Autótuninggal, elsősorban BMW típusokkal foglalkozó tuningműhelytől kértek egy fronthajtású VW-re sportkipufogó rendszert. A megbízás azért jelentett új feladatot, mert a VW autóépítési megoldásai eltérnek a BMW-nél megszokottól, így a szerelők nem alkalmazhatták a rutintudást, új megoldásokat kellett kidolgozniuk.
A négyhengeres, benzines motorral felszerelt autó tulajdonosa sportosabb, de nem tolakodó hangot szeretett volna, és persze az sem árt, ha kicsit felszabadul a motor. A feladat könnyűnek ígérkezett, mert a katalizátor után egy kondenzvíz-lecsapató dob, egy terjedelmes középső, és egy méretes hátsó dob következett. A két utóbbi belső kialakítása kamrás, ami nagyon jó hatásfokkal csillapítja a hangot, de közben jelentősen fékezi a gázáramlást, ami a teljesítmény szempontjából előnytelen. Tehát a gyári rendszert elkezdték hátulról lebontani.
Tudta-e?
A katalizátor torlóhatása azért is felelős, hogy a motor alacsony fordulaton nyomatékos legyen. Ha ezt kiiktatjuk a rendszerből, a napi normál utcai használat során „vérszegényebb” lesz az autó.
Ekkor még szóban forgott az a lehetőség is, hogy csak a hátsó dobot cserélik. Azonban azt leszedve továbbra is halk volt az autó, így a nagyméretű középdob is lekerült. Rozsdamentes acélból készítettek hátsó dobot, valamint a szükséges csövezést. Az új rendszer felfogatásához gyári függesztőszemeket alkalmaztak. Azonban kellett még egy felfogatási pontot kialakítani, mert a középdob kiesésével az új rendszert abból az irányból is rögzíteni kellett. A kocsi viszont túl hangos lett, felerősödött a karosszériára átjutó rezonancia. A kipufogó körül olyan légkamrák alakultak ki, amelyek a rezgést átadták a fenéklemeznek, az pedig minden berendezési tárgynak az autóban (mint mikor üvölt egy hangfal, a szomszéd szobában pedig csak a torz dübörgést hallani).
Ennek orvoslására két gondolat merült fel: egyrészt szükség van egy középdobra, de nem olyan nagyra, mint az eredeti volt, és nem kamrás, hanem átmenő rendszerűre. Ez alapvetően csendesíteni fogja a túl mély tónusú kipufogódörejt. Másrészt a rezonancia megszüntetésére felmerült egy, a BMW megoldásaiból importált ötlet. A bajorok a kipufogó-rendszerekre tervezett rezonanciacsökkentő elemeket szerelnek. Ezek olyan gumiágyba helyezett ellensúlyok, amelyek szintén rezgésbe jönnek, és így kioltják a nem kívánt rezonanciát. Mindkét fejlesztési elképzelés bekerült az új rendszerbe. Egy rövid középdob, de nem a régi helyére, hanem a kipufogó-alagútba, mivel annál kisebb méretű. Valamint bontóból beszerzett BMW rezonanciacsillapítókból egyet szereltek a hátsó dob előrenéző falára, egyet pedig a kipufogócső két dob közötti szakaszára. Az újabb futáspróba igazolta a fejlesztés jó irányát, mert a káros rezonancia megszűnt, a hang tónusa megváltozott, kevésbé lett mély. A megrendelő kívánsága teljesült, hiszen nagyobb gázadásnál, illetve a motorféküzem kezdő pillanataiban morog fel a kipufogó, ami sportos jelleget ad, de nincs folyamatosan jelenlévő morajlás. Sztrádatempónál, egyenletes terhelésnél a kipufogóhang háttérbe szorul, mindeközben a motor gázérzékenyebb lett, és főleg az alsó fordulatszám-tartományban pörög fel könnyebben.