Egyfelől a flottafogyasztási előírások, másfelől a részvényesek oldaláról is hatalmas a nyomás manapság az autógyártókon, hogy minél előbb dobják piacra villanymotoros járműveiket. A BMW nem várta meg az idén nyárra időzített modellfrissítést, hanem az év elején bevezette iX3-as villanymotoros szabadidő-autóját. Most, 2021 szeptemberében már a frissített modellre veszik fel a rendeléseket, amelyek első példányai az év vége előtt megérkeznek Kínából. A tesztautó még az első szériából való, de lényegi változás nem történt.
A BMW első prémiumgyártóként dobott piacra villanyautót, az i3-as második-harmadik autós szerepkörben remekel, az első autónak szánt modellek terén némi lemaradása van a vetélytársakkal szemben a bajoroknak. Az akkumulátor helyigénye miatt a középkategóriás X3 szabadidő-autót vették alapul, a kék díszektől eltekintve annyi az eltérés a belső kialakításban, hogy a csomagtérpadló magasabban van, így 40 literrel csökken a befogadóképesség – az 510 literes értékkel így sem kell szégyenkeznie az autónak. A bruttó 80, nettó 74 kWh kapacitású akkumulátor miatt a saját tömeg meghaladja a 2,2 tonnát, így hiába a papíron lehengerlő, 286 lóerős teljesítmény és az azonnal lehívható 400 Nm-es nyomaték, nem kirobbanó a gyorsulás élménye; igaz, ez inkább a különösen finom szabályozásnak tudható be. Csak hátra került hajtómotor – a kocsi orrában a nagyméretű takaró alatt annak a hűlt helyét látjuk –, de nincs semmi ficánkolás, addig el sem jutunk, hogy a menetstabilizálónak be kelljen avatkoznia, ez a Sport üzemmódban is igaz. Finoman és dinamikusan haladunk, megszűnt ugyan a motorhang, de nem jöttek új zajok, a rugózási komfort is rendben van, hiszen a nagy és nehéz akkumulátor miatt a karosszériának nagyobb a tehetetlensége. Ez érezhető a gyors kanyarokban is, pontos a kormányzás, jó az úttartás, de a nagy tömeg miatt érezhetően a kanyar külső íve felé igyekszik az iX3-as.
És következzen a legfontosabb kérdésre, a „Mennyit fogyaszt?” helyére lépő „Mennyit megy el?”- re adott válasz: különösebb odafigyelés nélkül bő 400 km-t. A WLTP-szabvány szerinti hatótávolság 460 km, de ennek eléréséhez visszafogottan kell vezetni, autópályán 130 km/órás tempónál már megugrik a fogyasztás. Fali töltődobozról (11 kW teljesítmény) 7,5 óra a töltési idő 100%-ra, legfeljebb 150 kW-os villámtöltést képes fogadni az iX3- as. Az autó sikerét leginkább a házon belüli konkurencia korlátozhatja, hiszen az X3-as a 30e jelzésű plug-in hibrid hajtással 3,54 millióval olcsóbb, és ahhoz is jár a zöld rendszám. Más márkák felé tekintve nem találunk kb. 300 lóerős villanymotoros szabadidő-autót, a vetélytársak az összkerékhajtásra és a 408 lóerős rendszerteljesítményre szavaztak, a 2,5-3,5 millió Ft mintegy 10%-os felárat jelent, ami ebben az árkategóriában elhanyagolható.
TETSZETT
• finom működés
• vezethetőség
• hatótávolság
NEM TETSZETT
• érezhető a viselkedésén a nagy tömeg
ÖSSZEGZÉS
Az iX3-assal mintha átlendült volna a nyergen a BMW, a szalonon belül ott találjuk 10%-kal olcsóbban az X3 30e-t, a konkurenciánál 10%-kal drágábban már összkerékhajtást és 408 lóerőt kapunk, a rajongók pedig nem az i, hanem az M almárka kínálatából választanak. Kár, mert egy nagyon finom működésű villanyautót ismertünk meg a frissítés előtti iX3-asban.
BMW iX3
Max. teljesítmény: 210 kW/286 LE
Max. nyomaték: 400 Nm
Hossz./szél./mag.: 4734/1891/1668 mm
Tengelytáv: 2864 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1600/1616 mm
Fordulókör: 12,1 m
Tömeg/teherbírás: 2260/465 kg
Csomagtér: 510-1560 l
Akkumulátor kapacitás: 80 kWh
0-100 km/h: 6,8 s
Max. sebesség: 180 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 19,5-18,5 kWh/100 km
Hatótávolság (WLTP): 460 km
A típus alapára (frissített modell): 23 520 000 Ft