A dizájn és technológia tekintetében is a saját útját járó Mazda nem fordított hátat a vásárlók igényeinek, a klasszikus kategóriákban induló autókból álló kínálatát egyre több szabadidő-autóval egészíti ki. Legutóbb a CX-3-as és a CX-5-ös közötti rést kitöltő újdonságot leplezték le, de a 3-as műszaki alapjaira épülő crossover nem a CX-4-es, hanem a CX-30-as nevet kapta. Van rá magyarázat, hiszen Kínában már 2016 óta lehet ilyen néven autót kapni, és a félreértések elkerülésére jobbnak látták, ha új névadási logikát követnek. Egyébként ezt folytatják az első teljesen elektromos modelljükkel, az MX-30-assal.

A piac egyik legjobban eltalált műszerfalát a Mazda kínálja. A könyöklő fedele eltolható és felhajtható, alatta hasznos rekesz bújik meg. Fotó: Stefler Balázs

Az év elején tesztelt új 3-as fölé pozicionált CX- 30-as egyértelműen a szép kompaktra ütött, de a japánok elhivatottságát bizonyítja, hogy vették a fáradtságot, és annyit változtattak a formán, hogy hasonló méreteik, illetve arányaik ellenére különböznek egymástól. Nagyobbak a fémfelületek, vaskosabbak az oldalsó műanyag betétek, ezért a CX-30-as nagyobbnak, masszívabbnak látszik, pedig kicsi a különbség a két ötajtós között. Egyformán szélesek, a crossover hasmagasságát 2,5 cm-rel megemelték, a karosszériája további 7,5 cm-rel emelkedik a kompakt fölé, viszont 6,5 cm-rel rövidebb, és a tengelytávja is kisebb 7,0 cm-rel. 17,5 centis szabad magassága nem számít kiemelkedőnek, de be- és kiszállásnál észrevehető a különbség a 3-ashoz képest. Nagyobb belmagassága részben kárpótol az alig feltűnően rövidebb hátsó lábtérért, ugyanis a raktere 330 helyett 430 literes!

A 3-asénál kisebb lábtér ellenére jobb a térérzet a CX-30-asban, sokat számít a nagyobb fejtér és a világos tetőkárpit

Belső formavilága, anyaghasználata és kidolgozása ugyanazt a nívót képviseli, mint a 3-as. Ez a kifogástalan ergonómiával együtt akár prémiumkategóriásnak is nevezhető utastér a néhány plusz centinek és a világos tetőkárpitnak köszönhetően tetszeni fog annak, aki kissé klausztrofóbnak találná a sportos kompakt hátsó sorát. Összességében a praktikum indokolja az alapmodellek közötti 410 000 Ft-os különbséget, amely Skyactiv-X motor választása esetén 350 000 Ft-ra csökken. Bár a 8 664 900 Ft-os árcédula nem számít visszafogottnak, ezért cserében magas felszereltséget, valamint egy forradalmi technológiát adnak a japánok, mellyel a benzinesek és a dízelek előnyeit próbálták meg egyesíteni.

430 literes csomagtartója családi használatra is alkalmassá teszi a CX-30-ast

A 2,0 literes motor 16:3-as sűrítési viszonnyal, benzinszegény keverékkel és a konstrukció érdekességét jelentő szikravezérelt öngyulladással dolgozik. Utóbbi optimális működéséhez kompresszort is kapott, hogy a beszívott levegő mennyiségét és állandó légköri nyomását biztosítsa, ezenkívül lágyhibrid hajtással is kiegészítették. 180 lóerős teljesítményét és 224 Nm-es nyomatékát a minél hatékonyabb működésre használja fel, a hatodik fokozatot akár már 40 km/óránál is lehet kapcsolni. Jellemzően 1100-1200-as fordulaton a legtakarékosabb a csendes és finom működésével nyugalmat és harmóniát árasztó Skyactiv-X hajtáslánc, amely ideális esetben, egyenletes országúti haladásnál 6,0 l/100 km körüli átlagot produkál, vegyes használatban azonban 7,9 literes átlagot mértünk a tesztprogram során.

A műszaki ínyencségnek számító Skyactive-X motor szemügyre vételét segíti a felhajtható burkolat

Ugyan nem váltja meg a világot a Mazda egyedi fejlesztése, de nem vitás, hogy különcsége a vezető számára észrevétlen, és tudása is megfelel a CX-30-astól elvárt teljesítménynek. A jól vezethető crossover futóművét úgy hangolták, hogy jó minőségű útburkolaton kényelmesnek érezzük, de sportos sofőrök is élvezhessék stabil úttartását és nagy kanyarsebességét. Úthibákon áthaladva kissé rázós, a kormány mögött ülve csaknem olyan érzést nyújt, mint a 3-as. El kell fogadni, hogy a 11 164 900 Ft-tól összkerékhajtással is konfigurálható CX-30-as divatterepjáró, annak viszont szinte tökéletes!

TETSZETT
• külső-belső dizájn
• ideális ergonómia
• praktikus felépítés

NEM TETSZETT
• átlagos helykínálat
• rossz úton rázós futómű

ÖSSZEGZÉS
A Mazda3-as műszaki alapjaira épülő crossover azoknak lehet jó választás, akiknek tetszik a japánok szemléletmódja, de az ötajtós kompakt nem elég praktikus. A jobban használható CX-30-as egyértelműen megéri a felárát, a benzinesek és dízelek tulajdonságait vegyítő, új Skyactiv-X motor azonban sem fogyasztásban, sem teljesítményben nem nyújt kiemelkedőt, amiért kifinomult működéssel kárpótol.

Mazda CX-30 Skyactiv-X180
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 kompresszor
Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 224 Nm 3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4395/1795/1540 mm
Tengelytáv: 2655 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1565/1565 mm
Fordulókör: 11,3 m
Tömeg/teherbírás: 1368/597 kg
Csomagtér: 430 l
Üzemanyagtank: 51 l
0-100 km/h: 8,9 s
Max. sebesség: 204 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 4,3/5,2/4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 105 g/km
A modell alapara: 7 674 900 Ft (Skyactiv-G122, 122 LE)
A tesztelt verzió ara: 8 664 900 Ft