Noha vannak olyan szabadidő-autók a piacon, amelyekkel kapcsolatban felmerül a sportos jelző használata, az öntöltő hibrid motoros, középkategóriás japán modelleknél ez inkább csak látszat; bár 200 lóerő körüli rendszerteljesítményűek, ezek inkább spórolós lóerők. A Honda már nem is kínálja a korábban alapmotornak adott 1,5-ös turbót, a Toyotánál csak azért van a kínálatban a 2,0 literes szívó alapmotor, hogy ha valaki a hibridnél hamarabb akar beülni az autójába, megtehesse.
Stílus, formaterv
Noha egymástól függetlenül fejlesztett konkurensekről van szó, méretek tekintetében szinte mm-re egyformák a karosszériák, mégis, a formatervezők eltérő megjelenéssel ruházták fel őket, a CR-V orra alacsony, míg a RAV4-esé magas; érdekes, hogy a kínai piacon kínált alternatív modelleknél (Honda Breeze, Toyota Wildlander) pont fordítva van ez. Az övvonal felfelé kanyarításával, az oldalt messze előrenyúló hátsó lámpával palástolják a Honda formatervezői, mekkora dobozt hordoz a CR-V, a SportLine felszereltség kívül fekete felniket és hűtőrácsot jelent, bent fekete fahatású díszbetéteket és fekete bőrkárpitot. A Toyotánál sokkal több karaktervonalat látunk, meg azt, hogy a Black Edition limitált széria nevének megfelelően mindenhol fekete – ráadásul fényezett –, és ez igaz a belsőre is.
Utastér, praktikum
Egyterűeket megszégyenítő megoldásokkal dolgozik a Honda, nagyon tágas az utastér második sora, a megközelítés is könnyű a majdnem derékszögben feltáruló ajtókon keresztül. A digitális műszeregység 3 kisebb képernyőből áll össze, még bőven találunk fizikai kapcsolókat a műszerfalon, néhol még sokat is: feleslegesen bonyolították a váltóvezérlést. Itt és az érintőképernyő melletti nagy fekete felületeken nagyon látszik az ujjnyom és a por, egyébként nem lehet panasz az anyaghasználatra – érdekes, hogy a SportLine felszereltségnél a Black Edition feliratot hímezik a bőrkárpitba. A Toyota utastere érezhetően szűkebb azáltal, hogy a vezető rendelkezésére álló térből kicsit többet rabol a középkonzol és az ajtókárpit, a második sorban is van elég hely, de a Honda azért többet nyújt. Magasabbra kerül az érintőképernyő a műszerfalon, így könnyebb követni a navigációt, a hagyományos előválasztó kar előtt találjuk az indukciós telefontöltő-fiókot. Alaphelyzetben tágasabb a RAV4-es csomagtartója, bővítés után már egálban vannak a karosszériák, a használhatóságot rontja a Toyota sokkal kisebb terhelhetősége (a második hajtómotor miatt nehezebb).
Hajtáslánc, vezethetőség
A Honda e:HEV rendszere alacsony tempónál hatótávnövelős elektromos hajtásként működik, a belső égésű motor csak országúti tempótól hajtja ténylegesen az első kerekeket – a hagyományos, kardántengelyes összkerékhajtás 670 000 Ft-os extra, a tesztautóban nem volt benne –, a belső égésű motor 2,0 literes, négyhengeres. Finoman dolgozik a hajtás, amiben az aktív zajkioltásnak is szerepe van, autópályán mélyre kell nyomni a gázpedált ahhoz, hogy érdemi gyorsulást kapjunk, mert alapból üzemanyagtakarékosan, óvatosan növeli ilyenkor a tempót a CR-V. A Toyota klasszikus hibrid hajtásánál egy 2,5 literes benzinmotor és egy villanymotor hajt be egy bolygóműbe, ami aztán az első kerekeket forgatja, az összkerékhajtás felára 800 000 Ft, és a hátsó tengelyre beépített második villanymotorral valósítják meg – hatékonyabb, hogy csak akkor hajt, ha szükség van rá, cserében állandóan hordozza a túlsúlyt. A nagyobb teljesítmény érezhető a RAV4-es volánja mögött is, a felfüggesztés hangolása nem annyira kényelmes, mint a Hondánál, viszont jobban viselkedik kanyarokban, kisebb a karosszériadőlés, jobbak a kormányreakciók.
Ár, felszereltség
Azonos műszaki tartalom (elsőkerékhajtás) mellett 411 000 Ft a különbség a CR-V e:HEV SportLine és a RAV4 2.5 Hybrid Black Edition között, ez minimális eltérés a 14 milliós kategóriában, és magyarázható azzal, hogy a Toyota egy kicsit több extrát kínál. Az eltérő hibrid rendszerek ellenére gyakorlatilag egyforma a fogyasztásuk, a tapasztalható eltérés annak köszönhető, hogy a CR-V több időt töltött városban, míg a RAV4-es autópályán; országúti tempóig 6,0 liter alatti, afelett 7,0 liter körüli fogyasztással lehet kalkulálni mindkettőnél.
Honda CR-V e:HEV 2WD
TETSZETT
• tágas utastér
• kényelmes felfüggesztés
• finom működés
NEM TETSZETT
• fedélzeti menük
• meglátszik a kosz és az ujjnyom a középkonzolon
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i
TETSZETT
• erős és takarékos hibrid hajtás
• megjelenés
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• morgós benzinmotor
• alacsony terhelhetőség
ÖSSZEGZÉS
Kiforrottabb autó a Honda, tágasabb a karosszériája, kényelmesebb hangolású a felfüggesztése. A Toyota jobban kanyarodik, több extrával kényeztet, és erősebb. Egyikben sem csalódik az ember, a CR-V-vel azok járnak jól, akik a lehető legjobb közlekedési eszközre vágynak, míg a Toyota volánja mögött vezetési élményt is át lehet élni – az SUV-kre jellemző korlátok mellett.
Honda CR-V e:HEV 2WD Sport Line
Összlökettérfogat: 1993 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 107 kW (145 LE) 6200/perc
Max. forgatónyomaték: 175 Nm 4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE)
Max. forgatónyomaték: 315 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE)
Hossz./szél./mag.: 4600/1855/1679 mm
Tengelytáv: 2663 mm
Tömeg/terhelhetőség: 1685/555 kg
Csomagtér: 497-1692 l
Üzemanyagtank: 57 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 s
Max. sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás: 6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 151 g/km
A modell alapára: 11 999 000 Ft (CR-V e:HEV 2WD Elegance)
A tesztelt verzió ára: 13 899 000 Ft
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Black Edition AWD-i
Összlökettérfogat: 2487 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 130 kW (177 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 221 Nm 3600/perc
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE)
Max. forgatónyomaték: 202 Nm
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 44 kW (60 LE)
Max. forgatónyomaték: 121 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 163 kW (222 LE)
Hossz./szél./mag.: 4600/1855/1685 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Tömeg/terhelhetőség: 1795/390 kg
Csomagtér: 580-1690 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,1 s
Max. sebesség: 180 km/h
Átlagfogyasztás: 5,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 133 g/km
A modell alapára: 9 660 000 Ft (2.0 Valvematic 175)
A tesztelt verzió ára: 15 110 000 Ft