Feláras, 21 colos felniket kapott a tesztautó. A sportfutómű feszes, de jó minőségű úton elfogadható a rugózási komfort. Fotó: László Gyöngyi és a szerző

Az elmúlt két évtizedben sok különleges Audi hagyta el a győri gyártósort, köztük a TT és az A3-as sportos változatai, melyek orrába a helyi specialitásnak számító öthengeres került. Ez a motor szerencsére nem esett a környezetvédelmi előírások áldozatául, sőt, egy új típusba, a Cupra Formentor csúcsváltozatába is beépítették. A hagyományos felépítésű, 2,5 literes turbómotor a maga 400 lóerős teljesítményével és 480 Nm nyomatékával ugyan átlagosnak számít ebben a szegmensben, az a plusz egy henger olyan egyedi karakterisztikát biztosít, amit nem lehet számokban kifejezni. A négyhengeresekhez képest elsősorban a teljesítményleadása, illetve a speciális gyújtási sorrendből (1-2-4-5-3) származó működési kultúrája teszi egyedivé, nem is szólva jellegzetes orgánumáról, amely szintén nagyon fontos egy sportváltozat esetében.

Feldobja a belsőt a műszerfal Alcantara borítása, amely felárért pirosban is kérhető. Sötétben a quattro felirat is világít!

A Q3 Sportback egy gyöngyszem az SUV-k között, a hasonló BMW-k és Mercedesek után a németeknek először sikerült úgy megvalósítani a kupésan lejtő tetővonalat, hogy ez a húzás barátságosabbá tegye az összképet, valamint ne menjen a használhatóság rovására. Ami a külsőt illeti, harmonikus és természetes látványt nyújtanak a Sportback kivitelek, a Q3-asnak is jól áll a klasszikus ferdehátú kialakítás. Csomagtartója változatlan, 530 literes, az 5 cm-rel alacsonyabb tető érdemben nem befolyásolja a hátsó fejtér méretét sem. A különbség akkor jelentős, ha a hátsó üléseket ledöntve nagyobb tárgyakat szállítanánk, ilyenkor 1525 helyett csak 1400 literrel és egy kevésbé szabályos alakú raktérrel gazdálkodhatunk. Aki az RS-sel szemez, egy dinamikusabb formájú autót kap az 500 000 Ft-tal drágább Sportback modellel, melyen jobban érvényesülnek a csúcskivitel látványelemei, a jó arányérzékkel megtervezett lökhárítók, a lakkfekete hűtőrács, a szürke dekorbetétek, a hátsó légterelő, a diffúzort imitáló betét a kipufogóvégekkel és a tesztautón 20 helyett 21 colos könnyűfém felnik, mögöttük az elöl 375, hátul 315 mm átmérőjű tárcsákhoz tartozó piros féknyergekkel. A feláras, Gleccser-fehér metálfényezéssel is jól mutat, de Turbo-kéket, Kyalami-zöldet, Pulzus narancssárgát is kérhetünk, és 977 900 Ft-os felárért akár egyedi színt is kevertethetünk hozzá.

Az Alcantarával díszített, Nappa bőrrel kárpitozott RS sportülések felára 637 540 Ft. A hátsó helykínálatnak a kategória, nem a kupés tetővonal szab határt. Hátul is jól tartanak az ülések

Bár a Q3-as önmagában ugyanolyan lehengerlő látványt nyújt, mint nagyobb testvérei, éppen a kompakt méretei teszik szimpatikussá. A beszállást megkönnyíti, hogy a 10 mm-es ültetés ellenére az ülések viszonylag magasan vannak, így sem leereszkedni, sem felmászni nem kell, azonban a hátra beszállóknak már érdemes lehajtaniuk a fejüket a lejtős tető miatt. Odabent elöl-hátul jól el lehet helyezkedni, átlagos testalkatú felnőttek számára ideális a helykínálat. Hasonlóan eltalált az ergonómia, a feláras RS ülésben sem érezzük magunkat beszorítva, kényelmesen ülhetünk a kormány mögött. A rajongóknak feltűnhet, hogy lecsapott aljú sportkormány járna hozzá, a konfigurátorban azonban ingyenesen kicserélhetjük egy kerek alakúra, én biztosan ezt választanám. A legújabb stílusú belső elrendezés technokrata jellegét olyan megoldások teszik emberközelivé, mint a műszerfal Alcantara betétje, vagy már az Audinál is ritkaságnak számító fizikai gombokkal kezelhető szellőzés. Az igényes és funkcionális panel közelében a 7 fokozatú S tronic váltó karja sem elektronikus kapcsolóként működik, hanem a megszokott módon kulisszában kell mozgatni.

Igazi ritkaság az MQB-platformra épült Q3-as orrába keresztben beépített, 400 lóerős, öthengeres turbómotor

A piros varrással feldobott belsőben nehéz megállni, hogy egyből az indítógombra csússzon a kezünk. A morgósan induló motor ellenére első körben a hagyományos Audik kulturált viselkedését látjuk viszont az RS-től, Comfort állásban talán fel sem tűnne, hogy egy 400 lóerős SUV-t vezetünk. Sima burkolaton még az egyébként feszes rugózás is elfogadhatónak tűnik, ami előnyös, az viszont inkább csalódást keltő, hogy ebben a konfigurációban annyira élettelenül reagál a gázpedál lenyomására, hogy akár a legkisebb motorral, a 35 TFSI-vel is választhattuk volna. A szűk keresztmetszet a váltó, ugyanis ha az S, vagyis sport állásba húzzuk, sokkal élénkebbé válik. Ez ugyan a fordulatszám emelésével jár, de megéri, mert az öthengeres hangját is előcsalogathatjuk. Az üzemmódok között Sport és kétféle RS beállítás közül is választhatunk, ezek személyre szabhatók, és a kormányról is előhívhatók.

Kalaptartóig mérve változatlanul 530 literes a Sportback csomagtartója, bővítés után viszont kevesebb hellyel gazdálkodhatunk

Mindent feltekerve egy hangulatos, ralistílusú fordulatszámmérő jelenik meg, itt már gyanússá válik, hogy az RS Q3-as eddig csak altatta a vállunkon ülő kisördögöt. Amikor rálépünk a gázra, a váltó nagy levegőt vesz, gondosan visszakapcsol, és mint a megsebzett vad, elemi erővel vágtázni kezd az autó, elvégre 4,5 másodperc alatt álló helyzetből is eléri a 100 km/órás tempót! A közben hallható műhangra semmi szükség, szerencsére lehalkítható, ahogy az irányítást a kezünkbe véve, vagyis a váltófüleket használva az is kiderül, hogy nem a duplakuplungos váltó felejtett el gyorsan, észrevétlenül kapcsolni. Sajnos hiába a tapadást biztosító (Haldex-rendszerű) quattro összkerékhajtás és a sportfutómű, a már említett 1,5-ös alapmodellhez képest 185 kilós pluszsúly és a magas építés kanyarban érezteti a hatását. A precíz és érzékeny, mégis semleges érzetű kormányzás a jól adagolható, erős fékekkel tesz érte, hogy jól érezzük magunkat az RS Q3-asban, de nem pótolhatja a motor és a váltó közötti összhangot, és nem csaphatja be a fizikát sem. Győr legújabb büszkeségével jobban esik a pihentető utazás, mint a pályanapokra járás, ez persze nem jelenti azt, hogy kis darabszámú csúcsmodellként ne lenne létjogosultsága!

Valódi, két oldalon kivezetett csövek bújnak meg a formatervezett kipufogóvégben, nem is rejtik el az öthengeres hangját!

TETSZETT
• stílus, kidolgozás
• karakteres motor
• gyártási minőség
NEM TETSZETT
• a duplakuplungos váltó elektronikája

ÖSSZEGZÉS
Készült már sportolásra alkalmasabb RS modell Győrben, a Q3 Sportback azonban igényes, a márkához méltó színvonalon kidolgozott és megépített SUV, amely tiszteletben tartja az Audi hagyományait és a vásárlók igényeit. A korlátozottan kihasználható RS modell alternatívájaként a 190 lóerős 40 TFSI vagy TDI quattro is jó választás.

Audi RS Q3 Sportback
Összlökettérfogat: 2480 cm3
Hengerek/szelepek: S5/20 turbó
Max. teljesítmény: 294 kW (400 LE) 5850-7000/perc
Max. forgatónyomaték: 480 Nm 1950-5850/perc
Hossz./szél./mag.: 4507/1843/1567 mm
Tengelytáv: 2680 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1584/1576 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1790/460 kg
Csomagtér: 530-1400 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsul. 0-100 km/h: 4,5 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 9,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12,0 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 222 g/km
A modell alapára: 11 212 740 Ft (Q3 Sportback 35 TFSI, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 21 434 630 Ft