Miközben küszöbön van az első, már akkumulátoros-elektromos autónak tervezett Lexus, az RZ bevezetése, a japánok gyorsan reagáltak a piaci elvárásokra, és a 2019 óta forgalmazott UX-ből elkészítették a márka történetének első villanyautóját. Bár nem tulajdonítanak akkora jelentőséget a technológiának, mint az Európai Unió döntéshozói, becsülettel végezték el ezt a feladatot.
Nem csak a 355 voltos, 54,35 kWh kapacitású, 288 cellából álló akkumulátornak kellett helyet szorítani a padlólemezben, hanem a nagyobb tömeg miatt meg kellett erősíteni a karosszériát, sőt, a futómű viselkedését is hozzá kellett igazítani, utóbbit a lengéscsillapítók áthangolásával érték el. A rájuk jellemző módon csupa racionális döntést hoztak, hiszen egy eleve nem túl nagyméretű autóból indultak ki, és legfeljebb a magasabban beépített második üléssor miatti szűkebb hátsó fejtér miatt szenvednek hátrányt az utasok, akik viszont a 250h kivitelénél 47 literrel nagyobb csomagtartóba pakolhatnak. Még a lítium-ion akkuk hűtéséhez is inkább a levegőt hívták segítségül, hogy egy megbízhatóbb rendszer legyen az eredmény. Amit látunk, egy ideális méretű, kívül-belül igényesen kidolgozott, villanyautós furcsaságokat nélkülöző Lexus, amelyről nem könnyű megállapítani, hogy milyen üzemanyag hajtja. A zöld rendszám persze árulkodó, akárcsak az Electric embléma, de a klasszikus hűtőrács miatt az az érzésünk, mintha semmi sem változott volna.
A hibridekhez szokott tulajdonosoknak nem okoz majd meglepetést a hangtalan elindulás, és biztosan nem hiányzik majd nekik, hogy ez a Lexus még autópályán sem válik hangossá. A 204 lóerő és a 300 Nm ma már nem számít soknak, mégis bőven elegendő a közel 1,8 tonnás UX lendületes mozgatásához, sőt, éppen a józan teljesítmény miatt áll annyira közel egy kifinomult benzineshez ez a hajtáslánc. Nem újdonság, villanyautó esetében mégsem magától értetődő a kiváló hangszigetelés, a zavaró zajok, rezgések és vibrációk hiánya. Az utastér maga a béke szigete, akinek megfelelnek az UX passzentos méretei, ki sem akar majd szállni a kiemelkedően kényelmes ülésekből, nem szívesen adja majd át másnak az ideális méretű és fogású kormányt, pedig a 300e-ben nem a klasszikus vezetési élmény, hanem a prémiumminőség fogalmát kimerítő megvalósítás az igazán vonzó.
A kezelhetőség és az ergonómia szintén meggyőző, sajnos ez nem mondható el a régimódi fedélzeti rendszerről, és annak túlbonyolított kezelőfelületéről. A Lexus már tud ennél jobbat is, kár, hogy ez a széria még nem örökölte meg! A borsos vételár tükrében sem lenne mellékes, ha a menü korszerűbb lenne, különben semmi sem hiányzik a felszereltségi listáról, igaz, a 3 választható szint között többmilliós különbségek vannak. A WLTP-ciklusban mért 305 km-es hatótáv legfeljebb átlagosnak számít, tény, hogy a töltési lehetőségek többet számítanak a mindennapi használat során. Egy 6,6 kW-os fali töltővel 230V és 32A esetén 8 órával kell számolni, 50 kW-os egyenáramú töltőoszlopról viszont 50 perc is elég a 80%-hoz.
TETSZETT
• külső-belső dizájn
• általános minőség
• jó vezethetőség
NEM TETSZETT
• fedélzeti rendszer
• ár/érték arány
ÖSSZEGZÉS
Nem vitás, hogy az aktuális trendek indokolták az UX 300e bemutatását, de a Lexus első villanyautója ennek ellenére megállhatja a helyét a piacon, ahol a méretosztályában magas vételárával sem tűnik ki riválisai közül.
Lexus UX 300e
Max. teljesítmény: 150 kW/204 LE
Max. forgatónyomaték: 300 Nm
Hossz./szél./mag.: 4495/1840/1545 mm
Tengelytáv: 2640 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1550/1550 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/terhelhetőség: 1785/460 kg
Csomagtér: 367 l
Akkumulátor kapacitás: 54,3 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 160 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 16,9 kWh/100 km
Hatótávolság (WLTP): 305 km
A modell alapára: 20 880 000 Ft