A lapított aljú sportkormány SUV-os viszonylatban közvetlen. Az RS-hez széria a személyre szabható, digitális műszerfal. Fotó: Hilbert Péter, Balogh Bence

A Škoda újabb és újabb változatokkal igyekszik a Kodiaq piaci pozícióját erősíteni, erre pedig az egyik legjobb „módszer”, ha van egy igazi topmodell is a kínálatban. Az RS nemcsak optikailag, hanem teljesítményét tekintve is jól elkülönül a többi verziótól, a 240 lóerős, 2,0 literes biturbó dízel a legerősebb gázolajos blokk a márka történetében. Ha ez nem lenne elég, a Scout képében keménykötésű Kodiaqot is kínál a márka azoknak, akik időnként letévednének az épített útról. Így ahhoz képest, hogy a kiindulási alap azonos, nagyon is széles skálán mozoghatnak a Kodiaqok.

Fabetétek és Alcantara kárpit jellemzik a Scout belterét A Scout alapból hagyományos műszerfalat kap, a vetített kijelző felára 172 720 Ft

Az RS fellépése eléggé hatásos, a mindössze 59 690 Ft-ért rendelhető versenykék fényezéssel nagy feltűnést kelt, amiben persze szerepet játszanak a lapított kipufogócső-végek is. Az ott elhelyezett rezonátor miatt pedig kívülről nem szokványos dízelhangja van az RS-nek, hanem van egy kis dübörgés benne, ami szerintem teljesen helyénvaló. Belül sem ússzuk meg a hangélményt, itt a hangszórókból jönnek olyan morajok, mintha egy V8-as motor dolgozna az autó orrában! A búgó-morgó hang elsőre jópofa, viszont egy idő után elkezdi fárasztani az embert. Hogy Sport módban ilyen a zenei aláfestés, azzal semmi bajom sincs, de hogy az autó az alap, Normal menetprogramjában is így szól, az teljesen indokolatlan. Kikapcsolni az Eco üzemmód aktiválásával vagy az Individual programban lehet.

A sportosság nem mehetett a komfort rovására, a kagylóülések kényelmesek

A menetteljesítmények terén aligha lehet belekötni az RS-be, álló helyzetből úgy indul meg a 4×4-es hajtással, mintha kilőtték volna, és a rugalmassága is meggyőző. A biturbó feltöltés miatt már 1500-as fordulattól élénken húz, de a hétgangos váltó sokszor túlságosan korán kapcsol fel. A két turbó ellenére egy négyhengeres dízel sosem fogja szeretni az 1000-es fordulaton való terhelést, márpedig a váltót úgy programozták, hogy a lehető legalacsonyabban tartsa a főtengely fordulatát (pl. 28-29 km/óránál negyedikben haladunk). A vezethetőség egyébként csillagos ötös, a kormány közvetlen, a karosszéria dőlése minimális, miközben a rugózási komfort még elfogadható.

A magas üléshelyzet miatt jól rálátunk a forgalomra

A szintén csak összkerékhajtással és DSG-váltóval elérhető Scout változat ehhez képest kevésbé direkt, cserében rossz minőségű úton nagyon ügyesen mozog, a futómű jól kirugózza a komolyabb göröngyöket is. A kormány persze nem ad annyi visszajelzést, de ez itt nem is cél, a hangsúly itt a terepalkalmasságon van. Elöl és hátul is lökhárítóvédőket helyeztek el, ha pedig valaki tényleg ki akarja használni a Scoutban rejlő lehetőségeket, jól jöhet az opciós motorvédő burkolat vagy a lejtmenetvezérlő – utóbbi az Off-road üzemmódban automatikusan aktiválódik. Bármennyire is meglepő, de a Scout hasmagassága (191 mm) 7 milliméterrel alacsonyabb, mint az RS-é! Ettől függetlenül egyértelmű, hogy a 150 lóerős, 2,0 literes dízel (a Scout elérhető még 190 lovas TDI-vel és 2,0 literes, 190 lóerős TSI-vel is) és a váltó nagyon harmonikus egységet alkot, a hétfokozatú szerkezet jó ütemben és gyorsan kapcsol. Bár nem indul meg úgy, mint az RS, szó sincs arról, hogy alulmotorizált lenne a 150 lóerővel, ráadásul a teszten 1,1 literrel szerényebb fogyasztást regisztráltunk (8,5 illetve 7,4 liter/100 km).

A 240 lóerős biturbó dízellel sebzett vadként indul meg az RS, a 150 lóerős Scout hajtáslánca mégis harmonikusabb

A Kodiaq nem véletlenül nagy piaci siker, jó minőségű, tágas és sok-sok praktikus részlettel büszkélkedő szabadidő-autó. Nem tartozik a szegmens legolcsóbb modelljei közé, az RS 14 087 930 Ft-os áráért már középkategóriás prémium SUV-k közül is válogathatunk, ami még akkor is elgondolkodtató, ha azok azért nem büszkélkednek ilyen térkínálattal. A Scout 11 169 470 Ft-os árát sokkal inkább meggyőzőnek érzem, még akkor is, ha közel sem olyan markáns a külseje, mint az RS-nek.

A webes konfigurátor szerint az összes Kodiaq 600 000 Ft-os kedvezménnyel vihető haza. Így a 150 lóerős, benzines alapmodell ára alig haladja meg a hétmilliót

Kodiaq RS
Tetszett
• dögös megjelenés
• erőtartalék
• tágas utastér/ praktikum
Nem tetszett
• fárasztó, tolakodó műhang
• sebességváltó és motor összhangja

Kodiaq Scout 2.0 TDI 150 4×4 DSG
Tetszett
• harmonikus hajtáslánc
• rugózási komfort
• tágas utastér/praktikum
Nem tetszett
• hasmagasság

Összegzés
Sosem gondoltam volna, hogy egy Škoda szabadidő-autó olyan feltűnést kelthet, mint a Kodiaq RS! De nemcsak látványos, hanem praktikus is, e téren ugyanazt tudja, mint a többi Kodiaq. A bivaly dízelmotor meggyőző, de a Scout 150 lovas blokkja is megfelelő erőtartalékkal rendelkezik, ráadásul a váltó-motor összhangja is rendben van. A Scout ebben a formában nagyon jól sikerült modell!

Megy, ha kell – Škoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI 190 4×4 DSG teszt

Nem csak az RS áll rendelkezésre, ha sportos Kodiqra vágynánk. Kívülről nem veri nagy dobra a Sportline változat valódi mivoltát, hiszen épp csak annyi az eltérés, hogy nem krómosan csillogó, hanem fényes fekete díszeket kap, a tesztautó Velvet-vörös metálfényezésével tűnik ki társai közül. A hatalmas méretű, bőrrel/Alcantarával bevont kagylóülések kényelmesek és jól tartják a testet. A második sorban ülőket a feláras, nyakat támasztó „Alváskényelmi csomag” kényeztetheti. Méretét meghazudtolóan képes tempózni a Kodiaq Sportline, amiben nagy szerepe van a gyorsan és jó ütemben dolgozó DSG-váltónak, illetve az elektronikusan vezérelt lengéscsillapításnak. Ehhez a modellhez egy speciális kijelzőt is programoztak a központi érintőképernyőre, amely az olaj- és hűtőfolyadék hőmérsékletéről, a kereszt- és hosszirányú gyorsulásról és a töltőnyomásról tájékoztat; rég rossz, ha ezt nézi a sofőr az út helyett. Abban rejlik a Kodiaq Sportline sokoldalúsága, hogy az ellenkezője is igaz lehet: ha épp nem a tempós haladásról van szó, csendesen üzemel a 190 lóerős TDI, amely a gyakorlatban semmivel sem torkosabb a 150 lóerős változatnál.

Fekete a Sportline belseje