Hirdetés – Hogyha elmegy a szervóhatás az autóban, akkor rengeteg kérdés vetődik fel, elsősorban is hogy szabad- e tovább menni az autóval. Sokan kérdezik tőlünk, hogy meg kell-e álljon, ha elmegy a szervóhatás, trélerezni kell-e az autót, vajon cserélni érdemes vagy javítható-e a kormánymű, és mivel ez egy komplex javítás és a kormánymű specialistákhoz csak a kiszerelt kormánymű kerül, ezért az a kérdés is sokszor felmerül, hogy milyen szervizbe vigyük kiszereltetni a kormányművet. Több mint tíz éves tapasztalatunk alapján igyekszünk gyakorlati válaszokat adni ezekre a kérdésekre.
Amikor elmegy a szervóhatás
Amikor elmegy a szervó és nincsen rásegítés, kanyarodáskor vagy parkoláskor ezt szerencsére nem szokták ügyfeleink félvállról venni, mivel a kormánymű és a kormányzás egy fokozott biztonságot igénylő téma. Összedolgozik az újabb típusokban az ESP, az ABS és további kényelmi funkciókkal, ennek ellenére egyáltalán nem feltétlenül kell márkaszervizbe vinni ahhoz, hogy elhárítsuk a kormánymű hibáját – írja az EPS Optimum Kormányműszerviz Kft weboldala.
Mindig azzal kezdődik a szervizelés, hogy megállapítjuk a pontos hibát és minden esetben egy megfelelő szervizre kell bízni a hiba megállapítását. Sokszor nem sikerül azonnal időpontot foglalni szervizhez és legtöbben ügyfeleink ebben a fázisban fordulnak hozzánk, hogy a hiba leírása alapján próbáljuk megmondani, hogy valóban kormánymű hiba-e, és hogy mik a következő lépések.
Mindenképpen érdemes egy kormánymű specialistát megkérdezni, hiszen minden egyes ügyféltelefonnal és hibaleírással nő az összegyűjtött tapasztalatok köre arról, hogy hányféleképpen mehet tönkre a kormánymű. A szerviznek az a legfontosabb feladata, hogy minden más hibaforrást kizárjon az autóban és egyértelműen a kormánymű maradjon a hiba oka. Tehát pl kopogásnál ki kell zárni a futómű összes elemét, vagy elektromos kormányműveknél és elektrohidraulikus szivattyúknál ki kell zárni az autó villamos rendszerének lehetséges hibáit.
Amikor egy kormánymű specialistával beszélünk
Legtöbben úgy kezdik, hogy elment a szervó, vagy benehezedett például a Ford kormánymű, viszont egy-egy célzott kérdés után rengeteg információ kerül elő azzal kapcsolatban, hogy milyen körülmények között ment is el pontosan a rásegítés. Sokan viccelődnek, hogy Lada jellegű lett a kanyarodás élménye, vagy szkanderozáshoz hasonlít a kormányzás, de vannak olyanok is, akik nyomatékértékeket és hibakódokat kiolvasna fordulnak hozzánk.
Nagyon fontos tudni, hogy az autó vezetője mit tapasztalt, amikor elment a rásegítés. Szintén fontos az is, hogy a hibajelenséget pontosan írjuk le mert ez a kulcs a hiba forrásának megállapításában, hogy milyen körülmények között ment el a szervórásegítés. Hőmérsékletváltozás volt? Hidegre vagy melegre fordult az idő? Egy nagy kátyúba vagy egy pocsojába hajtás után jött ki a hiba? Esetleg lemerült az akkumulátor és bebikázták az autót? Vagy esetleg hátrafele parkoláskor? Minden kis körülmény, amit meg tudunk adni, segítség lehet a hiba forrásának megállapításához.
Elektrohidraulikus szivattyúk esetében például a legtöbb olyan hibát ki tudjuk szűrni, ami nem a szivattyú meghibásodására, hanem magának az autónak a villamossági meghibásodására utal. Egy pontos hiba leírás segítségével egy jó típusismerettel rendelkező szakértő kormányműves cég jó eséllyel meg tudja mondani mi okozza a hibát. Ez számtalan esetben spórol időt és költséget, illetve fölösleges köröket ügyfeleinknek.
(Nyitókép: epsoptimum.hu)