A Husqvarna utóbbi évtizedei a tulajdonosváltásokról szóltak, most viszont úgy tűnik, hogy a KTM-nél végre otthonra talált a svéd eredetű márka. Az osztrákok eléggé határozott irányt jelöltek ki a 2013-as átvételkor, és a stratégiát azóta is tartják: KTM-alapokra építik fel a teljes Husqvarna-palettát úgy, hogy a lehető leginkább különböző legyen a két márka stílusa. Gondoljunk csak a KTM kis Duke-jaira (125, 390) és a Husky Svartpilen/Vitpilen párosára, amelyek az ékes bizonyítékai a sikeres építőkészletelvnek.
Utóbbi két gép egyes vonásai köszönnek vissza a Husqvarna első túraenduróján is, ami mutatja, hogy a konstruktőrök mindent elkövettek, hogy az újdonság még nyomokban se emlékeztessen a bázisául szolgáló 890 Adventure-re. Amíg a KTM amolyan sivatagi ralimotor stílusú gép, a Husqvarna visszafogottabb, lágyabb és letisztultabb – ezzel is utalnak a svéd gyökerekre, melyek a korábbi tulajdonosoknál teljes mértékben feledésbe merültek. A színösszeállítás is egészen más, mint amit a legtöbb hasonló motornál megszoktunk, harsány árnyalatok helyett a szürke, fehér és fekete hármasa határozza meg az összképet, amelyet egy sárga csík dob fel. Az már más kérdés, hogy 2022-ben egyetlen színösszeállítással piacra dobni egy motort kifejezetten meglepő, már csak azért is, mert a BMW 3 különböző fényezéssel kínálja az F 850 GS-t, de a Yamaha Ténéré 700-as esetében is 3 verzió közül választhatunk.
A műszaki alapok – beleértve a króm-molibdén ötvözetből készített vázat és a soros, kéthengeres blokkot – jól beváltak már a 890 Adventure-nél is, a 105 lóerős erőforrás a vibrációmentes járás és egyenletes nyomatékleadás miatt sok hívet szerzett. És persze itt van a 15 000 kilométerenkénti szervizperiódus, ami a kategóriatársakéhoz viszonyítva igencsak hosszú, az említett BMW és Yamaha modelleknél például 10 000 kilométerenként jön el az olajcsere ideje.
A Norden 901-esnél természetesen nem spóroltak a minőségi alkatrészekkel, a radiális rögzítésű nyergeket használó fékrendszer a spanyol J.Juantól érkezik (nemrégiben vásárolta fel az olasz Brembo), a futómű- komponensekért pedig a KTM „házi” beszállítója, a WP felel. Ugyan itt is a 43 mm-es, minden paraméterében állítható Apex villát és a szintén Apex központi rugóstagot alkalmazzák, a hangolás eltérő, a Husqvarna 220, illetve 215 mm-es rugóútja igazából félúton van a sima 890 Adventure és az extrém R változat értékei között.
Ahogyan a modern terepmotoroknál lenni szokott, nem elég az erős hardver (váz, futómű, fékek), a szoftveres rész, vagyis a vezetéstámogató rendszerek terén is nagyot kell domborítani. A Norden 901-es esetében ez annyit tesz, hogy 3 menetprogram (+1 opcióként), kipörgésgátló, kikapcsolható ABS, gyorsváltó és tempomat is elérhető. Ha pedig valaki elsősorban nem terepen, hanem hosszú utazásokra használná az újdonságot, annak többféle kofferrendszer, szélterelő és markolatfűtés is elérhető.
A Norden 5 356 000 Ft-os ára gyorsan világossá teszi, hogy a KTM a kínálat felső polcára szánja a Husqvarna modelleket. Az újdonság nemcsak a 890 Adventure-nél, hanem a vetélytársak zöménél is drágább, vagyis elsősorban azoknak szól, akik az egyedi stílusért hajlandók mélyen a pénztárcába nyúlni.
Husqvarna Norden 901
Lökettérfogat: 889 cm3
Hengerek/szelepek: S2/8
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 8000/perc
Max. forgatónyomaték: 100 Nm 6500/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1513 mm
Ülésmagasság: 854/874 mm
Üzemanyagtank: 19 l
Fék elöl/hátul: 2×320/260 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 90/90 R21/150/70 R18
Száraz tömeg: 204 kg
Alapár: 5 356 000 Ft