A rally-szakág vezetőjével, Berényi Ákossal beszélgettünk a 2019-es szezonról és az idei bajnokság újdonságairól.
Tavaly folytattuk azt a megújulási folyamatot, amit 2017-ben indítottunk útjára. Ennek területei elsősorban az utánpótlás támogatása, a versenyek fejlesztése, új verseny helyszínek felkeresése, a szakág marketing és média átalakítása. Próbáltuk a rendezőknek irányt mutatni, és elvárásokat támasztottunk feléjük, amivel úgy gondolom, hogy még sikeresebbé tették a rendezvényeiket. Városokkal és tájvédelmi körzetekkel vettük fel a kapcsolatot, folyamatosan tárgyalunk és keressük azokat a régiókat, ahol szívesen látnának vendégül egy-egy rally futamot.

Ennek a munkának a gyümölcse a nyíregyházi ERC-futam is?
Nagyon sok munka fekszik abban, hogy ott tudtunk és tudunk versenyezni. Rengetegen dolgoztak a sikerért 2018-ban és 2019-ben egyaránt, fantasztikus szezonzáró futama volt az ERC-nek is és a Magyar-Bajnokságnak is Nyíregyháza. Ehhez nagy segítséget kaptunk Oláh Gyárfás Elnök Úrtól, motiválta minden munkatársamat az energiája és a munkája, amivel az EB-futam létrejöttét segítette. Az egész projekt nagy lökést adott mindnyájunknak ebben a sportban. Természetesen a legnagyobb köszönet a versenyzőket illeti, akik évről évre részt vesznek a bajnokságainkban és emelik nagyon magas szintre a Magyar Rally Bajnokságot! Emellett azt gondolom, hogy a többi verseny is remekül sikerült, izgalmas futamokat láthatott a közönség. Így köszönettel tartozunk a városoknak, rendezőknek, a sportbíróinknak, és a rendezvényeken dolgozóknak. Igazából mindenki munkájának, aki hozzátett a Magyar Rally bajnoksághoz.

Miért volt fontos változtatni, és mi hozta meg azt a fejlődést meg amiről beszéltél?
A szakágnak a legfontosabb a versenyző, hiszen róluk szól, miattuk működik a rallysport. A versenyzők szenvedélye és tehetsége viszi előre az egészet. Így építenek vagy bérelnek színvonalas versenyautókat, amivel a rajtvonalhoz állnak és mi a pálya szélén élvezzük a küzdelmüket. Ez így van az összes bajnokságunkban. Ennek megfelelően köréjük próbáljuk felépíteni a szabályrendszerünket a nemzetközi szabályok figyelembevételével. Az elmúlt években olyan hosszú és rövid távú változásokat hoztunk létre, melyek a sportot és a versenyzőket hozzák előnybe. Itt kiemelném a tehetségkutató programot mely során a szakág több millió forintot költött és költeni fog idén is az utánpótlás versenyzők segítésére. Azt gondolom, hogy beváltotta a hozzá fűzött reményeket a Peugeot 208 Rally Cup sorozat, ahol is egy év alatt több mint dupla annyi indulónk volt, mint a kezdő 2018-as évben. A sorozat megjelenése minden téren Európai színvonalat hozott a bajnokságunkban. Hatalmas csaták alakultak ki a versenyzők között, ami jelzi a sorozat színvonalát, erősségét.

A Rally1-es bajnokságunk messze az egyik legerősebb a térségben. A hazai futamokon túl versenyzőink igen jól szerepelnek a nemzetközi sorozatokban és bajnokságokban. A versenyeink szépen integrálódtak a nemzetközi rally vérkeringésbe. Nézőszámot tudtunk növelni a pályák mentén.

Nagyon jó, hogy beszélsz a nézőkről, hogy tudtok a pálya szélére csalogatni embereket?
A második igazán fontos szerepet a nézőknek szánjuk a megújulási folyamatban. Sokszor hallom a mondatot, hogy „régen másképp volt” és ez így igaz is, régen tényleg másképp volt. Csakhogy az egész társadalom megváltozott, felgyorsultunk, teljesen máshol tartunk most, mint akár tíz éve tartottunk. Sokkal több szórakozási és program lehetőség van ma egy hétvégére, mint akár tíz vagy húsz éve volt. Rohanunk és egyszerre szeretnénk a szabadidőnkben mindent is csinálni. Leszaladni a Balatonhoz vagy a Tiszához napozni vagy horgászni, motorozni és autóversenyt is nézni egyszerre. Szinte minden hétvégére jut a közelben egy város vagy falunap, a fesztiválokról nem is beszélve.
Ma már szinte mindenkinek rendelkezésre áll a mobiltelefon, nagy sebességű internettel, ahonnan az online eredményeket tudjuk követni, ahol élőben tudjuk a futam történéseit nézni a fotelből, vagy akárhonnan. Fontossá vált a közösségi média az embereknek. Rengeteg az információ, fotók és videók kerülnek fel az internetre a versenynapokon. Ez mind fantasztikus, de így nem biztos, hogy autóba ülnek és leutaznak két, háromszáz kilométerre családok, barátok, szurkolók megnézni egy-egy versenyt. Ezzel a problémával több sportág küzd és komoly kihívást jelent a változtatás.

Viszont a versenyautók adta valódi testközeli élményt teljesen más a pálya széléről átélni. A hangjuk az illatok a látványuk élőben semmihez sem fogható. A helyszínen, a szervizparkokban, a gyorsasági szakaszok rajtja előtt a nézők, rajongók tudnak pár mondatot beszélni a kedvenc versenyzőjükkel. Ezeket szerencsére még nem tudja visszaadni az internet. A fanatikus néző közönségünk alkalmazkodott ehhez, a valódi és a netes élményt kombinálták. Így a versenyeken azt látjuk, hogy élvezik a pálya mellett a látványt és két gyorsasági szakasz között követik online a többi szakaszon történteket, eseményeket. Erre remek felület a rally-rádió és az online eredményközlő felületünk. Folyamatban van egy telefonos alkalmazás fejlesztése, ahol a versenyautók pillanatnyi helyzetét is nyomon lehet majd követni.

Most azt látjuk, hogy megfordult minden. Az a helyzet, hogy jelen pillanatban egy fiatal most a neten lát először rally versenyt. Ott találkozik velünk először. Ott tájékozódik és onnan érkezik meg hozzánk egy versenyre nézőnek. Erre kell koncentrálnunk, hogy több versenyünkön legyen ott. A tavalyi évben már látható volt a fejlődés nézőszámban, amit a versenyek átalakításával értünk el. Teret kell biztosítanunk az online közvetítéseknek, amik új nézőket csalogattak ki a versenyekre. Ötleteket és megvalósítást várunk a rendezőktől, amiktől még nézőcentrikusabb, változatosabb lesz egy-egy futamuk. Úgy látom, hogy ezt ők is így gondolják. Ezt az utat folytatva célunk, közelebb vinni a nézőket a rendezvényeinkhez, így jobban be szeretnénk vonni a városokat a versenyekbe. A versenyközpontokat és szervizparkot egységesen be szeretnénk vinni a városokba. Ezeken a helyszíneken egységes arculattal, a sportunkhoz szorosan kapcsolódó szórakozási lehetőségekkel várnánk a nézőket. Így kapcsolnánk össze az élményeket és invitálnánk meg a szurkolókat a versenyekre.

Beszéltünk az utánpótlásról. A Rally2 és a Rally3 helyzetét, hogy ítéled meg?
Mindkét sorozat nagyon fontos számunkra és sokat foglalkoztunk vele. Kezdeném azzal a Rally3-al, ahol az idén be fog érni több fejlesztés, amit a versenyzőkkel együtt, közösen, több év alatt értünk el. Nem volt könnyű az út, de kezdünk végig érni rajta. A Rally3 komoly szintet lép idén, hiszen az elmúlt évek fejlődésének köszönhetően ma az ott versenyző autók biztonságosabbak lettek. Ez nagyon fontos volt mindenki számára. Nagyon fontos fejlődés, hogy szinte minden rajthoz álló versenyautó mára rendszámos lett. Így nem árulok el nagy titkot, hogy végre közúton tudnak haladni ezek a gépek, így hosszabb, több gyorsasági szakaszos-etapos igazi rally versenyeken tudnak részt venni ezek a versenyzőpárosok. Azt gondolom, így még népszerűbb lesz ez az osztály.

Változtak a gumi szabályok Rally3-ban, ami egyelőre vegyes fogadtatásra talált.
Részben így van, de rögtön meg is indoklom, hogy erre miért is van szükség. A Rally3 az egy igazán jó közösség, nagyon gyors és jó kezű fiatal versenyzők küzdenek egymás ellen Rally2, és néha Rally1-es szintű versenyautókkal. Ők azok, akiket szeretnénk látni a Rally2-ben is, méghozzá ugyanilyen elánnal küzdeni. Ezután persze majd a ranglétrákat végig járva a Rally1-ben is találkozni szeretnénk velük. Ehhez az úthoz elsősorban kitartásra, elhivatottságra lesz szükségük, amihez a Rally-szakág feladata a járható és átlátható út megteremtése.

Erre ma az egyik legjobb példa Csomós Mixi – Nagy Attila páros, akik a Rally1 Top kategóriájába érkeznek meg az idén. Ők azok a srácok, akik a Rally3-ból felkerülve a Rally2 bajnokságot az élen zárták 2017-ben. Azután két szezon Peugeot 208 Rally Cup után a sorozat idei bajnokaiként jutottak el a jelenlegi csúcskategóriáig egy R5-ös versenyautóval. Ez mindenképp azt igazolja, hogy működik az az út, amit létrehoztunk. Teret engedünk, és teret kell nyerjenek a kedvező áron megépíthető és kis pénzből üzemeltethető lejárt homológ versenyautók. Nagyon fontos, hogy ilyen kaliberű gépekkel lehessen bajnokságokat és kategóriákat nyerni és feljebb kerülni.

Erre jó példának felhozhatnám Szauer Gergőéket, akik a versenyautójukat is hozták magukkal Rally3-ból és így léptek szinteket és értek el remek sikereket. A tehetségükkel hívták fel magukra a felsőbb osztályokban a figyelmet. Úgy tették ezt, hogy a kialakított szabályoknak megfelelő versenyautóval léptek szinteket. Ezen lépések után jutottak el előbb az N csoportos Mitsubishi Lancer-ig, azután az R2-es versenyautóig, amivel dobogós helyet szereztek a Peugeot 208 Rally kupában. Ráadásul tavaly már egy R5-ös verseny autóba is belekóstolhattak.

Ennek a sorozatnak nagyrészben meg kellett tartani az utánpótlás szerepét, ami azt jelenti, hogy elsősorban elérhetővé és vonzóvá kell váljon. Nem adunk lehetőséget nagy köbcentis vagy turbós, összkerékhajtású versenyautókkal való küzdelemre Rally2-ben vagy Rally3-ban. Ennek az opciónak érthető okok miatt nincs helye itt, ezt mára megértette ezen rallytársadalom. Idén bevezetjük egységesen az utcai gumik használatát a Rally3-ban. Ez nem új dolog, régebben a Rally2 mezőnye is évekig versenyzett utcai gumikon. Ma az utcai sport abroncsok már igen magas szinten állnak, oldaltartásuk megfelelő, többfajta keménységgel, mintázattal, a versenyabroncsok áránál jóval kedvezőbben elérhetőek, amik tökéletesen használhatók az olyan sorozatokban, bajnokságokban, mint a Rally3. Mint szakágvezető meg kell halljam azon kéréseket – jelenleg elég nagy többség -, amik olyan versenyzőktől érkeznek, akik „konyhapénzből” tudnak versenyezni, de szeretnének eredményt is elérni.

Mára olyan technikai szintre ért a Rally3, ami egy Rally1-es párosnak is komoly anyagi megterhelést jelentene. Tudom, hogy az autósport egy drága „játék”, de itt Rally3-ban meg kell érteniük a NAGY „konyhával” rendelkezőknek, hogy olyan szabályok kellenek, ahol lehetőségük van a „kicsiknek” is…

Az gumilista és az értékelés ezért változott, amivel természetesen nem zártuk ki a 2019-es rendszert sem! A Rally2 bajnokságunk hét futamon versenyzett a tavalyi évben, átlagosan ötven versenyzőpárossal. Remek csatákat és színes mezőnyt láthattunk a versenyeiken. Úgy gondolom, hogy az Ő fejlődésüket a jobb kiszolgálásukkal és a lehetőségeik kibővítésével tudjuk fejleszteni. Ezért itt ezt az irányt erősítjük.

Milyen változások voltak, lesznek az RSB médiamegjelenésében és milyen változások várhatóak a médiával való együttműködésben?
Először is a megújult weboldalunkra szeretném felhívni a figyelmet, ahol mind a versenyzők, mind a nézők megtalálnak minden olyan információt, amely a szakág életével és a versenyzéssel kapcsolatos. Tartalmaink folyamatosan frissülnek és továbbra is szeretettel várjuk a csapatok sajtóközleményeit, fotóit. Szeretnénk, ha a szponzorok még nagyobb fantáziát látnának Magyarország legnépszerűbb autósport szakágában indulókban, és a rendezvényeikben. Ehhez megfelelő elérést kell biztosítanunk. A weboldal mellett ebben segítségünkre van a Rally Szakági Bizottság Facebook és Instagram oldala, ahol több ezer követővel rendelkezünk és közvetlenül kommunikálunk a szurkolókkal, rendezőkkel, versenyzőkkel. A futamokon indulók számára létrehoztunk Facebook csoportokat, ahol a versenyzésben, versenyeket érintő legfontosabb kérdésekben tudunk egyeztetni. Szeretnénk segíteni a versenyzőket a jövőben, hogy minél könnyebben találjanak támogatókat. Az RSB azon dolgozik, hogy az idei évtől térítésmentesen tudjon biztosítani fotókat, versenyösszefoglaló videókat minden versenyzőnek.

Mit vár a szakágvezető a 2020-as szezontól?
Hazánk idén több nemzetközi sorozatnak ad otthont. Így van FIA-ERC futamunk Nyíregyházán és a Nyírségben, FIA-Historic EB futamunk Pécs központtal Mecsekben, ahová idén csatlakozik a Mitropa kupa sorozat is. E mellett az Eger Rally, a Miskolc Rally, az Ózd-Salgó Rally bele számít az FIA-CEZ bajnokságba is. A legfontosabb az az, hogy ezeken a futamokon jól érezzék magukat a versenyzők és csapatok, megfelelő szakmai színvonalat és kiszolgálást kapjanak és visszatérjenek ezekre a versenyekre hozzánk. Ezen események megtartása igazán fontos a sportunknak, így ez fontos program és komoly kihívást jelent számunkra erre az évre. Mint láthatjátok a versenynaptárunk megváltozott és bekerült két új verseny, így a versenyek megszokott időpontjai cserélődtek.
Az egyik újdonság a Zalaegerszeg Rally, ahol egy új térségben szeretnénk sikert elérni. A Laroco MSC rendezi a futamot, amely újdonság lesz a versenyzőnknek, de bízva Lakatos Róbert tapasztalatában, minden adott, hogy jó murva verseny legyen a TRP és Őry Tamás segítségével. A másik a Vértes Rally, ami a térség adottságait kihasználva próbál egy megújult versenyt rendezni. Abban a régióban nagy hagyományai vannak a rally sportnak, rengeteg szurkolónk és versenyzőnk van ott. Így egy sikeres aszfalt talajú rendezvényre számítunk.
Azt gondolom, hogy az új generáció versenyzői már itt kopogtatnak az ajtónkon, amihez lesz egy két szavuk a rutinos versenyzőinknek is. Ők azok, akik évek óta nagyon sok energiát és pénzt fektetnek bele ebbe a sportba a jó eredmények eléréséért. Már idén is teret nyertek a fiatal feltörekvő tehetségek, így lettek új bajnokaink Vincze Feriék. Jönnek a fiatalok és ez jó. Az is jó, hogy a rutinos versenyzők is jól érzik magukat, az új versenyeknek talán ők örülnek a legjobban.

A Rally1-es mezőnyünk a térségben is kiemelkedő. Nálunk áll rajthoz a legtöbb Top kategóriás versenyautó, ami kiegészül az ORC mezőnnyel, ahol is a lejárt homologizációjú (akár WRC) versenyautókkal versenyeznek. Ezeknek a sorozatnak a biztonságos és színvonalas lebonyolítása a fő feladatunk. Párhuzamosan a háttérben dolgozunk és tárgyalunk új versenyek lehetőségéről, új partnereket szeretnénk bevonni a szeretett sportunkba, hogy még színvonalasabban tudjuk kiszolgálni a versenyzőinket, nézőinket.

Küzdelmes és izgalmas bajnokságra számítok 2020-ban.

 

A 2020-as Rally-Bajnokság versenynaptára
Március 27-29. Eger Rally: Rally1, Rally1/Orc, Rally2, Hist, CEZ Hist, Rally3. Rendező: Keletautó (aszfalt).
Április 17-18. Miskolc Rally: CEZ, Rally1, Rally1/Orc, Rally2, Hist.. Rendező: Keletautó (aszfalt).
Május 22-24. Ózd-Salgó Rally: CEZ, Rally1, Rally1/Orc, Rally2, Hist, Rally3. Rendező: Keletautó (aszfalt).
Június 19-21. Mecsek Rally: Hist EB, Rally1, Rally1/Orc, Rally2, CEZ Hist, Mitropa Kupa. Rendező: PSN Zrt. (aszfalt).
Július 11-12. Székesfehérvár-Veszprém Rally: Rally1, Rally1/Orc, Rally2. Rendező: Laroco (murva).
Augusztus 7-9. Zalaegerszeg Rally: 08.07-09 Rally1, Rally1/Orc, Rally2. Rendező: Laroco (murva).
Október 10-11. Vértes Rally: Rally1, Rally1/Orc, Rally2, Hist. Rendező: Laroco (aszfalt).
November 6-8. Rally Hungary/Nyíregyháza Rally: ERC, Rally1, Rally1/Orc, Hist. Rendező: Keletautó (aszfalt).