El conflicte a #ZonaFranca també està en flames. Ni un pas enrera. #nissanbarcelona #NissanEnLucha pic.twitter.com/cXeKu23Hfu
— PCTC (@PCTC_) May 28, 2020
Januárban a spanyol kormányzat és a Renault-Nissan szövetség megbeszélésén megegyeztek arról, hogy garantálva van a barcelonai gyár jövője, azonban a japán gyártó új költségcsökkentési programjának keretében bezárják a Zona Franca negyedben található gyárat. A jövőben a brit Sunderland lesz a Nissan európai gyártóközpontja, annak az üzemnek a kihasználtságát úgy növelik, hogy Renault-modellek termelését telepítik át oda.
A közvetlenül 3000, közvetve 20 ezer munkahely megszűnését jelentő döntést követően zavargások törtek ki a barcelonai gyár előtt, ahol gumiabroncsokat égettek a tiltakozók, akik ezt követően az autópályára vonultak, és a városközpont felé indultak.
A spanyol kormány sajnálkozását fejezte ki, hogy nem tartja magát a Nissan a januári megállapodáshoz, illetve azt is közölték, hogy bármilyen autógyártóval tárgyalásokat folytatnak az üzem további fennmaradása érdekében. A Nissannak mintegy 1 milliárd eurójába kerül a gyárbezárás.
🔴EN DIRECTE | Amb el trànsit ja tallat a la ronda Litoral, els treballadors de #nissanbarcelona es dirigeixen a la Gran Via 📹@Occat93 https://t.co/lhwgCeqQlA pic.twitter.com/s5fB4OCFP0
— Diari de Barcelona (@diaridebcn) May 28, 2020
A Nissan a március elején zárult üzleti évben 6,2 milliárd dolláros veszteséget termelt, ezért radikálisan átalakítja működését. Mintegy ötödével csökkenti gyártókapacitását (Spanyolország mellett Indonéziában is bezárja a gyárát), a megmaradó gyárak kihasználtságát 80% fölé növelik, és csökkentik a modellpalettát is a jelenleg világszerte kínált 69 típusról kevesebb, mint 55-re. A következő másfél év alatt 12 új autót dobnak majd piacra, növelik az elektromos (akkumulátoros-elektromos és e-Power) modellek számát, Japánban ilyen modellektől remélik az eladások 60%-át.