– Gyermekkoromban sokat olvastam útleírásokat, a gőzmozdonyok érdekeltek nagyon, de azok felújítása elég bonyodalmas, így maradtam az autóknál – kezdi a történetet Földi Balázs, aki arról is beszámolt: – Elsősorban a II. világháború előtti autók mozgatják meg a fantáziámat. Abban az időben még minden egyes elemét kézzel készítették a közlekedési eszközöknek. Azokba még felfedezhető az emberek munkája, ötleteik és gondolataik. Szinte alkotások voltak, ma már csak termékeket gyárt az autóipar.
A diákévek alatt nagyon szeretett múzeumba járni, természetesen a Közlekedési Múzeum volt az abszolút kedvenc. Emlékszik rá, hogy már akkor megcsodálta az ott kiállított Nesselsdorfer márkájú gépkocsit. Ezt a típust az Osztrák–Magyar Monarchiában működő, egyik legrégebbi autógyár állította elő. A sors úgy hozta, hogy az elmúlt években a kisterenyei műhelyben, Földi Balázs kezei alatt született újjá az az autó, amire gyerekként rácsodálkozott.
– Ez volt az egyik legnagyobb kihívás és az egyik legjelentősebb munka, amire felkértek azóta, hogy veterán autók felújításával foglalkozok – mondta el a szakember.
Az út azonban nem vezetett egyenesen a matuzsálemek iránti rajongástól a pénzkeresetig. Földrajz szakos középiskolai tanári oklevél is lapul Földi Balázs zsebében, a diákok fejébe majd másfél évtizeden keresztül töltögette az ismereteket. Egy évig volt a bátonyterenyei Fáy András iskola igazgatója, majd a sziráki intézményt igazgatta négy évig. A politikába is belekóstolt, két ciklusban városi képviselő volt.
– Kezdetben munka mellett, hobbiként gyakoroltam azt, ami mára szerencsére már a hivatásom. Az első motorkerékpáromat még 1992-ben vásároltam meg, potom 300 forintért – emlékszik vissza a szakember, aki ezt követően több kétkerekűt, majd személyautókat is beszerzett. A jellemzően leromlott állapotban lévő járműveket felújítva adta tovább. A háború előtti autókról – és úgy az autókról általában – mindent tud. Az évszámokat, a típusokat, az azokhoz tartozó történeteket természetesen fejből fújja.
– Jelenleg Reviczki Róberttel ketten dolgozunk a műhelyben, vele már 18 éve osztozunk a renoválás örömében. Volt olyan időszak, amikor öten is tevékenykedtünk az autók újításán, de sajnos nagyon nehéz jó szakembert találni – fogalmaz Földi Balázs.
– Ide nem elég jó szerelőnek lenni, szerteágazó tudással kell rendelkeznie annak, aki régi autók restaurálásába fog. Itt nem az a lényeg, hogy gyorsan és minél olcsóbban végezzünk egy-egy munkával! Van olyan jármű, ami még nincs kész, de már 3000 órát dolgoztunk rajta. Én sem tanultam ezt a szakmát, mindent autodidakta módon sajátítottam el! Nem csodálkozunk ezen akkor, amikor megtudjuk, hogy a legtöbb esetben minden alkatrészt saját maguknak kell legyártaniuk, a csavaroktól a kárpitozásig. Egyedül a fényezést végzik egy balassagyarmati műhelyben. Mindez azért van, mert többnyire már nem lehet alkatrészt kapni az autórégiségekhez, ha mégis, akkor csillagászati áron.
– Jó lenne, ha a fiam továbbvinné a műhelyt és átadhatnám neki a tudásomat – mondta Földi Balázs. – Talán van erre esély, hiszen szívesen tölti az idejét múzeumokban, ő is érdeklődik a régiségek iránt!
Számos díjat bezsebeltek már a muzeális értékű járműcsodák
– A legszebb és legérdekesebb munka eddigi pályafutásom alatt egy 1902-ben gyártott Nesselsdorfer volt. Ebből a típusból összesen 36 darabot készítettek annak idején – hangsúlyozta a szakember. – A műhelyben jelenleg egy 1953-as, ritka évjáratú Volkswagen Bogár Cabrión és egy 1931-es Tatra 54-en dolgozunk. Utóbbiból ez az egyetlen példány van Magyarországon. A legtöbb tapasztalattal mi rendelkezünk hazánkban a Volkswagen Karmann Ghia típusok tekintetében, hiszen ebből újítottuk fel a legtöbbet.
Egy év alatt legfeljebb két járművet tudnak újjávarázsolni, de a garázsban álló, gyári állapotúra feljavított járgány két esztendeig készült, jelenleg 40 ezer eurót kóstál. A szakember által restaurált autócsodák már több díjat is bezsebeltek. Egyébként senki ne csodálkozzon, ha megyénk útjain megpillant egy-egy ilyen matuzsálemi korú gépkocsit közlekedni. Amint elkészül egy mű, azt be is kell járatni. Ötszáz kilométer megtétele után – a szükséges beállításokat követően – már a tulajdonos furikázhat azzal tovább.