Hatalmas kígyózó sor nem volt, de a mobil fékpad alig állt üresen, egymást követték az autók, amelyeknek a gazdái arra voltak kíváncsiak, hogy a négyüteműjük aktuálisan milyen műszaki állapotban van. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Baleset-megelőzési Bizottság együttműködő partnereivel rendezett, tavaszi átállást segítő közlekedésbiztonsági családi napján jártunk a Nyír Plaza bevásárlóközpont parkolójában szombaton.
Sok a hiba
Kissé koros Suzuki gurult le a padról, ahonnan pár méterre a folyadékszinteket ellenőrizték. Szemrevételezték a hűtővíz szintjét, kontrollálták a fékfolyadék viszkozitását és az ablakmosó tartály csövébe is benéztek. Ha szükséges volt, ingyen utántöltöttek.
– Szabad szemmel is látszik, hogy újra kell tölteni a fékrendszert. Sűrű, barna a folyadék színe, ez már nem biztosítja a zárt hidraulikus rendszerben a kellő hatásfokot, ez pedig balesetveszélyes lehet – mondta Szikszai Tihamér rendőr alezredes, a megyei rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési bizottságának titkára.
– A családdal hegyek közé készülünk nyaralni, nem árt előtte ellenőrizni a fékrendszert – közölte egy fiatal férfi, aki egy pár éves autót jött átnézetni a feleségével és a gyerekével együtt.
Bemerült a folyadékba a viszkozitásmérő, majd a vizsgálatot végző rendőrtől jött a jó tanács.
– Ha szerpentinen fognak felkapaszkodni, utána meg leereszkedni, akkor ajánlatos minél hamarabb lecserélni a mostani fékfolyadékot, mert ez már nem biztosítja a kellő fékhatást. Különösen lejtmenetben lehet ez veszélyes, mert ott gyakran folyamatosan kell nyomni a pedált. Ettől az elhasználódott folyadék felmelegszik, gőzölögni kezdhet, és jelentősen csökken vagy akár meg is szűnhet a fékhatás.
Az autó tulajdonosa azonnal rávágta: hétfőn első dolga lesz, hogy időpontot foglal egy szervizben, nem kívánja kockáztatni a családja biztonságát.
A fékek a „hunyók”
– A legtöbb gond a fékekkel van – jelentette ki Molnár Zoltán, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Közlekedési Hatóságának vizsgabiztosa, ellenőre. – Sokan nem is tudják, milyen állapotú autóval közlekednek. Az előbb egy szemre rendben lévő, ápolt autónak csak 70 százalékos volt a kéziféke. Szinte minden harmadik autó megbukna a műszaki vizsgán, vagy csak nagyon nehezen menne át azok közül, amiket idáig megnéztünk. Két műszaki vizsga között sem árt időnként átnézetni az autót, különös tekintettel a fékrendszerre. A legtöbb autószerelőnek nincs fékpadja, így olyan szervizt kell keresni, ahol ezt a vizsgálatot is el tudják végezni.
Társával együtt sorolták, mi mindent néztek át. Vizsgálták a fékbetétek és -tárcsák állapotát, mérték a hatásfokot. Ellenőrizték a világító- és jelzőberendezéseket, hiszen a vizsgán hiba lehet az is, ha nem működik a rendszámtábla világítása. A gumikra is ránéztek: a nyári gumiknál 1,6 milliméter az engedélyezett alsó határ a profilmélységnél, a négy évszakos abroncsoknál ez az érték négy milliméter. Hangsúlyozták: egy autó esetében nagyon fontos, hogy szükség esetén időben meg tudjunk állni.
– Huszonkét éve veszek részt ezeken a tavaszi rendezvényeken, de tudomásom szerint azelőtt is szervezett a rendőrség ilyen eseményeket – mondta Szikszai Tihamér rendőr alezredes.
– Közös érdekünk, hogy olyan gépjárművek közlekedjenek az utakon, amelyek megfelelő műszaki állapotban vannak. Ezzel az eseménnyel nem az a célunk, hogy szankcionáljunk, nem is szoktunk. Felhívjuk a gépjármű-tulajdonosok figyelmét azokra a hiányosságokra, amelyeket egy szakszervizben könnyűszerrel orvosolhatnak. Ahogy a vizsgálatot végzők is jelezték, kiemelten fontos, hogy csak hibátlan fékekkel rendelkező autót vezessünk.
Szomorú összkép
A nap végén mérleget vontunk Szikszai Tihamérral.
– Összesen 45 autó jelent meg a szombati rendezvényen. Ezek közül 16 megbukott volna egy műszaki vizsgán. A tulajdonosoknak azt ajánlottuk, javíttassák meg gépjárműveiket a saját és mások biztonságának érdekében.
Megtudtuk, sokan éltek azzal a lehetőséggel, hogy a kerékpárjukat regisztráltassák a helyszínen – ezzel is nagyobb biztonságban tudva kétkerekű kedvencüket.