Egy nemzedékkel ezelőtt az olajcseréért ritkán rohangáltak az autósok szervizbe, megoldották maguk. Mára nagyot fordult a világ, az autók is bonyolultabbak lettek, az emberek érdeklődési fókusza is elfordult a kocsik felől más irányokba, kevésbé jellemző az otthoni szerelés. Sokaknak helyük sincs, másoknak pedig szerelői tapasztalata – ami nem baj, csak tudni kell róla. Mindezek alapján azoknak ajánljuk az otthoni olajcserét, akiknek azért van fogalmuk az autók szerkezetéről, nem idegen nekik a villáskulcs, és az autójuk már túljutott a garanciaidőn.
Mint minden karbantartási műveletre, az alapvetően egyszerű olajcserére is érdemes rákészülni. Megnézni, milyen minősítésű olajból mennyit kíván a gép, kiválasztani a legjobbnak vélt, vagy a legjobb ár-érték arányú motorolajat. A kenőanyag mellett meg kell venni az olajszűrőt és a leeresztő csavar alá az új tömítést – ez egy fémgyűrű, leginkább csavarral együtt adják, nem drága. Van úgy, hogy ez utóbbit nem kapni, és bár a gyári előírások szerint cserélendő, azért nem omlik össze a világ, ha nem kapni és visszakerül az amúgy jó állapotú régi.
Olajmennyiséget kétféleképpen adnak meg, egyet szűrő nélkül, egyet szűrővel. Ez utóbbit vegyük figyelembe, hiszen a szűrőt is cserélni kell – átlag 3-5 decilitert nyel el a filter. A cserénél előnyt élvez, ha van szerelőakna, de anélkül is megoldható. Amelyik autón a haspajzs mögött van az olajteknő, ott a haspajzsot is le kell szerelni, ehhez a hozzáférés miatt több típusnál meg kell emelni az autót – ez esetben ügyelni kell az emelés szabályaira, rögzíteni a kocsit, és alábakolni emelés után, emelő alá pedig nem mászunk be! Olajat azért nem jó hideg motornál cserélni, mert dermedten nehezebben folyik ki, így több maradhat bent a régiből. Az üzemmeleg motornál pedig a csere előtt érdemes várni, hogy egyrészt lehűljön valamelyest, másrészt lecsurogjon a motor felsőbb részeiből az olajteknőbe. Az olajleeresztő csavar elég nagy, általában 17-es kulcsnyílással. A hozzáférhetősége más és más, van, amelyik kis fészekszerűségben lakik, oda csak dugóskulcs, esetleg csillagkulcs fér be. Bonyolíthatja a kitekerését a csavar tengelyének helyzete, mert a vízszintes tengelyű csavaroknál nem feltétlenül fér be a kulcs az alacsonyabb építésű autók alá. A lényeg, hogy legyen meg a megfelelő szerszám.
Esetünkben egy 2004-es VW Passat élte át az otthoni olajcserét, a legutóbbi szerelés óta nem lett visszatéve a haspajzs, így azt nem kellett leszedni. A motor üzemmelegről pihent egy fél órát, tehát minden ideális volt az olajcseréhez. A szerszámok és tartozékok mellett még egy olajleeresztő edényre volt szükség, amelybe a fáradt olaj került, valamint egy jó nagy karton a kocsi alá, hogy felfogja az óhatatlanul lecseppenő, lefolyó olajat, pár géprongy, szintén a tisztításhoz és egy aláfekvő – akna híján. Elsőként kiszereltem az olajszűrő lecsavarásához útban lévő tágulási tartályt, majd lecsavartam az olajbetöltő nyílás kupakját, hogy a kifolyó olaj könnyebben távozhasson. A kupak fészkét kitakarítottam, hogy innen ne kerülhessen kosz a motorba. Ezután lehetett a kocsi alá menni, elhelyezni az olajfelfogó edényt, majd kitekerni a leeresztőcsavart. Megtörtént, a csavar sem esett be az olajba, ami szépen kifolyt. Ezután jöhetett az olajszűrő lecsavarása. Elméletileg létezik olajszűrő-leszedő fogó – többféle –, nekem egy karos van, de nagyobb szűrőkhöz. Így bíztam benne, hogy nem gyógyult rá nagyon és kézzel letekerem. Így volt, lejött. Ha nem megy csupasz kézzel, segítség, ha egy darab csiszolóvászonnal fogja meg az ember a szűrőt, úgy nem csúszik le a kéz. Régen szokás volt átütni a szűrőházon egy csavarhúzót és úgy letekerni: barbár, de hatékony módszer.
Odakészítettem zacskót, amibe rögtön belement az olajtól csöpögő szűrő, hogy majd leadhassam a benzinkútnál veszélyes hulladékként a felfogott olajjal együtt. És egy kicsit otthagytam a kocsit, hogy legyen ideje kicsurogni a fáradtolajnak. Néha ránéztem, és amikor már megszűnt a csöpögés is, kihúztam a gyűjtőedényt, és becsavartam az új csavart a leeresztő nyílásba. A meghúzást érzésre csináltam, de akinek nincs gyakorlata, segíthet a nyomatékkulcs, mert minden csavarnak megadják a gyártók a szerelési utasításokban a meghúzási nyomatékát – a Haynes szerint ezen a kocsin 30 Nm. Ezután elővettem az új olajszűrőt. Friss olajjal bekentem a tömítését, hogy felcsavaráskor ne tapadjon le. Szabadkézzel feltekertem az olajszűrőt és meghúztam. Ezután elkezdtem szépen feltölteni friss olajjal az autót a gyár által megadott mennyiséggel, és a nívópálcán ellenőrizgettem, hogy hol tartok. Az összeset beöntve a nívó szerint túltöltés lehet, de nem kell megijedni, mivel a szűrőbe ilyenkor még nem jut olaj. Be kell indítani a motort, hagyni alapjáraton, hogy az olajpumpa elvigye mindenhová az olajat. Ezután a pálcán újra ellenőrizni kell, hogy benne van-e a megfelelő mennyiség.