Jól mutat a hímzett ti logó és a piros varrás, ideális a vezetési pozíció és jó a kilátás. Fotó: Stefler Balázs

A ti, vagyis turismo internazionale rövidítés története a 60-as évekre nyúlik vissza, először a Neue Klasse sorozathoz tartozó, 1963-as 1800ti-n tűnt fel, és utoljára az E46/5-ös Compact benzines változatai viselték 2000 és 2004 között. Utóbbinak jelenleg már a harmadik, valódi kompakt kategóriájú utódja készül Lipcsében.

A keresztmotor és a fronthajtás eredménye a korábbinál tágasabb utastér

Az F40-es választékából hiányzott egy köztes modell, hogy kitöltse a 178 lóerős 120i és a 306 lóerős M135i közötti űrt. A 128ti ugyanazt a 2,0 literes, négyhengeres turbómotort kapja, 265 lóerőt hoztak ki belőle, 400 Nm nyomatéka közel áll a csúcsmodell 450 Nm-eréhez. Nem csoda, hogy a 8 fokozatú automatikus váltót is alapáron kínálják hozzá. A gyáriak szerint a vásárlók alig egyharmada igényelte volna a kézi váltót, ezért is döntöttek a motor működése szempontjából kiszámíthatóbb automata mellett. Teljesítményét csak az első kerekeken át juttatja a talajra, az xDrive összkerékhajtás hiánya 80 kg-os megtakarítást jelent, cserében mechanikus, önzáró differenciálművet kapott!

Sztrádatempónál teljesítményének a negyedét, nyomatékának a harmadát használja ki a fejlett turbómotor. Sport állásban nyit a bal oldali kipufogó szelepe, hangja méltó a teljesítményéhez

Bár a tesztautó téli gumikkal járt nálunk, egy-egy tempósabb kanyarvétel során megtapasztaltuk a szerkezet előnyét. Igaz, a fizika törvényei a BMW-kre is ugyanúgy hatnak, a bajorok minden tőlük telhetőt megtettek, hogy kitolják a 128ti határait. Kormányművét sokkal közvetlenebbre hangolták, az alulkormányzottságot már a kisebb teljesítményű 1-esek esetében is ügyesen kiküszöbölték, a 10 mm-rel leültetett, M-es futómű mellett az M135i feszesebb stabilizátorait is beépítették. Ezek hatása minden egyes méteren érezhető, lassabb haladásnál is masszív sportmodellben érzi magát a vezető. Az eltalált futóműhangolás nem csak a vezethetőségre van jó hatással, komfort terén is kitesz magáért, csak egyes keresztbordák, csatornafedelek képesek kizökkenteni, utasainknak sokáig fel sem tűnt, hogy az átlagnál rázósabb. Bőséges ereje mellbevágó gyorsulást garantál, a környezetvédelmi előírások miatti késlekedésre sem lehet panasz. Nem muszáj Sport üzemmódba kapcsolni ahhoz, hogy feszüljenek a bent ülők rekeszizmai, és a hatásos, M-es fékrendszerre is bármikor számíthatunk. Sport beállításnál kinyit a bal oldali kipufogó szelepe, ami a hatékonyabb kipufogógázáramlás mellett még mélyebb és karcosabb motorhanggal jár. Bármilyen jól kézben tartható az ereje, az első kerekek cibálják a kormányt, ami a bajorokat igazolja, sportos autóban nem szerencsés a hajtott kereket kormányozni. Ettől függetlenül ez a felépítés a tulajdonosok számára előnnyel is jár, ilyen az előzőnél praktikusabb karosszéria. A Minivel közös platform használata is azt igazolja, hogy a cég nem tett le az izgalmas autók gyártásáról, és mérnökei a trendekhez igazodva legjobb tudásuk szerint vetik papírra a jövő BMW-it.

Sínautóként követi a kijelölt ívet a 128ti, az ESP a szükséges mértékben avatkozik be

TETSZETT
• műszaki tartalom
• belső kidolgozás
• sportos hangulat

NEM TETSZETT
• hajtási befolyás
• nagy fordulókör

ÖSSZEGZÉS
Lehet, hogy specialitását, a hátsókerékhajtást elvesztette, a Volkswagen Golf GTI közvetlen ellenfeleként is BMW-hez méltó színvonalú, szerethető hot hatch a nagy elődök nevét viselő 128ti. Vagány megjelenésével, kidolgozott utasterével, teljesítményével és vezethetőségével továbbra is a legjobbak között van a helye, csak éppen egy másik kategóriában.

BMW 128ti
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 195 kW (265 LE) 4750-6500/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4319/1799/1434 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1560/1563 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1520/555 kg
Csomagtér: 380-1200 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyors. 0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 6,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
CO2-kibocsátás (WLTP): 157 g/km
A modell alapára: 9 420 000 Ft (118i, 136 LE)
A tesztelt verzió ára: 14 379 000 Ft