Már nem elég egy próbalámpa, egy villáskulcs és egy csavarhúzó, ha valaki meg akar javítani egy autót. A fejlődés és az autók felszereltségével szemben támasztott igények miatt egyre bonyolultabb szerkezetek futnak az utakon. Ezeket már máshogyan kell javítani. Sok fogás még a régi, de a diagnosztika, a fedélzeti számítógépek „mindentfigyelése” sokat segít a mai szakiknak.
Volt idő, amikor arról álmodoztak a gyerekek, hogy egyszer majd autószerelők lesznek, és ha valóra válik ez az álmuk, akkor biztos megélhetést nyújt majd nekik felnőttkorukban. Mindez akkor volt így, amikor harmincas osztálylétszámok mellett képeztek autószerelőket a középiskolákban úgy, hogy közben alig volt autó Magyarországon. Ma minden a visszájára fordult: a géppark egyre duzzad, ezzel párhuzamosan a javítóműhelyekben dolgozók átlagéletkora is egyre emelkedik.
Ma az autószerelő szakma két év alatt szerezhető meg, ha szakiskolai oktatáson sajátítja el valaki. De iskolarendszeren kívül, akár felnőttképzésben is el lehet végezni. Nem könnyű szakma, de érdekes és változatos, hiszen egy autótípuson belül is sok változat van. Más az elégetett üzemanyag, az innovatív műszaki megoldások, a fék, a felszereltség és még annyi más.
Az autók fejlődésével a diagnosztikai eszközök is fejlődnek, emiatt az angol nyelvtudás is fontos, hiszen a legtöbb szoftver nem elérhető magyar nyelven. Persze azért nem hófehér köpenyben dolgoznak a szakik, hiszen néha olajsárban úszik az öregebb verdák motortere, és a csavarok is össze tudnak gyógyulni. Igazi férfi – munka, hihetnénk, de bármilyen meglepő, Magyarországon száz autószerelőből négy a gyengébbik nem képviselője.
A szerelő, legyen az nő vagy férfi, egy biztos: nem érthet minden típushoz, és soha nem is fog, de ez nem is cél. Emiatt is fontos, hogy már a képzés során, a gyakorlati helyeken kialakuljon egy rutin.
Ha valaki úgy érzi, hogy szereti ezt a szakmát és lát benne fantáziát, az előtt megnyílhat a világ is. Külföldre járhat továbbképzésekre, melyeket a neves autógyártók tartanak. A mestervizsgát is érdemes letenni, de ez komoly elhatározás, hiszen másfél éves kemény képzést és 3-5 millió forint megfizetését kell vállalni cserébe.
Az autószerelő is a hiányszakmák közé tartozik
by
PJD / vaol.hu
2020. Június 14. 22:13