A járványhelyzet miatt nem a helyszínen, hanem egy online rendezett értekezleten adták át a kivitelezőnek a Kalocsa–Paks Duna-híd munkaterületét, csütörtökön délelőtt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) munkaterület átadás-átvételi eljárásának eddigi legfontosabb mérföldkövéről a konferencián részt vevő Font Sándor országgyűlési képviselő adott hírt. A honatya emlékeztetett: évekig tartó előkészítő folyamat végére került pont.
– Amikor elkezdődött a Paks II. társadalmi vitája, mintegy öt évvel ezelőtt, és minden települést fel kellett keresni, és konferenciákat tartani arról, hogy a lakosok hogyan viszonyulnak az erőmű megépítéséhez, akkor őket, illetve a polgármestereket és a civil szervezeteket leginkább az érdekelte, hogy hogyan tudnának a Duna túloldaláról is bekapcsolódni a munkálatokba, majd munkavállalóként az üzemeltetésbe – idézte fel Font Sándor, aki kihangsúlyozta: elég hamar egyértelművé vált, hogy a folyó keleti partján élők kívánsága csakis egy közeli híd megépítésével válhat valósággá.
– Komoly vita alakult ki a kormányon és a frakción belül is arról, hogy a szekszárdi és a dunaföldvári híd között van-e értelme egy új közúti forgalmat lebonyolító híd építésének. Ekkor álltam én is a sarkamra, mert úgy gondoltam: feltétlenül van – tette hozzá.
Mint mondta, a többek között Lázár Jánossal és Orbán Viktorral zajlott egyeztetések során nem csak a Paks II. építésével, hanem a Paks I. majdani bontásával is érvelt. Ezek az évekig, vagy akár egy évtizedig tartó projektek akkora munkaerőigényt teremtenek, amekkorára csak a folyó két oldalának összekapcsolásával érdemes reagálni. Megkerülhetetlenné vált tehát a híd megépítése, ami Kalocsát összeköti Pakssal és környékével. Megjegyezte: a sokakat foglalkoztató Glencore Foktő melletti üzemének is nagy előnyt jelent a beruházás, hiszen hatalmas áruforgalmat bonyolítanak, így nem mindegy, hogy közvetlenül elérik-e az M6-os autópályát, vagy sem.
– A mai napon a Duna-híddal kapcsolatos építkezések és a rácsatlakozó utak munkaterületének átadás-átvétele történt meg, a pandémia miatt nem terepen, hanem online értekezlet keretében. A kivitelezőnek el kell kezdenie a munkát, a felvonulással, a munkaerő telepítésével és minden egyébbel, ami ezzel jár – fogalmazott, hozzátéve, hogy az első néhány hónapban még nem lesz látványos az építkezés.
– Először tektonikai mérések, alapkimérések jönnek. Várhatóan május-júniusra kapnak teljes képet a Duna-meder szerkezetéről, és utána megindulhat a fizikai építkezés, annak minden fázisával – summázta.
Feszített-függesztet szerkezet
Az „512. sz. (Kalocsa–M6) főút megvalósítása új Duna-híddal” című projekt megrendelője a NIF Zrt., kivitelezője pedig a tiszakécskei székhelyű Duna Aszfalt és Mélyépítő Zrt. A cég nemcsak magát a hidat, hanem a rávezető utakat is megépíti, így felújítja a Duna menti falvakon áthaladó mellékutakat, és meghosszabbítja a jelenleg 3,5 km-es 512-es utat, ami Kalocsa fölött csatlakozik az 51-esbe. Ez az út továbbra sem érinti majd Kalocsa közigazgatási területét, és Foktő külterületén kapcsolódik rá az átkelőre. Az összesen 946,2 méter hosszú híd közepén feszített-függesztett szerkezet készül, míg az árterek felett gerendahidak ívelnek majd át. A projekt teljes költsége közel 92 milliárd forint.