Csak elöl hajt az alaprendszer, aki figyel, az érezheti, hogyan kapcsolja a fokozatokat az EAT8-as váltó. Elöl a váltón keresztül hajt a villanymotor, hátul közvetlenül. Elektromos módban utóbbit favorizálja a Hybrid4 rendszer

Az EU részéről van némi nyomás, de a PSA Csoport és így a Peugeot márka sem látja előre, mekkora számban tudnak majd elektrifizált autókat értékesíteni, ezért egyszerű modellváltozatként kínálnak ilyeneket; annyit gyártanak majd a belső égésű motorral felszerelt példányok mellett, amennyit el tudnak adni. Mérettől függ az elektrifikáció mértéke, a kis- és kompaktautókkal átlagosan évi 10-15 ezer km-t tesznek meg tulajdonosaik, akkumulátoros-elektromos hajtásnál ez napi egy töltéssel (éjszaka) könnyen kivitelezhető. A középkategóriától felfelé növekszik az éves futásteljesítmény, amelyre a hálózatról tölthető hibrid hajtás a válasz, hiszen villanyautóval ez napi két töltést jelent, és sokaknak egyszerűen nincs lehetősége erre. A márkakereskedésekben külön rész lesz az alternatív üzemű Peugeot-k számára, és az értékesítők az otthoni töltési lehetőség kiépítéséhez is segítséget nyújtanak majd a vásárlóknak.

Peugeot 508 Hybrid

A vezetőülésből nem, csak kívülről észlelhető az elektromos módban haladást jelző, a belső tükör alján elhelyezett kék lámpa
Elsőként az egyszerűbb, az első kerekeket hajtó hibrid rendszerrel lesz elérhető a középkategóriás modell, a 225 lóerő rendszerteljesítményt 180 lóerős, 1,6-os turbómotor és 110 lóerős villanymotor szállítja. Utóbbit a motor és a nyolcfokozatú automatikus váltó közé építik be, és emiatt a hidrodinamikus tengelykapcsoló helyett olajban futó többtárcsás kuplungot használnak. A villanymotor is a váltón keresztül hajt, így aki nagyon odafigyel – kevésbé a hang, inkább apró rezdülések árulkodnak –, érezheti, épp mikor kapcsol a nyolcfokozatú Aisin egység. Egészen jól mozog csak villanymotorral is az 508-as, gond nélkül tartja a sztrádatempót is – Spanyolországban ez 120 km/óra.

Nem csökken a csomagtér mérete az 508-asnál, mert ehhez még nem választható a Hybrid4-es rendszer

Az elektromos hatótávolságról nehezen tudok nyilatkozni, hiszen azt az előző sofőr(ök) vezetése alapján számolta, de a WLTP-módszer szerint ígért 47-54 km igaz lehet. Beszállás után 29 illetve 32 km-t mutatott a kombi és a kupé kijelzője, de elektromos haladás közben csak nem akart csökkenni a hatótáv, viszont két km hátralevő távolsággal vagy 10 km-t mentem, míg a 0 km megjelenése után is vagy 5 km telt el, mire a benzinmotor életre kelt. Kívülről a bal hátsó sárvédőn elhelyezett tanksapka az újdonság, e mögött rejtőzik az elektromos töltőcsatlakozás. Az i-cockpit műszerfalon a zongorabillentyűknél kell keresni az új kapcsolót, a körbe zárt villám – vajon ezért vették meg az Opelt? – megnyomására jön elő a hibridspecifikus menü, ahol az üzemállapotról, a fogyasztásról (elektromos és benzines külön-külön) lehet tájékozódni.

Peugeot 508 Hybrid
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 133 kW/181 LE 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 3000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 81 kW/110 LE
Max. forgatónyomaték: 320 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 165 kW/225 LE
Max. forgatónyomaték: 360 Nm/perc
Hossz./szél./mag.: 4750/1859/1403 (4778/1859/1420) mm
Tengelytáv: 2793 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1795/495 (1820/470) kg
Csomagtér: 487-1537 (530-1780) l
Üzemanyagtank: 43 l
Akkumulátorkapacitás: 11,6 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 (8) s
Max. sebesség: 240 km/h
Szabványos fogyasztás: 1,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 29 (30) g/km
Alapár: 13 290 000 (13 740 000) Ft
zárójelben az SW kombi adatai

Peugeot 3008 Hybrid4

A kormánytól balra, a műszerfalon kell keresni benzinbetöltő nyílást vezérlő kapcsolót

Az előző számunkban megismert Opel Grandland X Hybrid4 testvérmodelljéről van szó, azonos méretekkel, teljesítménnyel, így nem árulok el nagy meglepetést azzal, hogy a viselkedése is ugyanolyan volt. Ha kell, nagyot tol a 300 lóerő, de a magas építés nem hozza a sportos vezetési élményt; az akkumulátor lemerülését követően már csak 200 lóerőnek parancsol a jobb láb. A menetpróba érdekessége az Autodrómo de Terramar betonkatlanban kialakított tereppálya volt, arra azért megkértek, hogy az épített akadályoknál is vigyázzunk az orra, ami könnyen leér.

Ha egy vagy két kerék a levegőbe kerül, a (fékezéses) differenciálzár hiánya miatt nehezen mozog az összkerékhajtású 3008-as

A finom szabályozásnak köszönhetően még meredek emelkedőn is el lehet indulni csak elektromos módban, a lejtmenetvezérlő érdekessége, hogy csak üresbe kapcsolva működik. Csak saccolni tudom, hogy 4 km/órás sebességgel engedi lefelé az autót a rendszer, mert a digitális kijelzőn a 0 és 5 számok váltakoztak. Volt azonban valami, ami hiányzott az elektromos hátsó tengelyes Hybrid4-esből, mégpedig a fékezéses differenciálzár: amint levegőbe kerül egy vagy két kerék, haladás helyett szabadon pörgő kerék nehezíti a sofőr dolgát. Persze extrém volt a próba, de csúszós úton haladásnál is sokat segíthet ez a funkció.

Peugeot 3008 Hybrid4
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 147 kW/200 LE 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 3000/perc
VILLANYMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény: 81 kW/110 LE
Max. forgatónyomaték: 320 Nm
VILLANYMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény: 83 kW/113 LE
Max. forgatónyomaték: 166 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 222 kW/302 LE
Max. forgatónyomaték: 520 Nm
Hossz./szél./mag.: 4447/1841/1624 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Tömeg/teherbírás: 1915/415 kg
Csomagtér: 395-1357 l
Üzemanyagtank: 43 l
Akkukapacitás: 13,2 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9 s
Max. sebesség: 235 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 1,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 29 g/km
Alapár: 15 590 000 Ft