Mindig szívesen ülök rá az Africára, különösen erre a 2021-es modellváltozatra. Magasabb szélvédő, alacsonyabb ülés – egyre jobban tetszik. Nem mintha eddig nem tetszett volna… (persze tudom, nem mindenki olyan kis ember, mint én a 177 centis magasságommal) És ami a lényeg: nem DCT váltós! Bár az utóbbi időben a DCT vezérlő szoftvere sokat javult, ehhez a motorhoz nekem jobban fekszik a lábváltó. Szóval volt néhány nap élvezkedés. A részletekért nézzétek meg a tavalyi és azelőtti, bővebb írásaimat, most ugyanaz volt a fíling, de megfejelve a kapcsolható váltóval.
Tehát a lényeg: 102 lóerő, 105 Nm nyomaték, 6 fokozat, kb. 240 kg tömeg. Az ülés kicsit keskeny, cserébe jól leér a lábam megállásnál – ez így rendben van. Gyorsan tegyük hozzá, ami a képeken is látszik: nincs bukóvas, nincsenek dobozok – ezeket majd a vásárló veszi meg a motorra. Ezek nélkül kissé csorbul az élmény és kicsit kevésbé bátor az ember határhelyzetekben, mert nem szeretne betakarózni a géppel. Ez kissé drága lenne. És utálom hátizsákban vinni a cuccomat, pláne ilyen melegben. De az élmény megvolt, és az emlékek szépek. A Showa EERA elektronikus állítású futómű érdekes, nekem a leglágyabb beállítás tetszett a hétköznapi motorozáshoz, a többi kemény. De jó játék a beállítások között barangolni…
A kezelési útmutatóban ez olvasható: Amennyiben M+S jelzésű gumiabroncs került felszerelésre, akkor ne haladja meg a 160 km/órás (99 mph) sebességet! Nos, azon túl, hogy ez nem igazán magyarul van, az M+S az hóban és sárban használható gumiabroncs! Szóval világjáró! Én szóltam…
A kezelési útmutató legnagyobb része az elektronikával foglalkozik. Mármint a vezetőtájékoztató elektronikával. Ebben akár kétféleképpen gyűjthetünk adatokat a megtett útról, két memóriasíkban, például a megtett út kilométerszámait, az átlagsebességet, az átlagfogyasztást, láthatjuk a pillanatnyi fogyasztást, a tankban lévő benzinnel még megtehető távolságot, az üzemidőt az indítástól… Szóval lehet játszani, ha valakinek van hozzá kedve. Aztán beállítható az ABS működése a hátsó keréken (terepezéshez), az egykerekezés-szabályozó (ha valaki nem akar hanyatt esni…), lehet tempomatot kérni (sebességtartó automatikát), a telefon összekapcsolható a motor fedélzeti elektronikájával és akkor a kormányról kezelhető, az automatikus irányjelző villogó kikapcsolás is állítható (működjön vagy ne működjön). Aztán van egy rejtélyes „G” kapcsoló, amely a motor karakterisztikáját változtatja jellemzően a terepmotorozás követelményeinek megfelelően. Szóval aki gyakorlott terepmotoros, élvezni fogja. (A kezelési útmutató megjegyzése: „A G-kapcsoló lehet, hogy nem képes kompenzálni a nehéz terepviszonyokat. Gyorsítás közben, motorozási tapasztalata mellett mindig vegye figyelembe az út- és időjárási viszonyokat is”.) És akkor még nem beszéltem a „Honda választható nyomatékszabályozó”-ról, amivel a motornak a gázmarkolat mozgatására adott reakcióját lehet befolyásolni 7 fokozatban, és itt van még a motorfék-szabályozás is…
Szóval, ha valaki eltévedt a beállítások menüiben, van egy ajánlatom: nyomjon rá a „Gyári beállítások visszaállítása” menüpontra, vagy többször olvassa el a több, mint 370 oldalas kezelési útmutatót…
Összefoglalva: kinek jó ez a motor? Annak, aki bevállalja a méreteket, világjáró hajlandósága van, és persze megvan a zsebében az a néhány millió, ami kell a megvásárlásához. Nem fog csalódni.
Műszaki adatok
Motor: négyütemű, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres 270 fokban elékelt főtengellyel és Unicam szelepvezérléssel
Összlökettérfogat: 1084 cm3
Furat/löket: 92 x 81,5 mm
Sűrítés: 10,1 : 1
Hajtóanyag-ellátás: PGM-FI elektronikus benzinbefecskendezés
Max. teljesítmény: 75 kW (102 LE) 7500/perc-nél
Forgatónyomaték: 105 Nm 6250/perc-nél
Hajtóanyag-fogyasztás: 4,9 l/100 km (DCT: 4,8 l/100 km) – előírás szerint mérve
Szén-dioxid kibocsátás: 112 g/km (DCT: 110 g/km)
Akkumulátor: 12V 6 Ah li-ion (figyelem! nem savas ólomakku!)
Erőátvitel: 6 fokozatú, lábkapcsolású / 6 fokozatú DCT automata
Váz: acél gerincváz
Villaszög: 27,5°
Utánfutás: 113 mm
Méretek, tömegek
Saját tömeg: 238-250 kg (menetkészen, felszereltségtől függően) (alapmodell: 226 kg)
Benzintartály: 24,8 liter (alapmodell: 18,8 liter)
Hossz/szél/mag.: 2330/960/1620 mm (szélvédő magasan; az alapmodell 1391 mm magas)
Tengelytáv: 1575 mm
Ülésmagasság: 850-870 mm (alap) 825-895 mm (opció)
Hasmagasság: 250 mm (na ez a sok)
Fék: kétcsatornás ABS IMU-val, on- és off-road beállítással
Fék elöl: 2 db ø310 mm-es úszóágyazású tárcsa radiális féknyergekkel és szinter betétekkel
Fék hátul: ø256 mm-es hullámos tárcsa szinter betétekkel
Kerék elöl: 21MCxMT 2,15 fűzött alu
Kerék hátul: 18MCxMT 4,00 fűzött alu
Gumiabroncs elöl: 90/90-21M/C 54H tömlő nélküli
Gumiabroncs hátul: 150/70R18MC 70H tömlő nélküli
Futómű elöl: ø45 mm SHOWA teleszkóp előfeszítés-állítással és szabályozható húzó/nyomófokozati csillapítással, rugóút 230 mm
Futómű hátul: alu lengővilla ProLink himbarendszerrel és SHOWA központi rugóval, előfeszítés és húzófokozati csillapítás állítás, rugóút 220 mm
Futómű opció: SHOWA EERA elektronikusan vezérelt felfüggesztés
Ára:
CRF1100L Africa Twin ABS Adventure Sports: 5.749.000.- Ft
SHOWA EERA futómű: 600.000.- Ft
Travel csomag – Alu (dobozok): 939.500.- Ft
Tesztfogyasztás: 4,2 l/100 km
A tesztút hossza: 402 km köszönet érte a Honda Hungary-nak