Számos új kihívással kell szembenéznie az autógyártóknak manapság, az ügyfelek elvárják az állandó online jelenlétet, szép számmal vannak olyanok is, akik egyszerű szolgáltatásként (autómegosztás) tekintenek az autókra, a törvényhozók pedig egyre inkább a zéró helyi károsanyag-kibocsájtás felé terelik őket. A Honda meglepően konzervatív autóval válaszol ezekre az új kihívásokra, pár órával a Tokiói Autószalonon megejtett világpremiert követően Amszterdamban is leleplezték a Jazz kisautó új generációját.
A minimalista külső reményt adhat a Civic rajongóknak, hiszen elmondták, hogy a jövőben a márka összes autója hasonló megjelenést kap majd, finoman jelzett karaktervonalakkal, nagy lemezfelületekkel. Érdekes látni, hogy rögtön két arcot is készítettek a formatervezők, az európai piacon lesz a normál megjelenés mélyrehúzott motorháztetővel, a szabadidő-autós körítésű Crosstar pedig rendes hűtőrácsot is kap az orrára. Utóbbi változatnál egyébként több, mint szembetűnő a hasonlóság az Opel Crossland X-szel, különösen a hátsó traktust szemlélve…
A korábbinál több nagyszilárdságú acél alkalmazásával növelik a karosszéria csavarodási merevségét, illetve a vezető felé fordították a kettős A-oszlop profilokat, utóbbiról azt mondják, hogy a korábbinak a felére csökkent az ezek által kitakart felület, miközben ugyanolyan jól vezetik el az ütközési energiát. Azért maradt az egyterűs felépítés, mert ezt akarják az ügyfelek, alternatívaként ott van a HR-V. A padló nagyrészt változatlan, a felépítményben 80%-kal növelték a nagyszilárdságú acél arányát, ezzel egyébként jórészt kompenzálták is a hibridségből következő tömegnövekedést. Pontos számok említése nélkül változatlan tengelyenként súlyelosztást ígérnek, mert ugyan nehezebb a hibrid hajtás elöl, de a hátsó tengelynél kompenzálja ezt az akkumulátor.
Az utastérben is a minimalista vonalat követték, a volán mögött vetített műszeregység, középen érintőképernyős fejegység, az ülések közötti konzolon hagyományos előválasztó-kart látunk. Új elem, hogy a szélső szellőzőnyílások előtt pohártartókat alakítottak ki, és hogy kárpittal borítják a díszbetétet, és némi porcelánfehérre fényezett rész is van, főként a kormány küllőin. Megpróbálkoztam a volán mögé beüléssel, és azzal szembesültem, mint a padlólemez-társ HR-V esetén, hogy pár centi híja van annak, hogy kényelmesen elférjek. Ezt a hibát a HR-V frissítésekor orvosolták, a Jazz-nél megtartják a régi – rövidebb – vezetőülés-állítási tartományt. Apropó vezetőülés, a napellenzőben elhelyezett sminktükröknek nincs megvilágítása, azonban könnyen lehet, hogy ezt a hiányt orvosolják még a sorozatgyártásig – előszériás, jobbkormányos autókba próbálhattuk be magunkat.
Megtartották a Jazz 2001-es bemutatása óta különlegességnek számító mágikus hátsó ülést, azaz a felhajtható ülőlapos, előrebukó hátsó ülést, azonban annyi a változás, hogy a csomagtérpadló alatt már nincs óriási rekesz, csak egy kisebb fiók a lítium-ion akkumulátor miatt. Támladöntés után egyébként apró lépcső van a raktérpadlón, mert az akkumulátor léghűtésű, és kell a légcsatornának.
A Honda Jazz csak és kizárólag benzin-elektromos hibrid hajtással lesz elérhető Európában. Az e:HEV valójában a CR-V-ben debütált i-MMD rendszer miniatürizált és közérthetőbb elnevezésű változata, a benzinmotor mellett két villanymotor (egy hajtó- és egy generátor) hajt be az e-CVT elnevezésű egységbe. Teljesítmény- és fogyasztás adatokat később közölnek majd, ahogy a típus árazásával kapcsolatban sincsenek még információk. Annyit tudtunk meg, hogy egy teljesítményt és elsőkerékhajtást kínálnak majd Európában, Japánban lesz összkerékhajtású változat is – mifelénk egyszerűen nincs kereslet ilyenre. Várhatóan a Genfi Autószalon tájékán látunk majd tisztábban a számok és a Honda Jazz tekintetében, hiszen a kisautó forgalmazása 2020 közepén indul.