Vélhetően sokunk fejében felötlött már, hogy lehetnének előnyei, ha minden autóban be lenne kapcsolva walkie-talkie (PMR) rádió: „levajazhatnánk” például, hogy beengedjük a sávot váltani akarót, figyelmeztethetnénk a mögöttünk jövőket egy koccanásra. De mi lenne a valóságban? Hangzavart okozva behallatszana az utasok beszélgetése, a kocsiban szóló zene, és rengeteg durva, agresszív kiszólás töltené meg az étert.
A Commsignia
Sokkal jobb, ha maguk az autók kommunikálnak egymással és az út menti infrastruktúrával, érzelemmentesen, tárgyilagosan, a mesterséges intelligencia nyelvén. Ezen új szakterület élvonalában dolgozik a magyar alapítású, többségi tulajdonú, budapesti székhelyű Commsignia, amelynek értékesítési igazgatója, Patay Szabolcs ismerteti tudományukat. Műszaki informatikából diplomázott, érdekelte, hogyan lesz valamiből társadalmi előny, az ügyfélnek kézzelfogható érték, jobb életminőség.
„Büszkék vagyunk, hogy magyar cégként állítjuk elő a tudást, a világ legnagyobb autógyárai jönnek hozzánk. Mi találjuk ki, mi kell az iparágnak, nincs kit követni. Benne vagyunk a technológia globális szabványosításában, ez nem jövőbeli sci-fi, már itt van közöttünk, nemsokára beleteszik minden új autóba.”
A központot nemrégiben áthelyezték a szilíciumvölgyi Santa Clarába, van telephelyük Detroit mellett, és infrastrukturális üzletáguk az Egyesült Államokban, aktívak Európában, Koreában, Kínában, Japánban, jók a kapcsolataik a legnevesebb autógyártókkal, de a mérnöki munka, a szoftverfejlesztés, tesztelés megmaradt Magyarországon – elektronikai készülékeket nem gyártanak. Kevés a konkurenciájuk, megkerülhetetlenek, globálisan úgy elsők, hogy piaci részesedésük kétszeresen haladja meg a másodikét. A Commsignia ráhangolódik a többnyire konzervatív gondolkodású autógyártók cégkultúrájára, versenyképes termékké tudja összegyúrni tudáskincsét. Segítenek elkerülni autós cégeknek, hogy kimaradjanak fontos fejlesztésekből, és kiszoruljanak a piacról, mint például a Nokia.
Hogyan működik?
Valamennyi autómárkánál más az elektronikai architektúra, ehhez a sokféleséghez azonban nem kell igazodni, a gyártók valamelyik szerződött hardveres cégtől rendelik meg a kis „dobozt”, a számítógépet, amelybe betöltik a Commsignia szoftverét, és összekapcsolják az aktuális kocsi fedélzeti rendszereivel (utólag is telepíthető). Kell ehhez egy adott frekvencián sugárzó rádiós chip, és még néhány, a kommunikáció biztosítására, titkosítására, ártó behatások elől. Az egész valós időben működik. Ezáltal jelennek meg piktogramok, szöveges üzenetek a műszeregységben, a képernyőn, vagy a szélvédőre vetítve, illetve szólal meg figyelmeztetés a hangszórókból. Ezt a kormánykerék vagy az ülés rezegtetése egészítheti ki, de akár önvezető kocsik aktív beavatkozása, kikerülő kormányzása, sávváltása, vészfékezése is.
A rendszer neve V2X (vehicle to everything), azaz a jármű kapcsolódása minden egyébhez. Hatótávja több, mint egy kilométer, de legalább 300 méter. Gondoljuk el, hány gépkocsi lehet ekkora körzeten belül, akár ezernél is több, de a rendszer veszi az infrastruktúra jeleit is: kamerákét, parkolóházakét, felügyeleti szervekét, valamint a saját pozíciójeleket sugárzó villanyrollerekét, elektromos rásegítésű kerékpárokét, s felhívja rájuk a pilóta figyelmét. Míg ezelőtt szigetszerűen voltak elkülönítve egymástól a közlekedők, most mindenki anonim módon tudja közölni, hogy merre és milyen sebességgel megy, gyorsít vagy lassít, ad-e irányjelzést, működik-e az ablaktörlője. A megkülönböztetett járműveket (mentők, rendőrség, tűzoltóság stb.) pedig gyors közlekedésüket segítő funkciókkal is tudja támogatni a rendszer. Az autós nem is sejti, hogy talán az ő autójában, és a körülötte közlekedő autókban is magyar technológia biztosítja járműve és családja biztonságát. A Commsignia láthatatlan marad, a tulajdonosnak nem kell tudnia, mi van a kocsijában, elég, ha megkapja szolgáltatásait. Titok marad, hogy hány balesetet, tragédiát előzött már meg eddig is a járműkommunikáció, de létrehozói így is elégedetten tekinthetnek vissza munkájukra.
Mire képes?
Képzeljük el, hogy jobbkezes elsőbbségű utcakereszteződéshez közeledünk, és a sarkon túl, láthatatlanul, de túl gyorsan jön egy másik kocsi. Karambol lehet a veszélyhelyzetből! Ekkor a másik jármű vezetője kap egy félreérthetetlen figyelmeztetést, hogy erősen fékezzen, én pedig szintén, hogy defenzív vezetéssel, lassítással előzzem meg az ütközést. Vagy pedig autópályán robogunk, radaros sebességszabályozóm magától visszaveszi a sebességet, ha lassít az előttünk haladó, és túlságosan megközelítjük. Ez nagyon jó, de a V2X nagyszerűen kiegészíti, mert információt kap a sor elejéről, hogy ott, emberi és technikai látótávolságon túl, fékez, vészvillogót kapcsolt valaki, illetve információ jött az autópálya-felügyelet telepített kamerájától, így sokkal korábban reagálhatunk. Mekkora ennek a jelentősége, ha kamionok is be vannak vonva a rendszerbe (igen, telepítik haszonjárművekbe is!), amelyek egész személyautó-oszlopokat tudnak roncshalmazzá tenni, halálesetekkel és súlyos személyi sérülésekkel, ha elbóbiskol egy sofőr.
Apropó, kamion: egy speciális „platooning” szoftverfunkció néhány méteres követési távolsággal tesz lehetővé konvojmenetet, nagymértékben csökkentve a légellenállást, fogyasztást, légszennyezést, és az egész „tehervonat” időben reagálhat forgalmi helyzetekre, például arra, hogy lehetővé tegyék egy jármű bejutását a kihajtó sávba.
Ilyen esetekben a Commsignia szoftvere matematikai, geometriai eszköztárral kiszámítja, hogy a közelben mozgó járművek közül okoz-e valamelyik veszélyt, száguld-e őrülten egy kamikaze, és milyen utasítást adjon elkerülésére. Ugyanekkor értesíti a forgalomirányító központot, hogy preventíven intézkedhessen. Itt válik fontossá az említett titkosítás, hogy ne lehessen meghekkelni a rendszert. De nemcsak életet, egészséget ment a V2X, hanem csökkenti az üzemanyagszámlát, és fokozza az út átbocsátó képességét, azáltal, hogy összehangolja a járművek sebességét a jelzőlámpák váltásaival, közvetlen rádiófrekvenciás információ alapján. Most már nem kameraképből kell „kitalálnia” a kocsinak, hogy mindjárt piros lesz a lámpa, hanem megtudja hiteles forrásból.
Gyorsan terjed
A Commsigniáé az egyik legolcsóbb szenzortechnológia, sokkal kevesebbe kerül a radaros, lézeres megoldásoknál. Ez azért fontos, mert akkor működhet hatásosan, ha benne van a legtöbb járműben. S éppen erre mutat a fejlődés iránya! Például Las Vegasban több, mint 200 kereszteződésben van telepített V2X infrastruktúra, amelynek jeleit veszi a sok új kocsi, mely már eleve a technológiával felszerelve kerül forgalomba, különösképp a high-tech gyártók önvezető modelljei. Több száz taxi kapcsolódik hozzá. Magyarországon is van az európai projektbe illeszkedő út menti rendszer, az M1-es autópályán, egészen az országhatárig, csak ki kell használni.
Becslés szerint földrészünkön már meghaladja a milliót az egymással és környezetükkel kommunikáló gépkocsik száma, de ez még csak a kezdet, gyors felfutás várható. Az új autók balesetbiztonságát értékelő és nyilvánosságra hozó Euro-NCAP nemcsak töréstesztnek veti alá a kocsikat, hanem pontozza biztonsági felszerelésüket is. A tervek szerint 2024-től beleveszik minősítésükbe a V2X meglétét is, így amelyik autógyártó maximális pontszámmal szeretné meggyőzni vásárlóit, nem térhet ki telepítése elől.
Örvendetes, hogy egy kis költségű, de annál nagyobb értékű új fejlesztés javítja a közlekedés biztonságát és hatékonyságát, teszi egymástól elszigetelt autóinkat mesterséges intelligenciájú, „beszélgető” közösséggé. Büszkék lehetünk, hogy ez egy magyar cég, a Commsignia eredménye.