Új gyárak, új iparágak, új ipari termékek jelzik népünk felemelkedésének útját. Egyik legfiatalabb iparunk, a gépjárműipar is egyre jelentősebb típusokkal növeli népgazdaságunk erejét. Az elmúlt napokban hagyta el az Ikarus-gyár területét az új farmotoros autóbusz, az „Ikarus 55” prototípusa. A 66-os típus szerkesztésének alapján, a távolsági közlekedés céljaira készült, feltűnően szép kocsival megkezdődtek a próbautak. A sík-úti próba tapasztalatai nyomán néhány apró módosítást végeztek a szerelők, majd a következő napon már Galyatető a cél. Ezen a próbaúton az „Autó-Motor” munkatársai is résztvettek.
A kocsiban ülve a műszereket figyeljük. Hol áll az olajnyomás és a hűtővíz hőfokának mutatója? A hathengeres motor, amely 125 lóerő kifejtésére képes, egyenletesen dolgozik. Fordulókban nagy sebességnél is csodálatos stabilitást tapasztalunk. A rúgózás pedig szinte függetleníti az utast az úttól. A talaj egyenetlenségei rendkívül lágy hullámzássá alakulnak át. Az utazási kényelemnek ez a döntő tényezője tehát kifogástalan.
És amikor egy lovasszekér hirtelen keresztbeállt az országúton, megállapíthattuk, hogy a légvezérlésű fékek is a maximális biztonságot nyújtják. A tengelykapcsoló ugyancsak légvezérlésű. A sebességváltó távkapcsolóval, zajtalanul működik.
Amikor az országút valamelyik részén megálltunk, összegyűltek körülöttünk az arra tartó gépkocsik, amelyeknek vezetői, de utasai is számtalan kérdést tettek fel. A városokban úgyszólván előadásokat kellett tartani a kocsiról. Voltak, akik először nem hitték, hogy magyar gyártmány. A jólismert Ikarus-jelvény azonban minden kétséget eloszlatott és a körülállók máris büszkén adták tovább a hírt az újabb érkezőknek. Alkotásnak nevezték. Gyönyörűnek tartották és persze mindenki szeretett volna beleülni. Különösen csalogató volt a kocsiba épített rádió hangja.
A próbaút most már esős időben folytatódott. Újra Pest felé haladunk. Meggyőződtünk róla, hogy a tervező-mérnökök a kísérleti műhely technikusai, a lemezlakatosok és mindannyian, akik az új típus első darabján dolgoztak, megbonthatatlan, egységes kollektívát alakítottak ki. Legértékesebb gondolataikat, nagyszerű ötleteiket tükrözi ez az új alkotás, és most valamennyien arra törekszenek, hogy a legkisebb hibát is kiküszöböljék.
Az „Ikarus 55” megjelenése nagy sikerekkel biztat. A legapróbb részletekre is gondosan kell tehát ügyelni, hogy ez a legújabb típusunk mindenben és mindenhol megállja a helyét és a világ minden részén megbecsülést, tekintélyt szerezzen szocialista iparunknak, dolgozó népünknek.
L.Gy.