A BMW boxer erőforrása lényegében egyidős a motorkerékpáros részleg alapításával, így ezért is érdekes megnézni, mit tud annak a konstrukciónak a legújabb variánsa, amit már több mint 90 éve tökéletesítenek. Az R 1250 RT túramotorban és az R 1250 GS enduróban debütált az új kéthengeres, mely a müncheni márka történetének legnagyobb lökettérfogatú boxermotorja.
Az 1254 cm3-es hengerűrtartalom miatt nem meglepő, hogy a blokk külméretei sem szerények, de a hengerfej a leginkább vaskos, mivel először vet be a BMW változó szelepvezérlést. A ShiftCam névre keresztelt rendszer lényege, hogy két különböző profilmagasságú bütyök vezérli a szívószelepeket a gázmarkolat eltekerésének függvényében. 136 lóerő a csúcsteljesítmény, így az RT nem áll hadilábon a dinamikával, nyomatékrugalmassága egészen döbbenetes annak fényében, hogy mégiscsak egy 279 kg-os testet és vezetőjét kell mozgatnia. Karakteres hangról viszont nem beszélhetünk, nincs meg a jellegzetes „bubogás”. Ha indításkor nem éreznénk, ahogy a hosszában lévő főtengely csavar egy kicsit a motoron, nehezen lehetne megmondani, milyen felépítésű. Érdekes, hogy nem szereti az alacsony fordulatot, de ettől még jó hosszúra áttételezték a váltót, városban ritkán lehet ötödiket kapcsolni, a hatodik pedig egyértelműen a gyorsforgalmi utakra való, pihentető áttétel.
Sok száz kilométeres utakra nehéz az RT-nél ideálisabb motort elképzelni: ülése eleve kényelmes, és akkor itt vannak azok az apróságok, amelyek mind a vezető dolgát könnyítik meg. Terheléshez állítható elektromos futómű, kulcs nélküli indítás, tempomat és automatikus fényszóróvezérlés jellemzi az újdonságot, és ne feledkezzünk meg az elektromos szélvédőmozgatásról, amellyel magasságunkhoz tudjuk belőni a plexit – 130-as tempónál sem rázza a sisakunkat a szél.
Az RT igazi érdekessége azonban a kezelhetőségében rejlik. Ha valaki ránéz egy ilyen motorra, nem gondolná, mennyire könnyen fordul rá az ívre és mennyire alacsonyan van a súlypontja. Ez a boxer megkérdőjelezhetetlen előnye, ráadásul ezt az adottságot az ESA-futóművel ki is lehet aknázni: szemtelenül mélyre dönthető a közel hárommázsás túramotor! A BMW a sportosságot annyira komolyan gondolja, hogy még váltóasszisztenst is kínál hozzá. Az persze más kérdés, hogy a gyorsváltó eléggé durván működik, a rántások nem igazán illenek egy ilyen kaliberű géphez. Már csak azért sem, mert az RT továbbra is drága, 6 752 000 Ft-os árával egyértelműen a prémiumtermékek közé sorolható.
BMW R 1250 RT
Lökettérfogat: 1254 cm3
Hengerek/szelepek: B2/8
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 7750/perc
Max. nyomaték: 143 Nm 6250/perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1485 mm
Ülésmagasság: 805/825 mm
Üzemanyagtank: 25 l
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/180/55 R17
Menetkész tömeg: 279 kg
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
Alapár: 6 752 000 Ft