A Magyar Suzuki 2 éves kihagyás után kerített sort arra, hogy élőszereplős sajtótájékoztató keretében ismertette pénzügyi eredményeit, ennek okát mindenki ismeri, és úgy fogalmazták meg: az elmúlt 3 évben több kihívással kellett szembenézni, mint az azt megelőző 28-ban. Koronavírus-járvány, a globális beszállítói hálózat akadozása (Szuezi csatornán keresztbefordult hajó), a munkaerőhiány, újabban az ukrajnai háború, energia-árrobbanás, Ft-árfolyam mozgás…
A Suzuki igyekezik tartani magát ahhoz, hogy évente kétszer ad ki új árlistát, de mivel még 3-4 hónapos távlatra se lehet előre látni a különféle folyamatokat, így lehet, hogy náluk is sűrűbb változások lesznek. Csak középtávon számítanak a félvezetőhiány enyhülésére, így a 2022-re tervezett 147 000 darabos gyártás is változhat; ennél is többet el tudnának adni, jelentős mennyiségű megrendelést „görget” maga előtt a gyár. Típusújdonságként idén az S-Cross öntöltő hibrid változatával szolgálnak, a Vitarából ismert 1,5-ös szívómotort és robotizált kézi váltót használó rendszert kapja a nagyobb modell. A jövővel kapcsolatban annyit tudunk meg, hogy a Suzuki 2025-ben dobja piacra első villanyautóját Európában, ezt követően 2030-is az összes meglévő autójából készít ilyen változatot, és 2030-tól számol úgy, hogy jelentősen megugrik majd ezen modellek értékesítése.
És akkor következzen a sajtóközlemény:
Beruházásokra fordítják a nyereséget
Összesen 107 974 db autót gyártottak az esztergomi gyárban, és 120 164 db autót értékesítettek, amelyből 112 989 db az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes értékesítés 86 százalékát (103 247 db) a világ 123 országába exportálták. A Magyar Suzuki 2019. decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását. A gyártás több mint 65 százaléka hibrid gépjármű volt 2021-ben. A társaság 2021-es belföldi értékesítéséből származó nettó árbevétele 264,9 millió euró (amely 6 százalékkal növekedett a 2020-as évhez képest, 2020: 242,8 millió euró), az összértékesítésből származó nettó árbevétele pedig 1.754,2 millió euró volt. A profit több mint kétszerese volt a 2020-as értéknek. Ahogy eddig sem, 2021-ben sem fizetett a Magyar Suzuki osztalékot. A nyereséget a vállalat mindig visszaforgatja, és beruházásokra fordítja. 2021-ben az esztergomi vállalat 92.9 millió EUR beruházást hajtott végre.
A koronavírust követően az egyre növekvő globális félvezetőhiány jelentősen befolyásolta a teljes autóipart, köztük a Magyar Suzukit is. Elektronikai alkatrész beszállítóival közösen azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen. A termelés, a globális chiphiányra visszavezethetően az előző évhez képest hozzávetőlegesen 4 százalékkal csökkent. A Magyar Suzuki a rendkívüli vírushelyzetben a gyártás visszaesése miatt a fókuszt a gyártástechnológiai fejlesztésekre helyezte.
Hatodik éve piacvezetők
A Magyar Suzukinak 2021-ben is sikerült megtartani hatodik éve tartó piacvezető szerepét: 17 650 db magyarországi regisztrált újautóval és 14,48 százalékos piaci részesedéssel zárta az elmúlt esztendőt (2020-ban 14 783 és 11,55%). A magyarok legkedveltebb újautó modellje ismét a Vitara lett, 8 350 darabot regisztráltak belőle 2021-ben január 1-je és december 31-e között, míg a második legnépszerűbb az S-CROSS lett, amelyből 6 261 darabot értékesítettek. Az elmúlt évben a Magyarországon összesen forgalomba helyezett személyautó – 121 920 db – 14,48 százaléka Suzuki volt.
A Magyar Suzuki 2020. januárjától már hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az uniós piacokon, így Magyarországon is. A tavalyi évben is folytatódtak a modellfejlesztések a vállalatnál. 2021 októberében mutatták be az új S-CROSS-t. 2021 novemberben kezdték el gyártani a legújabb fejlesztésű erős hibrid rendszerrel ellátott Vitarát. Idén az év második felétől az S-CROSS is megkapja ugyanezt a meghajtást. Ezzel a Magyar Suzuki – saját gyártású és import modelljeinek köszönhetően – a hibrid alternatívák immár teljes palettáját kínálja a vásárlóknak.
Négy-, illetve kétkeréken és vízen is jelentős teljesítmény
A Suzuki nemcsak az autóipari szegmensben, hanem a motor és hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A Suzuki hajómotor üzletág 2017 óta a közép-kelet-európai régió központja és piacvezető Magyarországon. A divízió 800 hajómotort értékesített idehaza és 2112 hajómotort exportált 2021-ben. A környezettudatos szemlélet a teljes Suzuki Csoportot érinti: a marine üzletág 376 termék csomagolását tette környezettudatosabbá, ezzel 2020 októbere és 2021 novembere között 4039 kg-mal csökkentette a termékei forgalmazásához kapcsolódó műanyag-felhasználást.
A Magyar Suzuki motorkerékpár-üzletága immár hetedik éve a legnagyobb piaci részesedésű disztribútor Európában a Suzuki csoporton belül. A vállalat 454 darab motorkerékpárt helyezett forgalomba tavaly Magyarországon. A V-Strom 650 kalandmotor nemcsak saját kategóriájában, hanem a modellek abszolút versenyében is megőrizte tavalyi dobogós helyét: 148 forgalomba helyezéssel a második legnépszerűbb motorkerékpár volt 2021-ben Magyarországon.
Átlagosan 12 százalékkal emelték a béreket
A Magyar Suzuki számára az egyik legnagyobb értéket a munkatársai jelentik, ezért a nehézségek ellenére a Magyar Suzuki átlagosan 12 százalékkal emelte a béreket idén márciusban év elejétől visszamenőlegesen. 2015 és 2022 között a fizikai dolgozók alapbére átlagosan 86,1 százalékkal, az irodai állomány alapbére átlagosan 61,7 százalékkal emelkedett. A vállalat új, teljesítményalapú pótlékrendszert is bevezetett.
2025 után érkeznek az elektromos modellek
A Suzuki Motor Corporation a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez szükséges elektromos technológia kifejlesztésén dolgozik. A Suzuki-Csoport a 2025-ös pénzügyi évig 1000 milliárd jent – 8 milliárd eurót – fordít kutatás-fejlesztésre, beleértve a hibrid, illetve az elektromos járművek fejlesztését is. A Suzuki tervei között szerepel, hogy 2030-tól világszerte jelentősen növeli termékpalettájában az elektromos meghajtású modellek arányát. A Suzuki célja, hogy saját mérnöki állományának igénybevételével modernizálják a gyártástechnológiai eljárásokat és további lépéseket tegyenek a karbonsemlegesség irányába.
A Suzuki csoport részeként a Magyar Suzuki is elindult a karbonsemlegesség felé vezető úton. Tavaly elkészült a vállalat energiatérképe: minden üzemegység megvizsgálta, hogy energiahatékonyság szempontjából miként optimalizálhatják munkafolyamataikat közép és hosszú távon. Mindemellett napelempark kialakítása is cél az esztergomi üzem területén 2022-ben.