A Monte-Carlo Ralit követően idén immár másodszor csap össze két ralilegenda, Sebastien Loeb és Sebastien Ogier. Mindketten csak néhány ralin állnak rajthoz az idei szezonban, s a hétvégi verseny egyike ezen keveseknek. A szezonnyitón tarolt a két francia. Sebastien Loeb nyerte a hibrid éra első megmérettetését, miközben Ogier a második lett. Utóbbi minden bizonnyal visszavágásra készül, s kérdés, hogy beleszólhat-e kettejük csatájába a világbajnokságban jelenleg vezető tinédzser, Kalle Rovanpera, vagy a második helyezett Thierry Neuville.

Sebastien Loeb számára nem ismeretlen a siker Portugáliában, igen ám, de győzelmeit a jelenlegi helyszíntől délre Faróban érte el, nem pedig a Matosinhosban, ahol az utóbbi időben berendezték a rali főhadiszállását. Ogier ilyen értelemben tapasztaltabb a Porto körüli utakon. Ogier ráadásul kétszer annyi Portugál Ralin vett részt, mint kilencszeres világbajnok honfitársa. Loeb dolgát az sem könnyíti meg, hogy negyedikként vág neki a ralinak (az egyéni ponttáblán elfoglalt helyének megfelelően), s ha az időjárás meleg marad, őrá is hárul majd az élen haladók kegyetlen sorsa, az úttisztogatás a mögöttük jövők – így többek között a nyolcadik Ogier – előtt.

S ha Loebnek nehéz dolga lesz, az elsőként rajtoló Rovanperának még nehezebb. Ráadásul két csapattársa mögüle rajtol és így jobb esélyekkel vág neki a hétvégének. Ogier öt Portugál Rali-győzelmet tudhat magáénak, miközben Evans dobogós helyezést célzott meg azután, hogy 2021-ben ő nyerte ezt a ralit. Idén is gyors és technikás murvás utak várják a ralimezőnyt Portótól északra és az ország belseje felé. Az utak először puha homokosak, de másodjára már kövesek és szétszabdaltak lesznek. Egy sor trükkös kanyart rejtenek a dombok. Meleg és száraz időt jósolnak a hétvégére. Így nem várhatóak olyan eszeveszett nehéz körülmények, mint 2001-ben. Akkor az esőzések következtében járhatatlan utak miatt sokat panaszkodtak a csapatok. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem raliversenyt.

S hogy mi történt tavaly az európai földrész legnyugatabbra fekvő országában? Elfyn Evans elporolta a mezőnyt. A walesi pilóta egy nagyon nehéz murvás Portugál Ralin győzedelmeskedett. Őt Dani Sordo követte a célban, aki az egész verseny során jó tempókat ment, nyomás alá helyezte a vezető pilótát, de csak pénteken tudott szakaszgyőzelmet szerezni. A harmadik helyen Sebastien Ogier ért célba a Toyotával. Dani Sordo egyébként a hétvégén debütál a hibrid korszakban a Hyundaijal. A születésnapját nemrég ünneplő spanyolnak Portugália szinte a második otthona. Sordo lehet a hétvége meglepetésembere. Idén még nem állt rajthoz, s nem tudni, hogy mire lesz képes a számára igencsak ismerős terepen. Andrea Adamo volt Hyundai csapatvezető szerint Sordo számára ideális lesz a Portugál Rali. A ’Mr. Megbízhatóságnak’ nevezett pilóta tulajdonságai és rajtpozíciója is predesztinálja arra, hogy nagyszerű teljesítményt tegyen le a nehéznek ígérkező versenyen.

A rali
Az elmúlt évek sikerességét követően a rali főhadiszállása idén is Portótól északra található Matosinhosban, az Exponor kiállítási központban lesz berendezve. Ahogy 2021-ben is, idén is csütörtök este Coimbrából rajtol el a mezőny, de a napot ezúttal egy új utcai szuperspeciális szakasszal dobják fel. Az útvonal szinte egy az egyben a tavalyi. Pénteken az Arganil melletti híres utakon három gyorsasági szakaszt teljesít a mezőny kétszer, délelőtt és délután. A nap egy újabb és egy nagyon kedvelt régebbi szakasszal zárul. A Mortágua tavaly 20 év kihagyás után került vissza, s nem maradhat el természetesen a Lousada Rallycross pályán vívott nagyon látványos csapatás sem.

Szombat, a rali leghosszabb napja, a maga 164,98 km-es hosszával, már ami a gyorsasági szakaszokat illeti. Matosinhostól északkeletre kirándul a mezőny a Cabreira hegyekbe, két gyorsasági szakaszra. Az idei leghosszabb gyorsasági szakasz (37,24 km), az Amarante ezután következik. Délután ismét e három szakasz kerül sorra, mielőtt egy újabb utcai szakasz következne a Douro folyó torkolatánál. Az utolsó nap nem szólhat másról ezúttal sem, csakis a híres Faféról és a kilátogató hatalmas tömegről. Ekkor öt gyorsaságival kell megküzdenie a ralisoknak, s az utolsó, a Fafe2 lesz a Power Stage.
A rali 21 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 330,16 kilométert tesznek ki. A rali teljes távja: 1518,52 km.

A világbajnokság állása a Horvát Rali után:
Pilóták
1. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 76 pont
2. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 47 pont
3. Craig Breen (IRL) M-Sport Ford WRT 30 pont
4. Sebastien Loeb (FRA) M-Sport Ford WRT 27 pont
5. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 27 pont
6. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT NG 26 pont
7. Gus Greensmith (GBR) M-Sport Ford WRT 20 pont
8. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 19 pont
9. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 17 pont
8. Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRT 15 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRT 126 pont
2. Hyundai WRT 84 pont
3. M-Sport Ford WRT 80 pont
4. Toyota Racing WRT NG 30 pont