Nagy változások korát éljük, egyre drágább és frusztrálóbb autózni, csökken a fiatal generáció kötődése a saját kocsihoz, előtérbe kerül a közösségi közlekedés, elsősorban a vasút. A vasútra ráhordásban fontos, de magában is egyre népszerűbb individuális mobilitási eszköz a kerékpár. Helyfoglalása az úton csekély hányada az autóénak, infrastruktúrájának kiépítése a legkevesebbe kerül. Ráadásul biciklizni egészségesebb, mint volán mögött ülni – csakhogy sokaknak félelmetesebb is, méghozzá okkal. A veszélyek csökkentésén és a gátlások oldásán összefogva dolgozók a Groupama Biztosító tanpályáján tartott közös sajtótájékoztatón vezették fel a témát, „Nem az a fontos, hogy mivel közlekedünk, hanem, hogy hogyan!” – mottóval.
A biztosító megbízásából készített országos kutatás szerint a kerékpározás népszerűsége a tömegközlekedéssel áll holtversenyben – esőben, hidegben, erős szélben is. Nyárhoz képest őszre mindössze 5%-os a lemorzsolódás. Az autósoknak ezért nagyon oda kell figyelniük e hónapokban, hiszen romlanak a látási viszonyok és csúszik az út.
Megkérdeztek bringásokat, mit tartanak legnagyobb problémának? Fő veszélyforrásként említették, hogy autósok nem megfelelő oldaltávolsággal előznek, illetve hogy jobbra kanyarodáskor ráhúznak a kerékpárosra, s nem adják meg neki az elsőbbséget. Az autósok ugyanakkor a kivilágítatlan kerékpárosoktól tartanak leginkább, kifogásolták, hogy nem jelzik irányváltoztatási szándékukat a kerekesek, valamint hirtelen megjelenve hajtanak át a zebrán.
Hát igen, a kivilágítatlan kerékpárosok… Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára elmondta, hogy az éves közúti baleseti halálozások száma 600-ról 460-ra csökkent az utóbbi időben, évente mintegy 70 kerékpáros veszti életét, felük a saját hibájukból. A biciklis balesetek több mint negyede 16 és 20 óra között történik, a halálos kimenetelűek 58%-a városi környezetben, illetve 26%-a jellemzően szürkületi, sötétedési időszakban. Biciklizve különösen fontos jól kivilágítani a kerékpárt, ajánlott színes, feltűnő ruházatot viselni. A bukósisak felére redukálja a baleset halálos következményének valószínűségét. Ami az előzési oldaltávolságot illeti, a rendőrség ennek mérésére alkalmas műszereket szerzett be, de nem szabálysértések bizonyítása, bírságolása céljával, hanem a tényleges közlekedési szokások felméréséhez.
Mint Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hangsúlyozta, „Minden egyes baleseti áldozat felesleges veszteség, lépéseket kell tenni megmentésükért. A kezdőpont egy átfogó szemléletváltás. Ezért indítottuk el a Tarts 1,5 méter oldaltávolságot! kampányt, illetve készítettük el a „Közlekedő kisokos” munkafüzetet, melyet évente eljuttatunk a 4. osztályos tanulóknak. Be is tették a Nemzeti Alaptantervbe, s az előző tanévben 96 ezer gyerek tett sikeres vizsgát. Céljaink egyike elfogadtatni azt a megközelítést, hogy ne autós-kerékpáros csoportokról beszéljünk, hanem közlekedőkről, hiszen akik ma autóznak, holnap kerékpárra ülnek, és fordítva.” A kormánybiztos beszélt arról is, hogy jelenleg Magyarországon az emberek 75%-a tartja fontosnak kerékpáros előzésekor a 1,5 méter távolság tartását, amely szabályként hamarosan megjelenik a KRESZ-ben.
Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője elmondta, hogy kezdeményezésükre, az ORFK-OBB támogatásával 150 db figyelemfelhívó táblát helyez ki az utak mellé a Magyar Közút Zrt., amelynek műszaki vezérigazgató-helyettese, Mikesz Csaba hozzátette, hogy 2018 óta több mint 1000 kilométernyi kerékpárút üzemeltetését vették át önkormányzatoktól. „Az elmúlt másfél év pandémiás helyzetére reflektálva úgy gondoljuk, hogy ha a közösségi tereken be tudjuk tartani a 1,5 méteres távolságot egymástól, akkor nem nehéz megtenni ezt a közutakon sem.”
A Groupama Biztosító csatlakozott a „Tarts 1,5 méter oldaltávolságot!” kampányhoz; a Hungaroringen belüli tanpályáján speciális vezetéstechnikai tréningeket tesz ingyenesen elérhetővé, melyeken a hagyományos feladatok mellett azt is gyakorolják majd a sofőrök, hogy miképp vigyázhatnak jobban a kerékpárosokra – jelentette be Jeanjean Alexandre vezérigazgató-helyettes.
Gyakorlati próbán meg is mutatták, miről van szó. Az út jobb oldalán álló kerékpárt kellett autóval elkerülni, többféle szituációban, például amikor szembe jött egy másik kocsi, leszűkítve a helyet. Ilyenkor már veszélyes közelségben húzott el az autó a képzeletbeli biciklista mellett, és ezt precízen mérte is a rendőrség műszere, a bringa kormányáról. Jobb, ha ilyen steril körülmények között szerez valaki elgondolkodtató élményt, minta élesben veszélyeztetne egy védtelenebb, kiszolgáltatottabb közlekedőt.
Mint idén, szeptember közepéig, autóval és bringával egyaránt 5000 kilométert túllépett közlekedő, személyes tapasztalataim alapján hozzáteszem az eddigiekhez, hogy nagyon sokat javult a közlekedési morál az utóbbi években. Nagyobb oldaltávolsággal kerülnek el autósok, türelmesebben várják ki a tiszta előzés pillanatát, egy barátságos fényszóróvillantással gyakran engedik át elsőbbségüket, például jobbkézszabályos helyzetekben, sőt, ha stoptáblával védett útvonalon haladnak is. Jómagam úgyszintén igyekszem szolgálni az egymást partnernek tekintő stílust: biciklivel nem gyűjtök autósort magam mögött, hanem ahol lehet, lehúzódok, nagy intéssel jelezve, hogy mehetnek, amit örömmel köszönnek meg. Hiszen nem ellenérdekűek vagyunk, hanem egymást segítve közlekedhetünk a legsimábban!