Az unió országainak töltőállomásain január 1-től csak olyan „sima” 95-ös benzint lehet tankolni, amelyben a korábbi kétszeresére emelték a biokomponens-arányt, aminek jele a töltőpisztolyokon virító E10 matrica. Az autótulajdonosok lehetőségeit korábban vázoltuk, ám sok olvasónk érdeklődött, hogy mi lesz a sorsa a belsőégésű motorokkal hajtott kisgépeknek?
A kerti gépek egyik fehérvári doktorához fordultunk felvilágosításért. Az Öreghegyen „rendelő” Ardai József számára nem volt váratlan a kérdés, de nem tudott nagy korszakváltásról beszámolni, ugyanis szerinte ezek a gépek már az E 5-ös korszakban is szenvedtek. Van közöttük olyan motor is, amellyel mindenféle eszközt szerelnek a fűnyírótól kezdve, a rotációs kapán át az aggregátorig, mert tartós, megbízható, de azt is tudni kell róla, hogy rá van írva a gépre: No ethanol!
A szerelő régóta foglalkozik efféle gépekkel, és elmondása szerint régen a gazda letette ősszel, és tavasszal sokszor pöccre indultak a jószágok. Most sem a gépekkel van a baj, hanem azzal, hogy megromlik bennük az üzemanyag. Leülepedik és kicsapódik, szétesik a benzin, és ez természetesen hatással van a megbízhatóságra is. Sokkal többet kell ezeket a gépeket javítani, mióta etanol van a benzinben. Az autóknál megoldás lehet, ha valaki a prémium kategóriás, drága benzint vesz, mert annak etanoltartalma 5 százalék maradt. Mivel a korábban taglalt kerti gépek már az 5 százalékot is megérzik, így ezek vásárlásával nem vagyunk előrébb. Ardai javaslata az, hogy használat után, különösen, ha azt követően huzamosabb ideig nem akarjuk újraindítani, öntsük ki a tartályból az üzemanyagot, járassuk ki a motorból azt, ami a rendszerben van és úgy tegyük el hosszabb időre vagy télire a gépet!
Korábban is volt ezzel kapcsolatban polémia, hogy teli tankkal kell-e eltenni ezeket a hasznos kis masinákat vagy sem? Most már biztos, hogy üres tankkal érdemesebb, mert bár fennáll az esélye, hogy a levegő páratartalma miatt korrodálódik az üzemanyagtartály, de ha benne hagyjuk a magas alkoholtartalmú üzemanyagot, akkor garantáltan rozsdásodni fog. Aztán a sok rozsdaszemcse bejut a rendszerbe és dugulást okozhat, így vagy nehezen, vagy sehogy sem indul majd a motor. Ez oda vezethető vissza, hogy az alkohol vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonsága miatt több környezeti nedvesség kerülhet alkoholtartalmú benzinbe a szállítás, tárolás, átfejtés során, és így korrodálhatja az üzemanyagrendszer nem rozsdamentes elemeit.
A hagyományos gépek üzemanyagtartálya sima festett lemez, mondja Ardai József, tehát nagyon ki vannak téve a rozsdának, ugyanakkor a műanyagból készült egyre elterjedtebb. Hiába alumínium vagy műanyag, még mindig leselkedik veszély a masinákra, ugyanis a karburátor legtöbbször spiáterből van, vagyis porkohászati módszerekkel gyártják és ami a fő, nem rozsdamentes. Az aljában megáll a víz, különválnak az üzemanyag alkotóelemei és az is meglehet, hogy emiatt fel sem bőg a motor a karbantartásáig. Hozzáférni nem lehet, ezért ultrahangos tisztítást kell eszközölni.
Tegyük fel, sehol semmi gond nincs, mert minden rozsdamentes, akkor is meggyűlhet a bajunk az új benzinnel, mert az gumicsöveken szalad tovább, amik szinte elolvadnak ettől az anyagtól, nem is beszélve a motor lelkéről, a membránról, mely adagolja az üzemanyagot. A kétüteműeknél még rosszabb a helyzet, mert ott a hozzáadott plusz olaj miatt a hagyományos benzin is előbb megromlott. Ez a mostani pedig nagyon rövid idő alatt megy tönkre, így hát a kétüteműekre még inkább figyelni kell. Ardai szerint ezt egy huszárvágással meg lehetne oldani, a régebben használt ólmot helyettesítő, új tartósítószert kellene az üzemanyagba keverni, csakhogy annak az ára meglehetően borsos.