Hirdetés – Régóta nem látott nehézségekkel birkózik a világ autógyártása. A járvány helyzet okozta gazdasági megtorpanást, kereslet visszaesést máris követi az ellátási láncokban bekövetkező törés és aztán az orosz-ukrán háború.
Mi várható 2022-ben?
Az új autók piacát számos kedvező és kedvezőtlen hatás érte az elmúlt két évben. Az autók ára folyamatosan emelkedik, elsősorban az új autók gyártására kiható chip-hiány és alapanyag drágulás miatt. Az új környezetvédelmi normák bevezetése is növelte az új autóknál az árakat. Több típusra is várni kell, így tovább emelkednek az árak, sőt a használt autóknál is megjelenik ez a kereslet, amely az új autók piacáról kiszorult.
Az emelkedő kamatkörnyezet is nehezíti az autóvásárlást, de erről később írunk bővebben.
Használt vagy új autót vásároljunk?
Valljuk be férfiasan, hogy az autó többnyire ma már nemcsak egy közlekedési eszköz, hanem státuszszimbólum, divatcikk és akár legfontosabb céljaink között is szerepelhet egy-egy márka, típus. A gyártók ennek tudatában fejlesztenek, alakítják a járművek műszaki és esztétikai jellemzőit. A mai trend a számítástechnika, elektronika további térnyerése, az elektromos autók gyorsuló térnyerése és a cél az önjáró autók elterjedésének, biztonságának fokozása.
Ezzel együtt azonban újra kell gondolnunk a nagyvárosok közlekedését, hiszen a forgalmas belvárosok belefulladnak az autóforgalomba. Aki csak a tágan vett belvárosban közlekedik, ma már gyorsabban és egyszerűbben oldhatja ezt meg tömegközlekedéssel – akkora a dugó. De az autó státuszszimbólum, bizonyos munkakörrel, életvitellel „együtt jár”, így még sokáig és sokan nem fogják letenni.
A vásárlás során az első fontos kérdés: használt vagy új autó legyen? Ha beleszerettünk egy autóba, akkor azt minden áron megvesszük – ha nincs elég pénzünk, akkor hitelre vagy új autó helyett veszünk kissé olcsóbban használtat. Esetleg még használtabbat…
Céges vagy magán autót vásároljunk?
Ez egy összetett kérdés, hiszen át kell gondolnunk a felhasználói szokásokat és az autó paramétereit és ezek ismeretében lehet csak dönteni. Aki csak teheti, az céges autót vásárol, hiszen így a jármű fenntartása és minden költsége elszámolható a vállalkozásban. Sőt, értékcsökkenési leírást is elszámolhatunk, aminek nagy előnye, hogy az autó vételárát a hasznos élettartam alatt részletekben elszámolhatjuk költségként és így „újratermelődik” az a pénz, amelyből a következő autó megvásárlása nagyobb részben megoldható.
Ha magán autót veszünk, akkor a céges utakat egyenként, kiküldetési rendelvénnyel kell elszámolni, viszont nincs cégautóadó. Minden további költség a magánszemélyt terheli.
Létezik azonban még számos autó beszerzési megoldás: nemcsak vásárolhatunk autót a saját vagy a cég pénzéből, hanem hitelt is felvehetünk, lízingelhetünk vagy tartós bérletbe veszünk egy járművet.
Autóhitel vagy lízing?
Mindkét konstrukció előnye, hogy hozzá juthatunk a kiválasztott járműhöz a teljes vételár megfizetése nélkül, lényegesen kevesebb meglévő pénzből is vásárolhatunk. Az autóhitel lényegében egy személyi kölcsön, ahol jellemzően a jármű is a biztosítékok egyik eleme, de a hitel elszámolása megegyezik az átlagos személyi hitelekével.
A lízing megoldások már több lehetőséget is magukba foglalnak: lehet nyílt vagy zártvégű a lízing. Magánszemély zárt végű lízingszerződést köthet, ekkor a futamidő végén maradványérték fizetésével tulajdonába kerül az autó. A cégek köthetnek nyíltvégű lízinget is, ahol a végén ők jelölik ki a személyt, aki a jármű tulajdonosa lesz. Lízing esetében a futamidő alatt a tulajdonos a lízingcég marad.
Érdemes számolni és a döntés meghozatala előtt több kalkulációt elvégezni, hiszen több százezer forintot is spórolhatunk. Érdemes a forgalmazótól, lízingcégtől segítséget kérni, megvizsgálni az akciós – elsőre nagyon kedvező – ajánlatokat kicsit részletesebben is.
Amikor a kamatok emelkednek
Az elmúlt években a hitelkamatok alacsonyak voltak, a lízing és autóhitel ajánlatok eléggé közelítettek egymáshoz. Az emelkedő hitelkamatok időszakában beköszönthet a jó tíz éve nem látott időszak, amikor a lízing megoldások – finanszírozás szempontjából – kedvezőbbé válnak. Érdemes odafigyelni a szerződési feltételekre, mert a kamatok további emelkedése várható!
Családok autóvásárlási támogatása
A kormány kiemelt célja a gyermekvállalás ösztönzése, segítése. Ezt nemcsak a lakástámogatások segítik, hanem 2019. július 1-től a három- vagy több gyermekes családok legalább 7 üléses új személygépkocsi vásárlásához 2,5 millió forint (de legfeljebb a vételár 50%-ának megfelelő) vissza nem térítendő támogatást igényelhettek a Magyar Államkincstártól. Addig vegyük igénybe a támogatást, ameddig van, mert ilyen gáláns ajánlatot túl sokáig nem tud az állam fenntartani.
Mire figyeljünk autóhitel esetén?
A hiteltörlesztési moratórium az autóhitelekre is érvényes volt, 2021. szeptember 30-ig nem kellett fizetni az autóhitelek törlesztőrészleteit. Októbertől az általános moratórium véget ért, ezután csak meghatározott társadalmi csoportok választhatták még egy időre a részletek felfüggesztését. Bizonyára sok esetben volt ez segítség, azonban a moratórium a futamidő hosszabbodásával jár, így a hitel összesített terhe, inkább nő, így érdemes volt ezt végig gondolni.
Az autóvásárlás egyébként is sok költséggel jár, gyakori hiba, hogy a finanszírozási terhek mellett ezeket nem teljes körűen veszik figyelembe. Egy autó fenntartása nemcsak a benzin vásárlásából áll, fizetnünk kell az adókat, a biztosítást (nem csak a kötelezőt, de a Cascot is érdemes), a szervizeket és parkolás-autópálya díjakat.
Ahogyan minden hitel, úgy az autóhitelek és más finanszírozási megoldások is a jövőbeli jövedelmünk mai elköltését jelentik – vagyis kockázatot. Életünk során számtalan váratlan esemény történik, nem tudunk mindenre felkészülni, így fontos, hogy kössünk biztosítást, kezeljük valamilyen formában ezeket a kockázatokat.
(Nyitókép: 123rf.com)