Babetta volt, csak egy szép női név… kezdődhetne így is a dal, de nem így alakult. Ennek oka abban is keresendő talán, hogy nagyon ritkán adják az újszülötteknek ezt a nevet. Azonban, aki már élt a rendszerváltás idején, az tudja, hogy a Babetta egyike azoknak a KGST-időkben készült közlekedési eszközöknek, melyek a mai napig résztvevői a forgalomnak. Több gyűjtő, illetve a régi dolgok iránt érdeklődő ragaszkodik ehhez a kis sárga segéd-motorkerékpárhoz. Még a filmek világát sem hagyta hidegen a biciklipedálos indítású szerkezet, elég csak arra gondolni, hogy a Görbe Nóra által alakított rendőrnő, a bizonyos Linda is ilyen motorról szállt le, mikor megverni igyekezett a rossz fiúk elképedt táborát, papucsából kilépve.
A Jawa, ez a szerkezet, amiről annyit mindenképpen tudni kell, hogy a Jawa gyártmány szellemi atyja, az 1878-ban született Frantisek Janecek a Wanderer motort részesítette előnyben, így lett a két név első betűiből a JAWA. De hogyan lett Babetta a Babetta? A Jawa 28-as a motorkerékpárok teljesen új generációját képviselte, és elhatározták, hogy új nevet adnak neki. A csehszlovák slágerlisták élén sokáig állt a „Babetta sla do sveta” című dal, ami jelentése „Babetta világ körüli utazása”.
És a Babetta utazott, fejlődött, a legújabb modell 1983-ban látott napvilágot, 210-es számmal és egy kétsebességes, automata váltóval szerelve. Aztán 1997 végén a gyár kapui bezárultak, és a moped történetének hosszú fejezete végleg lezárult. Azonban rengeteg Babetta kismotor rója az utakat a világon, legyen az Kubában, az Egyesült Államokban, Dél-Afrikában, Kínában vagy Európa számos országában, ahová őket exportálták. Ilyen csodamasinákon zajlott a közelmúltban megrendezett Babetta-verseny. A feladat nem könnyű, különösen nem, ha tekintetbe vesszük, hogy 12 órás versenyről van szó.
Hazánkat a Szatymazról érkező Farkas Gábor és a hódmezővásárhelyi illetőségű Barta Zsolt képviselte a Csehországban rendezett versenyen. A helyszín egy gokartpálya Hodonin város mellett, és itt feszültek egymásnak a cseh, a szlovák, a lengyel és a magyar motorosok. A 609 körös viadalon a kétfős magyar csapatnak kötelezően óránként kellett váltani egymást. Az ellenfeleknek könnyebb dolga volt, a 4-5 fős egységek esetében 4-5 óránként került sor egy-egy pilóta cseréjére.
Farkas Gábor számolt be a verseny izgalmas végéről, melynek leintésekor mindössze 3 kör előnye volt a magyaroknak a 2. helyezett cseh versenyzőkkel szemben. A kiváló rendezés, a digitális körszámlálás és a verseny közben is takarított pálya sokat segített a futam során.