A közép-európai egység gondolatának megvalósítása nélkül nem lehetséges a magyar vidék fejlődése. Ha van közép-európai együttműködés, akkor tud boldogulni a magyar vidék is – hangsúlyozta Orbán Viktor miniszterelnök kedden Tornyosnémetinél, az M30-as autópálya-szakasz átadásán. Kiemelte: „nemcsak virágzó vidéki Magyarországot, hanem erős Közép-Európát akarunk, amely elég erős ahhoz, hogy megvédje magát az olyan természetellenes beavatkozásokkal szemben, amelyeknek a mai napig nyögjük a következményeit. Ahhoz pedig, hogy ez a két cél megvalósuljon, utakat kell építeni, amelyek összekötik a vidék különböző részeit, a vidékieket beviszik a nagyvárosba, összekötik az anyaországi magyarokat a határon túliakkal, és a térség népeit is összekapcsolják. Ez a most átadott út is e célokat szolgálja”.
A kormányfő emlékeztetett rá: ez egy virágzó vidék volt, amíg a nagyhatalmak az első világháború után szét nem szabdalták. A mi nemzedékünknek az a küldetése, hogy amit az idegenek és a nagyhatalmak szétszabdaltak, azt megpróbáljuk összeölteni, visszavarrni. A magyar vidék boldogulása ugyanis akkor képzelhető el, ha a ma már különböző államokhoz tartozó területeket össze tudjuk egymással kapcsolni. Ez azt jelenti, hogy nem lehetséges a magyar vidék fejlődése a közép-európai egység gondolatának megvalósítása nélkül.
„Senki sem tudja, mi fog történni a világban, meglehetősen zavaros a helyzet mindenhol, és mivel Magyarország a legnagyobb nemzetek játszmáját érdemben nem befolyásolhatja, az egyetlen biztos dolog, amelynek értelme és haszna van számunkra, hogy Közép-Európát építjük, erősítjük. Az ilyen fejlesztésekkel a határok csak politikai tények lesznek, a mindennapi élet zavartalanul folyhat. Ez nemcsak a magyaroknak, hanem a többi térségbeli népnek is az érdeke„ – hangsúlyozta a miniszterelnök.
A kormányfő rámutatott, hogy a most átadott beruházás fél órával fogja lecsökkenteni az utat Miskolc és Kassa között. A megyébe 2014 és 2020 között 700 milliárd forint érkezett, és ha megnyerik a 2022-es országgyűlési választást, ez a szám el fog törpülni azok mellett a fejlesztések mellett, amelyek a megyére várnak.
Nagy Róbert Attila, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója ismertette: a projekt nettó értéke 180 milliárd forint. A fejlesztés része a Via Carpatia észak–déli – a Balti-tengertől Romániáig, illetve Görögországig tartó – nemzetközi közlekedési, 3300 kilométeres folyosónak, és Magyarország készült el elsőként a ráeső teljes szakasszal. Az útvonal – magyarországi része 221 kilométer hosszú – hazai szakasza Kassánál lép be az országba, majd Miskolcot és Debrecent érintve Nagykerekinél tart Románia felé. Kezdetben kétszer két sávos autóutat terveztek, de egy 2015-ös kormánydöntés autópálya építését rendelte el. Az M30-as új szakaszát a személygépkocsival közlekedők az év végéig ingyenesen használhatják. Az országban a fejlesztések gőzerővel haladnak: tavalyelőtt 113, tavaly 162 kilométernyi gyorsforgalmi utat adtak át a forgalomnak, idén meghaladják a 100 kilométert.