Szó szerint felvillanyozódott a Mercedes, az EQC SUV bemutatása után az EQV, majd az EQA következett, az EQS pedig épp lapzártánk idején fedte fel bájait. Hiába, no, belelendültek, de szerencsére maradt hagyományos muníció is az arzenálban, megadva az esélyt azoknak, akik még nem szeretnének búcsút inteni a jól bevált belső égésű technikának.
Az ember önkéntelenül is párhuzamot keres a normál modellpalettán található GLA szabadidő-autóval, ami esetünkben a 190 lóerős teljesítményazonosság elvét követve a 220 d verzió. A gázolajos „féltestvér” – nem meglepő módon – több lényeges ponton is jobban áll, mint a zöld filozófiát követő újdonság: egyrészt listaáron számolva 5,8 millió forinttal olcsóbb, másrészt bő 4 mázsával (!) kevesebbet nyom a mérlegen. Itt és most természetesen nem a típusválasztás ésszerűsége a mérvadó, ám egy-két adat segíthet jobban képbe helyezni az EQA-t.
Ami a mindennapi használatot illeti, a teljes töltéssel elérhető hatótávolsággal valahol 400 km körül érdemes kalkulálni (az NEDC-szabvány 486, az életszerűbb WLTP 426 km-rel számol), nyugodt, intenzív gyorsításokat mellőző vezetéssel jól kontrollálhatóan tartható a 16-19 kWh/100 km-es energiafelhasználás. A domborzati viszonyoknak megfelelően erősen kontrasztosan fogyaszt és tölt vissza a padló alatti telepekbe, vélhetően ez lesz majd az egyik legfontosabb olyan viselkedési sajátosság, amivel az EQA gazdája hosszú távon eljátszadozhat. Nagy segítség a váltófülekkel kalibrálható motorfékhatás, itt a szabadonfutós gurulástól a szinte bólintós lassításig négyféle karakterből szelektálhatunk – ügyes, de összeszokást igényel. Hogy mennyire voltunk hatékonyak a gazdálkodj okosan villanyautós megfelelőjében, azt a rekuperáció mértékét mutató műszerfali menüben csekkolhatjuk.
A vaskos saját tömeg egyelőre megkerülhetetlen velejárója az elektromos autózásnak. Sík szakaszon haladva vagy éppen enyhe manőverezésnél nem érezni a 2 tonna feletti súlyt, erősebb fékezésnél, egy-egy körforgalmon lendületesen áthaladva azonban tudtunkra adja batárságát. A légies mozgás tehát kizárva, de otthonosság tekintetében dicséretes az EQA. Kellemes az utastér atmoszférája, a hátsó középső hely kivételével jól elférünk, a dizájn abszolút modern, a funkciók jól értelmezhetők. Az Edition 1 kivitel rózsaarany színkoncepciója igazán különleges, ezt azonban jó eséllyel inkább a hölgyek konfigurálják majd. Legalábbis remélem…
TETSZETT
• dizájn, minőség
• hatótáv
• motorfék-variációk
NEM TETSZETT
• nagy saját tömeg
• vételár
• burkolat nélküli motortér
ÖSSZEGZÉS
Eminens módjára tudja a villanyautózás alapvető csínját-bínját az egyre szélesedő EQ-paletta legkisebb tagja, a szemlélettel azonosulni és a márkahűséget kifejezni a fronthajtású 250-es verzió is tökéletesen megfelel. Más kérdés, hogy ezért csaknem 20 milliót kell kicsengetni.
Mercedes-Benz EQA 250
Max. teljesítmény: 140 kW/190 LE
Max. forgatónyomaték: 375 Nm
Hossz./szél./mag.: 4463/1834/1620 mm
Tengelytáv: 2729 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1585/1584 mm
Fordulókör: 11,4 m
Tömeg/terhelhetőség: 2040/430 kg
Csomagtér: 340-1320 l
Akkumulátor kapacitás: 66,5 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,9 s
Max. sebesség: 160 km/h
Átlagfogyasztás: 17,7-19,1 kWh/100 km
A modell alapára: 19 372 000 Ft