin. Az egyéni világbajnoki tabellát vezető Kalle Rovanpera nyerte tavaly a versenynaptárba visszatérő Akropolisz Ralit. Az volt a finn pilóta második rali világbajnoki győzelme. Sokat sejtetett ez a továbbiakról, hiszen aki itt nyerni tud, az nem egy kutyaütő pilóta. A Toyotánál négyen állnak rajthoz. Rovanpera mellett Elfyn Evans, Esapekka Lappi és Takamoto Katsuta méreti meg magát Görögországban.

Ott Tanak nagyszerű formába lendült a nyár végére, murván és aszfalton is az első helyre vitte célba a Yarisát. Kérdés, hogy az észt pilóta folytatni tudja-e menetelését a világbajnokságban és behúzza-e zsinórban harmadik győzelmét, de ezúttal a nagyon kemény Akropolisz Ralin. Tavaly mindenesetre a második helyen ért célba itt Rovanpera mögött, így az esélyei a győzelemre nem elhanyagolhatók. A Toyotánál Tanak és Thierry Neuville mellett újra Dani Sordo kap lehetőséget, Oliver Solberg helyén. Ez nem meglepetés annak fényében, hogy a spanyol pilóta tavaly a negyedik helyet húzta be ezen a nehéz ralin. 2021-ben a versenyt megelőző esőzések teljesen megjósolhatatlanná tették a nyolc év után visszatérő Akropolisz Ralinak a végeredményét. A rögös, pocsolyás murvás utak nagyon megnehezítették az abroncsválasztást. Ez is közrejátszott abban, hogy a 20 éves pilóta, aki gyakorlatilag az egész Akropolisz Ralin vezetett, végül elsőként ért célba. Idén nagyon száraz az időjárás egész Európában, így Görögországban sem várható olyan káosz, mint tavaly.

A rali
A 2022-es Akropolisz Rali három napon át tart, s a 16 gyorsasági szakasz 303,30 km-t tesz majd ki. A rali főhadiszállását és a szervizparkot Lamiában rendezik be, ami 220 km-re északra található Athéntól. Az események csütörtökön kezdődnek az 1,95 km-es szuperspeciális szakasszal az Athéni Olimpiai Stadion mellett. Két autó méreti meg magát egyszerre egy párhuzamos pályán. Ezután a versenyzők nyugatnak indulnak, s Loutrakiban éjszakáznak. Péntek reggel a város feletti hegyekben folyik az akció. Összesen hat szakaszon 108,31 km-t tesznek meg. Szombaton a hétvége leghosszabb és legnehezebb napját rendezik, amikor majd 150 km-nyi gyorsasági szakasszal küzdenek meg a csapatok. A Pyrgos szakasz a maga 33,20 km-es hosszával a hétvége leghosszabb szakasza. Vasárnap délre autóznak a résztvevők. S aznap csak három szakaszra kerül sor. Kétszer megy végig a mezőny az Eleftherohori szakaszon, másodjára ez lesz a Power Stage, és egyszer az Elatia-Rengini szakaszon. Érdemes kiemelni a szombati Tarzan szakaszt, amely talán a legismertebb szakasza az Akropolisz Ralinak. Kevésbé töredezett, mint korábban, de még így is hatalmas kihívás résztvevők számára. Nagyon technikás és hajtűkanyarokkal van tele.

A 2000-es évek Akropolisz Rali győztesei:
2021 Kalle Rovanpera (Toyota)
2013 Jari-Matti Latvala (Volkswagen)
2012 Sebastien Loeb (Citroën)
2011 Sebastien Ogier (Citroën)
2009 Mikko Hirvonen (Ford)
2008 Sebastien Loeb (Citroën)
2007 Marcus Grönholm (Ford)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Sebastien Loeb (Citroën)
2004 Petter Solberg (Subaru)
2003 Markko Märtin (Ford)
2002 Colin McRae (Ford)
2001 Colin McRae (Ford)
2000 Colin McRae (Ford)

A világbajnokság állása az Ypres Rali után:
Pilóták
1. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 203 pont
2. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 131 pont
3. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 116 pont
4. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 106 pont
5. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT NG 92 pont
6. Craig Breen (IRL) M-Sport Ford WRT 64 pont
7. Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRT 57 pont
8. Sebastien Loeb (FRA) M-Sport Ford WRT 35 pont
9. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 34 pont
10. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 34 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRT 381 pont
2. Hyundai WRT 293 pont
3. M-Sport Ford WRT 188 pont
4. Toyota Racing WRT NG 100 pont