Több okból is emlékezetes az 1980-as idény. A háromszoros amerikai világbajnok Kenny Roberts az utolsó titulusát jegyezte az 500-as vb-n, ahogy két másik háromszoros világbajnok, az olasz Eugenio Lazzarini és Pierpaolo Bianchi is az utolsó vb-aranyát könyvelte el. Az 5-szörös világelső német Anton Mang először jutott a csúcsra, a dél-afrikai Jon Ekerold pedig egyetlen vb-címével naggyá tette a Bimotát, hiszen az olasz márka csak 1980-ban lett világbajnok. Mindemellett az olasz Iprem az egyetlen, míg a szintén olasz MBA és a német Krauser is az első vb-címét ünnepelhette.
Az 1980-as szezon azonban arról is nevezetes, hogy csak május és augusztus között zajlott le. Eredetileg 13 nagydíj lett volna, azonban ezt egyik kategóriában sem tudták betartani. A 125-ben és a 250- ben 10-10, az 50-ben és a 350-ben csak 6-6 nagydíj volt, míg a királykategóriában, az egykori 500 cm3-ben 11 helyett csupán 8 fordulót tudtak lebonyolítani. Az 500-as idény március 23-án, Venezuelában rajtolt volna el a hivatalos menetrend szerint, azonban február közepén a Venezuelai Motorkerékpáros Szövetség (FMV) elnöke egy telexet küldött a nemzetközi szövetségnek (FIM), amiben azt közölte, hogy 520 ezer dollár hiányzik a nagydíj megrendezéséhez. A FIM nemleges választ adott az FMV-nek, nem adott pénzt és hivatalosan is törölte a Venezuelai GP-t, amelynek promóterei az olaszországi Imolában akarták pótolni a viadalt, ám arra ismét nemet mondott a FIM. Mivel a Svéd Nagydíj rendezőinek is pénzügyi gondjai voltak, azt a versenyhétvégét is törölték, így április 27-én kellett volna elstartolnia az évadnak. Misztikus, de ez a dátum sem valósult meg. Az ausztriai Salzburgring fogadta volna a mezőnyt, ám a nagydíj előtti napokban hatalmas havazás volt, a pályát 70 centis hó borította! Az Osztrák Nagydíjat először elhalasztották augusztusra, ám végül a FIM mégis a végleges törlés mellett döntött. Az 1980-as pontvadászat végül május 11-én indult útjára és augusztus 24-én fejeződött be. Közben több verseny időpontját is módosították, a Francia GP-t szeptember helyett májusban, míg a Német GP-t május helyett augusztusban rendezték meg.
Az 1980-as fejleményeknek, a rövid szezonnak több oka is van. A nagydíjakat szervező klubok, rendezők folyamatosan pénzügyi problémákkal küszködtek. A pályák minősége sok esetben nagyon rossz volt, a versenyzők pedig folyamatosan tiltakoztak is a nem biztonságos pályák miatt – kifejezetten örültek, hogy elmaradt a Venezuelai Nagydíj. San Carlosban a versenypálya aszfaltja nem volt vízszintben a bukótérrel, ha valaki lement a pályáról, gödrökbe esett bele. A legközelebbi szálló 100 kilométerre volt, a közlekedés is nehézkes volt, de a trópusi hőséget sem szerették a versenyzők. Őket az Osztrák GP időpontjával kapcsolatban sem hallgatták meg, sőt, már korábban is panaszkodtak a nagydíj időpontjára. Rámutattak, hogy a Salzburgringen a tavaszi versenyek túl hidegek és veszélyesek, azonban a FIM 1980-ban is figyelmen kívül hagyta a bukósisakosok véleményét.
Az 1980-as rövid szezon réme idén is fenyeget a koronavírus világjárvány miatt, azonban a gyorsasági vb-t rendező Dorna, valamint a versenyzők már annak is örülnének, ha legalább 8 GP-t meg lehetne rendezni idén. A szabálykönyv ugyan 13 nagydíjban minimalizálja jelenleg a vb menetrendjét, de a FIM már jelezte, hogy kész módosítani a szabályokat az idei rendkívüli helyzet miatt.