Hirdetés – Az elmúlt másfél évtized nagyléptékű változásokat hozott a kenőanyaggyártásba. Az 5W-30 viszkozitású olajok pozícióját a piacon belül egyre inkább a 0W-20 viszkozitásúak váltják fel. De vajon minek tudható be ez a folyamat, miért válnak egyre népszerűbbé?
Honnan indult a 0W-20 motorolajokig vezető út?
60 évet utazva vissza az időben még egyfokozatú olajokat írtak elő modelljeikbe az autógyártók. Egyszerű volt a dolog: évszak alapján kellett választani kenőanyagot. A nyári fokozatok voltak a SAE 30, 40 stb., míg a téliek a SAE 10W, 15W és társaik. Egy évtizeddel később a nagyméretű – főleg 6 és 8 hengeres – motorok voltak divatban, amikhez már jobbára többfokozatú olajokat fejlesztettek a gyártók. Ezek már évszaktól függetlenül biztosították, és biztosítják még a mai napig is, hogy hidegindításnál és üzemmeleg állapotban egyaránt optimális tulajdonságokkal rendelkezzen a kenőanyag. Akkoriban még a 20W-50 és 10W-40 viszkozitású olajokat írtak elő leggyakrabban az autógyártók.
Az idő múlásával azonban a motorok mérete és teljesítménye is változott. Egyre inkább az üzemanyag-hatékonyság növelése került a középpontba. Ennek következményeként folyamatosan csökkenni kezdett az erőforrások mérete. Az évtizedek során megjelentek, és egyre nagyobb teret hódítottak az alacsonyabb viszkozitású motorolajfajták, mint például az 5W-30 típus. Manapság pedig már azon fáradoznak az autógyártók, hogy minél kisebb és könnyebb motorból minél nagyobb erőt tudjanak előhívni. Épp ezért az említett viszkozitások mellett a 0W-20 motorolajok is megjelentek a piacon.
Valójában ennek köszönhetik népszerűségüket
A fenti folyamatok következtében egyre nő azon autógyártók listája, akik már inkább 0W-20 viszkozitású olajat ajánlanak új modelljeikhez. Csak hogy egyet említsünk, sok 0W-20-as olaj felel meg az ACEA C5 előírásnak. Egy részük az ILSAC GF-4 vagy GF-5 szabványok előírásainak is eleget tesz. Rendkívül alacsony a HTHS viszkozitásuk, a szulfáthamu-, foszfor- és kéntartalmuk. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy hatékony üzemanyag-takarékosságot biztosítanak. Emellett más viszkozitású társaikhoz viszonyítva kompatibilisebbek a kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel, alacsonyan tartják a kibocsátott károsanyagszintet.
Népszerűségüket annak is köszönhetik, hogy kellő motorvédelmet biztosítanak az etanolos üzemanyagokkal szemben. Nem csak hogy növelik az erőforrás élettartamát, még a kapcsolódó alkatrészeknek is speciális védelmet biztosítanak. Minimalizálható általuk a lerakódások mennyisége, a dugattyúk kokszosodása. A 0W-20-as motorolajok mindegyike teljesen szintetikus bázisolajokból készül, melyek különböző, speciális adalékanyagokkal egészülnek ki. Kitűnő folyási tulajdonságokkal rendelkeznek már rögtön a hidegindítás pillanatában. Bármely üzemi hőmérsékleten tökéletesen megőrzik a kenési tulajdonságaikat. Télen is kiválóan alkalmazhatók, akár -40 °C esetén is probléma nélkül teljesítik küldetésüket. Kinematikai viszkozitásuk a víz forráspontján (100 °C-on) 6.9 és 9.2 mm²/s közé esik.
Megfigyelhető, hogy az olajgyártó cégek egyre inkább az egyedi, autógyártói igényeket tartják szem előtt, mert utóbbiak kezdenek felhagyni az általánosan alkalmazható kenőanyagok előírásával. Tehát találkozhat olyan motorolajjal is a webáruházak kínálatában, amely nem biztos, hogy megfelel egy adott ACEA előírásnak, vagy épp ellenkezőleg, túl is szárnyalja annak követelményeit. BMW LL 14 FE+, GM Dexos1, MB 229.71, VCC RBS0-2AE, VW 508.00/509.00: ezek azok a gyakoribb egyedi gyártói jóváhagyások, melyekkel bizonyos 0W-20 olajok rendelkeznek.
Merre vezet tovább az út?
Noha még mostanság is az 5W-30 és az 5W-40 a leggyakoribb viszkozitások, a 0W-20 egyre nagyobb szeletet hasít magának a kenőanyagpiacon. Nagy eséllyel ennek a viszkozitásnak lesz hamarosan a legnagyobb létjogosultsága a webáruházak kínálatában. Mi több, a következő évtizedekben akár még az ettől vékonyabb – akár 0W-16 – olajok is nagy teret hódíthatnak.