Kicsinek számítanak, pedig ideális méretűek a kijelzők, a váltókonzolon egy kezelőpanelt helyeztek el. Az indító/leállító és a felső gombsor is egyedi stílusú, a befújás magassága egy kis kallantyúval szabályozható. A karosszéria síkjába süllyedő kilincsek a kulcs közeledését érzékelve maguktól bukkannak elő. Fotó: Stefler Balázs

Nincs könnyű dolga a több mint egy tucat neves autómárkát egyesítő Stellantisnak, ugyanis hiába spórolja meg a fejlesztési költséget a közös platformok használatával, ha a különböző nagy múltú cégek vásárlói számára egyedi karakterű típusokat kell felmutatnia. A franciákat azonban nem kell félteni, korábban is jó érzékkel oldották meg a feladatot. A PSA EMP2-es műszaki alapokon az Opel Astrával és a Peugeot 308-assal osztozó DS 4-es 2. generációja jól tükrözi a márka célját, egy ízig-vérig prémium-színvonalú és -tudású autót kínál a franciák felfogását kedvelők számára.

Puha tömésűek és kellőképpen nagyok az első ülések. Az ablakfelületek kicsik, előre mégis jó a kilátás. Sem a helykínálat, sem az ülés kialakítása nem ideális hosszabb távon, pláne nem felnőtteknek

Formaterve egy klasszikus ferdehátú, kompakt autót rejt, de a jellegzetes arányok, az egyedi formai megoldások és a különleges részletek összességéből egy kifejezetten karakteres, túlzásoktól mentes, modern autó képe áll össze, amely beleillik a Citroën történelmébe, még ha nem is a márka logóját viseli. Egyszerre van meg benne az a magabiztosság és könnyedség, amely a vezethetőségét is jellemzi, de mielőtt elindulnánk, érdemes elidőzni a belső részleteken. Az utastér kialakításával végképp leveszi az embert a lábáról a DS 4-es. Műszerfalának íves elrendezése, a gombok és kapcsolók kivitelezése, az elhelyezésük mind-mind egyedülálló a piacon, de az anyagok minőségével is kitesz magáért a márka. A tervezők határtalannak tűnő kreativitása olyan pontokon is megfigyelhető, mint a szellőzők vagy az ajtóbehúzó elhelyezése, mégis láthatóan odafigyeltek arra, hogy ne váljon az egész öncélúvá. Sok praktikus megoldást látunk, több nyitott és fedett tárolórekesz is jár, de ahogy nincsen rózsa tövis nélkül, úgy nincsen francia autó ergonómiai bakik nélkül. Ilyen a bajuszkapcsolókat kitakaró, egyébként ideális méretű és fogású kormánykerék, vagy a bal oldalon elhelyezett tükörállító, melynek működtetéséhez előre kell hajolni, ami nem könnyíti meg a vezető dolgát. Azzal sem árt számolni, hogy a DS 4-es nem kifejezetten családi autó, passzentos utastere ugyan hangulatos, a hátsó sorban azonban tényleg csak gyerekek vagy alacsony felnőttek férnek el, és a tesztelt plug-in hibrid csomagtartója is csak 390 literes.

Az E-Tense jó választás mindenkinek, aki sokat jár városban, és rendszeresen feltölti az akkumulátort, egyébként nem számít takarékosnak

Ez egy ideális cégautó, amellyel a városi köröket akár tisztán elektromosan is teljesíthetjük. Bár a WLTP-ciklus szerint akár 55 km-t is megtehetünk egy feltöltéssel, nekünk csak 40-45 km-t sikerült, ami legfeljebb közepes eredmény, ettől függetlenül az elektromos üzem nagyon jól áll ennek a légiesen mozgó autónak. A villanymotor teljesítménye önmagában is megfelelő, hibrid üzemben a 225 lóerő és a 360 Nm nyomaték bőségesen elég, de a turbós benzines még akkor is meggyőzően mozgatja az E-Tense-ként 1,6 tonnás karosszériát, ha kifogy az áramból, és csak magára számíthat. Lineáris gyorsulása a 8 fokozatú automatikus váltónak is köszönhető. A visszatáplálás mértékét növelő B gombbal kiegészített váltókapcsoló nem olyan ösztönösen működtethető, mintha karral szerelték volna fel, de kétségtelen, hogy egy ilyen modern belsőhöz ez a megoldás illik jobban. Ennél zavaróbb, hogy a rekuperáció és az üzemi fék közötti váltás miatt a pedál lenyomása közben változik a fékhatás mértéke, persze a mesés kényelmet garantáló, nagyautósan elringató, puha rugózás ezért is bőven kárpótol.

Könnyen hozzáférhető és jól pakolható, de 430 helyett csak 390 literes a csomagtartó

Akinek nem ideális a hibrid rendszer, ugyanezzel a motorral Performance Line kivitelben már 13 400 000 Ft-tól konfigurálhatja az autót, az 1,5 literes, 130 lóerős dízellel pedig 11 850 000 Ft-os alapárral számolhat.

A Cross kivitel ismertetőjegye a króm helyett fényes fekete díszítés, a védőbetétek és a 19 colos könnyűfém felnik

TETSZETT
• külső-belső dizájn
• rugózási komfort
• teljesítmény
NEM TETSZETT
• fékpedál-erőhatás
• fogyasztás külső töltés nélkül

ÖSSZEGZÉS
Nem hibátlan, ennek ellenére szerethető autó a DS 4-es, amely kreatív dizájnjával, minőségi kidolgozásával és Citroënhez méltó rugózási komfortjával győzi meg a műfaj kedvelőit. Akár tisztán benzines vagy dízelmotorral is érdemes lehet adni neki egy esélyt.

DS 4 E-Tense
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 133 kW (180 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1750/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE)
Max. forgatónyomaték: 320 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 225 LE
Max. forgatónyomaték: 360 Nm
Hossz./szél./mag.: 4400/1866/1490 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1600/1605 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg: 1653/547 kg
Csomagtér: 390 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,7 s
Max. sebesség: 233 km/h
Átlagfogyasztás
(WLTP): 1,3-1,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km (külső töltés nélkül)
CO2-kibocsátás (WLTP): 29-32 g/km
A modell alapára: 10 850 000 Ft (DS 4 PureTech 130 Automatic, 130 LE)
A tesztelt verzió ára: 14 650 000 Ft