Kitűnő a minőségérzet, a vezetési élmény is magas szintű. Rengeteg mindent lehet az érintőképernyőről állítani, de aprók a célfelületek és nem következetes a kezelői logika. Fotó: Lővei Gergely

Szemmel láthatóan az ID.3-as testvérmodellje a Born villanyautó, de egyedi a külső a gonosz tekintetű fényszórókkal és, a Cupra-sajátosságnak számító rézdíszekkel, amelyeket kiemel az Aurora-kék fényezés (362 220 Ft). Bent is egyértelmű a rokonság a kezelőszervek miatt, de a műszerfal rézszínű cérnával öltött díszvarrásával és a gránitszürke Dinamica kárpit résein átvillanó rézszínű alsó szövettel sokkal minőségibb a benyomás; persze ehhez meg kell venni a masszázsfunkciós első kagylóüléseket is (689 610 Ft). Az igazán sportos vezetési pozícióhoz a padlóhoz képest magasan van az ülőlap, amit igazából nem itt érezni, hanem a második sorban, ahol bizony a fejtér mérete szűk.

Jól tartanak a feláras sportülések, masszázsfunkció is jár hozzájuk. Hosszában és széltében van bőven hely, de a fejtér mérete már passzentos a második sorban

Túlságosan az érintőképernyőre hagyatkozik a kezelés, alig van néhány fizikai kapcsoló, és akadnak még szoftverproblémák is – volt, hogy a rádió hangerőállítás nem működött sem a kormányról, sem a fejegységen lévő érintésérzékeny felülettel, miközben a kormány másik küllőjén az ugyanolyan logika szerinti kapcsolóval a tempomatot tudtuk állítani – újraindítás oldotta meg a problémát.

A legapróbb részletekre is kiterjedt a spanyolok figyelme. Kiemelkedik a lemezből a hátsó márkajelzés – ez a kilincs

Sportos márkaként határozza meg magát a Cupra, ennek megfelelően alapáron adják a 204 lóerős csúcsteljesítményű hajtómotort, azonban ahogy a testvérmodelleknél, itt sem érezni ezt az erőt. Nagyon óvatosan engedi csak rá a kraftot a hátsó tengelyre az elektronika, ezért nem az álló helyzetből gyorsulás a kiemelkedő, hanem a menet közbeni rugalmasság. Játékrontónak itt a menetstabilizáló, ami például erős kormányelfordulásra is visszavesz a motorteljesítményből, nem csak extrém tempónál, de a táblán jelzett megengedett sebességet (40, 60 km/h) betartva is. Nem kikapcsolni szeretnénk, csak azt, ha engedékenyebb lenne, ilyesmit azonban nem kínál az alapmodell. Kár, mert a futóműhangolást jól eltalálták, elektronikus vezérlésű lengéscsillapítás nélkül is kifejezetten jól kezeli a rossz minőségű aszfaltot a felfüggesztés még a tesztautó 19 colos Typhoon felnijeivel is (400 050 Ft) – ez a legolcsóbb módja annak, hogy a rézszín itt is megjelenjen. Jó az irányíthatóság – több visszajelzés azért lehetne a kormányon –, erős fékezésnél érezni, hogy keskenyek az abroncsok és nagy a saját tömeg, és téli abroncsok már szenvednek a tapadással.

Megfelel a kompaktkategóriának a csomagtér mérete, a töltőkábeleknek a padló alatt van helye

A nettó 58 kWh kapacitású akkumulátorral 424-395 km-es WLTP-hatótávolságot ígérnek, nekünk 270-290 km-t jósolt a fedélzeti számítógép, ebből lejön 50 km, ha bekapcsoljuk a fűtést, igaz, ezt vissza is adja, miután letisztulnak az ablakok és az ülés- és kormányfűtésre hagyatkozunk. A nagyobb, nettó 77 kWh kapacitású akkumulátor csak az eBoost változatnál (231 LE, + 172 720 Ft) kérhető további 1 239 520 Ft megfizetésével. A 16 milliót meghaladó indulóárral és a drága extrafelszerelésekkel érezhetően a prémiumszegmensben keresi a vásárlóit a Cupra első villanyautója.

Nem több erőre vágyik a sofőr, hanem arra, hogy a rendelkezésre álló ménest használhassa…

TETSZETT
• futóműhangolás
• minőségérzet
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• nem érezni a 204 lóerőt
• érintőképernyőre koncentrált kezelés
• helykínálat hátul

ÖSSZEGZÉS
Sajnos nem sikerült az ID.3-as összes hibáját eltüntetni, de a Cupra Born láthatóan és érezhetően jobb konstrukció. Nem kőkemény villanymotoros forró ferdehátú, de a sportosabban vezethető példányok közé tartozik, a kellő felár megfizetését követően egészen látványos lehet a megjelenése.

Cupra Born 58 kWh
Max. teljesítmény: 150 kW/204 LE
Max. forgatónyomaték: 310 Nm
Hosszúság/szélesség/magasság: 4322/1809/1540 mm
Tengelytáv: 2766 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1537/1514 mm
Fordulókör: 10,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1736/524 kg
Csomagtér: 385 l
Akkumulátor kapacitás: 58 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,3 s
Max. sebesség: 160 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 15,5-16,7 kWh/100 km
Tesztfogyasztás: 22,6 kWh/100 km
A tesztautó ára: 16 093 440 Ft