Vezéregyéniség – Mercedes-Benz S-osztály történelem
by
Balogh Bence
2020. November 12. 00:41
Csaknem 50 éve jelenti az autógyártás élvonalát a Mercedes aktuális csúcsmodellje. Képes összeállításunkban felelevenítjük az S-osztály fejlődésének történetét.
Hirdetés
A legnagyobb Mercedes megvásárlásával nem pusztán az átlagon felüli presztízst, hanem a stuttgarti márka mérnökeinek legjobb tudását fizetjük meg, mellyel generációról generációra megalkotják a világ – sok szempontból – legjobb autóját. A technikai tudást, a biztonságot és a komfortszintet tekintve meghatározó S-osztály minden évtizedben követendő példa volt az autógyártók számára, ezzel együtt a korszakot szimbolizáló popkulturális ikonná vált. Ugyan a háború utáni első, ponton karosszériás W180-as és W128-as, a fecskefarkú W111-es és a W108/W109-es páros is ehhez a vérvonalhoz tartozott, S-osztálynak csak 1972-től nevezték a gyáriak, ezért hivatalosan a W116-ossal nyitott új fejezetet a Mercedes. Ezúttal a teljesség igénye nélkül, képekben tekintjük át az elmúlt 48 év technológiai újításait.
W116 1972-1980
Az 1974-es Év Autójának választott W116-ost kiemelkedő biztonságával reklámoztákMerev utascellával, masszív oszlopokkal, első-hátsó gyűrődőzónákkal és a hátsó tengelyre épített üzemanyagtartállyal tették minden korábbinál biztonságosabbá a karosszériátAz elődmodellhez is létezett, de ebben a szériában terjedt el a fényszórótörlő és -mosó. 1978-tól a Mercedesnél vált először elérhetővé a Bosch-sal közösen fejlesztett, elektronikusan vezérelt, modern blokkolásgátlóMegjelent a középkonzol, a biztonságot párnázott műszerfal, deformálódó kapcsolók és energiaelnyelő kormánykerék is fokozták
W126 1979-1991
Hirdetés
1979-ben először alkalmazták a sindelfingeni gyárban a forgatható bölcsőt, amely megkönnyítette az autón dolgozó szakember dolgát1981-től vezetőoldali, 1987-től utasoldali légzsákkal is lehetett S-osztályt rendelniMozgó irodaként is bevált1989-ben az európai piacos W126-osban debütált a kipörgésgátló
W140 1991-1998
A W140-es limuzin egyik fontos újdonsága az ESP volt, de a V12-es motor is mérföldkőnek számított1991-ben elsőként lehetett navigációs rendszert venni az S-osztályhoz1991-es bemutatásakor két, hátramenetben előbújó pálcika, 1995-től tolatóradar segítette a sofőrt a tolatásban
W220 1998-2005
2002-től a W220-ast kínálták először 4Matic összkerékhajtásalAz újdonságnak számító két függönylégzsákon kívül alapáron további hat ”lufi” védte a bent ülőketA Comand rendszer mellett modern navigációs szoftverrel is elérhető volt. Világújdonság volt a tükörbe épített index. A feláras, radaros tempomat szenzorát a hűtőrács mögé építették be
W221 2005-2013
Csoportkép a 2005-ös S-osztály navigációs rendszeréhez és hangvezérléséhez orgánumukat adó stáb tagjaival2005-ben debütált a központi rendszer tekerő- és nyomógombként is használható vezérlőjeÖnálló fékezésre is alkalmas volt a W221-es Pre-Safe rendszere
W222 2013-2020
A legnagyobb Mercedes jellemzője a három csíkból álló LED-es nappali menetfényA W222-es szériában debütált az útburkolatot kamerákkal letapogató és a futómű hangolását szabályozó rendszerA vezetőülés kényelmét az ergonómián túl a fűtés és szellőztetés, illetve a hang- és fényhatásokkal kombinált masszázsfunkció egészítette kiBarényi Béla munkája nyomán a Mercedes-Benz mindig is élen járt a biztonság terén, ebből manapság sem enged a márka
Sztárok és csillagok
Larry Hagmanhez hozzánőtt Jockey Ewing szerepe, ahogy az S-osztály is
Minél messzebbre megyünk vissza az időben, annál valószínűbb, hogy a tehetős színészek, énekesek, sportolók és más hírességek garázsában Mercedeseket találunk, ugyanis a mára általánossá vált színvonalat hosszú évtizedeken át szinte csak a stuttgartiak nyújtották. Nem véletlen, hogy a filmekben, sorozatokban is szimbólumként használták a legnagyobb szériát, a 70-es, 80-as és 90-es években jól körülírható társadalmi pozíciót töltöttek be az S-osztály tulajdonosai.
Klaus Löwitsch, mint Peter Strohm és a W126-os széria
Jockey Ewing a milliomos üzletember mintapéldája volt, de gyakran a negatív szereplők vezették ezeket az autókat, mint például a Szigorúan bizalmas című James Bond-filmben. A valóságban is hasonlóan alakult a típus sorsa, Diana walesi hercegné egy párizsi szálloda W140-esében szenvedett halálos közlekedési balesetet 1997-ben, és a 90-es évek Magyarországán zajló maffiaháború egyik legismertebb áldozata, Fenyő János vállalkozó is ebben a típusban lelte halálát 1998-ban.
Roger Moore James Bondként az 1981-es Szigorúan bizalmas című filmben