A jövőre 120 éves amerikai gyártó történetének legnagyobb átalakulásán megy keresztül, a korábbi konzervatív megközelítés már a múlté! Azt is mondhatjuk, hogy meglépték az elképzelhetetlent, hiszen eltűnt a kínálatból a léghűtéses Sportster és persze ott a Pan America, a Harley első túraendurója. Miközben utóbbi annyira jól fogy, hogy az USA-ban már a kategória élén áll az értékesítési rangsorban, a Harley biztosan nem fogja elengedni a klasszikus, nagy túramotorok szegmensét. Nem csak a hagyománytiszteletről van szó, hanem a jövedelmezőségről is, a Road Glide ST nettó 27 863 eurós ára azt jelenti, hogy aki a saját nevét szeretné látni a modell forgalmijában, annak nagyjából 14 millió forintnyi összeget kell leszurkolnia. Egy középkategóriás motor árával kerül többe, mint a Honda Gold Wing vagy a BMW R 18-as legdrágább kivitele!
Bár az árcédula tényleg sokkoló, amikor először körbesétáltam a motort, az volt a benyomásom, hogy ez a forma nagyon működik. Az 1980-as Tour Glide-on megjelent fejidom, vagyis a cápaarc a sokadik átrajzolás után is nagyon ütős, igazából semmivel sem összetéveszthető karaktert ad a modellnek. Érdekesség, hogy amíg a denevéridomos Electra Glide-oknál a fejidom a kormánnyal együtt fordul, itt a két kerek fényszórós arcot fixen rögzítik a vázhoz, így mindig előrenéz. A másik, ami rögtön feltűnik, hogy a fényezés és a kidolgozás mennyire magas színvonalat képvisel. A Road Glide egy olyan motor, amely mellé az ember szívesen leül a garázsban egy sámlira, és egy üveg sörrel a kezében elégedetten nyugtázza, hogy ez egy kétkerekű szobor, 120 év hagyományával és sztorijával…
Aztán amikor a nyeregbe pattantam, egyértelművé vált, hogy itt aztán egy pillanatra sem lankadhat az ember figyelme. Alacsony sebességű manőverezésnél nagyon észnél kell lenni, sőt, kisebb termetű vezetőnek még arra is koncentrálni kell, hogy álló helyzetben egyáltalán megtartsa a teletankolva 4 mázsás óriást. A motorosnak abból a szempontból sincs egyszerű dolga, hogy a Harley még mindig kitart a jellegzetes alakú letámasztó mellett, amely – amikor ráengedjük a hatalmas tömeget – jellemzően 1-2 centit elmozdul a földön az egész motorral együtt. Ilyenkor kisebb szívroham kerülgeti az embert.
A másik, ami miatt a Road Glide ST nem a kezdők motorja, a kuplung. A kar mozgatása egy marokerősítő edzéssel is felér, még szerencse, hogy ezzel a blokkal szinte mindegy, hogy 3.-ban vagy 6.-ban vagyunk. Merthogy az ST-ben nem a 114, hanem a 117 köbinches erőforrást használják, ami a Harley legnagyobb utcai V2-ese – ezt csak a „dobozban” kapható, több mint 2,0 literes Screamin Eagle 131-es múlja felül. Az 1923 cm3-es, részben folyadékhűtésű V2-es az 1868 cm3-es kivitelhez képest eltérő motorkarakterisztikájú . A hangja ugyan meglepően visszafogott a lökettérfogatához képest, gyakorlatilag alapjárattól úgy húz, hogy kikerekedik az ember szeme, a gázparancsra gondolkodási idő nélkül reagál. Mint valami combos dízel, gyorsan leforog, a leszabályzási határ alulról súrolja a 6000/perces fordulatot. A Harley a szokásokkal ellentétben megadja a legnagyobb teljesítményt, a 103 lóerőnél azonban sokkal fontosabb a 168 Nm-es nyomaték, ami az utcai motorok között kiemelkedő értéknek számít.
Bár az erőtartalék tényleg meggyőző, alapvetően a békés cirkálás a Road Glide igazi asztala. Az idom az állítható légterelővel 110 km/órást tempóig nagyon hatásosan tereli el a vezetőről a zavaró légmozgásokat, és bizony meg kell hagyni, hogy az ülés és maga az üléshelyzet is alkalmas arra, hogy akár hosszú órákig autópályán utazzunk. Közben pedig élvezhetjük a V2-es nem zavaró, de azért mindig jelen lévő ütemes pulzálását, illetve a tudatot, hogy a 22,7 literes tankkal közel 400 kilométeres hatótávot érhetünk el. A Road Glide abból a szempontból is hamisítatlan amerikai túramotor, hogy a futóműve meglehetősen feszes, ezzel a beállítással kétségkívül a tükörsima utakon érzi magát otthonosan.
Harley-Davidson Road Glide ST
Lökettérfogat: 1923 cm3
Hengerek/szelepek: V2/8
Max. teljesítmény: 77 kW (103 LE) 5450/perc
Max. forgatónyomaték:168 Nm 3500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1625 mm
Üzemanyagtank: 22,7 l
Gumi elöl/hátul: 130/60 R19/180/55 R18
Menetkész tömeg: 382 kg
Nettó alapár: 27 863 euró